بازارهای مالی رقیب شبکه بانکی بیش از آنکه متاثر از سیاست کاهش نرخ سود سپرده باشند، از برنامههای دولت در سطح اقتصاد کلان در حوزههایی چون سیاستگذاری ارزی و کنترل تورم تاثیر میپذیرند.
سیاست کاهش نرخ سود سپردهها که اخیرا اجرایی شده را میتوان یکی از مهمترین اقدامات سیاستی در سال جاری محسوب کرد. از نگاه بین بازاری، اقدام مذکور به صورت آنی سبب انتقال نقدینگی از بازار پول به سایر بازارهای مالی نشد؛ چرا که این کاهش نرخ صرفاً برای سپرده های جدید اعمال شد و بعضی از بانکها اقدام به سپردهپذیری در واپسین روزهای پیش از اجرای سیاست جدید کردند.
وجود صندوق های با درآمد ثابت که توسط شرکت های تامین سرمایه یا کارگزاری ها اداره میشوند (ولی به بانکها متصل هستند) راه گریز دیگری برای بانکها به وجود آورد تا بتوانند سپردهگذارانی که به دنبال خروج نقدینگی از شبکه بانکی بودند را مجدد جذب کنند. تمامی این راهکارهای قانونی (در کنار سایر عوامل) باعث شد خروج نقدینگی از شبکه بانکی به حداقل برسد.
هر چند بانک مرکزی عزم خود را برای کاهش نرخ سود جزم کرده است، ولی مشکلات شبکه بانکی باعث میشود تا از اثرگذاری این سیاست کاسته شود. به عنوان نمونه، کاهش سود سپرده بدون کاهش نرخ تسهیلات، باعث میشود نرخ شکاف بین سپرده و تسهیلات بیشتر شود که در نهایت باعث افزایش سود بانکها خواهد شد.
مسئله مهم دیگر در کاهش نرخ سود بانکی، سرایت این کاهش به دیگر بخش های اقتصاد است. اگر بازده انتظاری سرمایهگذاری متناسب با سیاست کاهش نرخ سود، کاهش پیدا کند، سرمایهگذاری در تولید جذاب خواهد شد؛ ولی سرایت کاهش نرخ سود با توجه به راههای فرار موجود در شبکه بانکی عملاً اتفاق نیفتاده است و نرخ تبدیل اجاره در بازار مسکن و نرخ سود در بازار اوراق بدهی با تغییرات زیادی مواجه نشده است.
لازم به ذکر است که واکنش بازار سرمایه به سیاست کاهش نرخ سود نیز چندان قابل توجه نبوده است. در واقع هر چند بازار پول و بازار سرمایه دو رقیب سنتی یکدیگر محسوب میشوند، اما سیاست کاهش نرخ سود تاکنون نتوانسته است تاثیر قابل توجهی در رشد بازار سرمایه ایجاد کند.
به نظر میرسد دلایل این مسئله را باید در دو حوزه جستجو کرد. اولا، تجارب گذشته اجرای سیاست کاهش نرخ سود چندان موفق نبوده است و همین سبب میگردد برخی فعالان بازار در رابطه با موفقیت این سیاست (در بلندمدت) در این دوره نیز تردید داشته باشند. ثانیا، بازار سرمایه بیش از آنکه متاثر از سیاست کاهش نرخ سود سپرده باشد، از برنامههای دولت در سطح اقتصاد کلان در حوزههایی چون سیاستگذاری بازار ارز و کنترل تورم تاثیر میپذیرد.
به عنوان مثال، این انتظار که نرخ ارز در آینده ممکن است افزایش یابد، برای بسیاری از تولیدکنندگان فاکتور ریسک و نااطمینانی محسوب شده و میتواند رشد بازار سرمایه را با چالش مواجه سازد.
بر اساس آنچه مطرح شد، به نظر میرسد سیاست کاهش نرخ سود تاکنون آثار قابل توجهی در سایر بازارهای مالی ایجاد نکرده است. بنابراین، هر چند سیاست کاهش نرخ سود بانکی در قدم اول اقدام مناسبی برای سوق دادن نقدینگی به سمت تولید محسوب میشود، ولی اگر مشکلات اساسی شبکه بانکی حل نشود و برنامههای اقتصادی دولت در حوزههایی چون نرخ ارز شفاف نباشد، سیاست مذکور در میانمدت اثرگذاری زیادی نخواهد داشت.
منبع: ایبنا
برگزاری نشست «توانمندسازی فقرا و شمول مالی از دیدگاه اسلامی»
نوشته شده توسط مدیرنشست تخصصی توانمندسازی فقرا و شمول مالی از دیدگاه اسلامی در اسلامآباد پاکستان برگزار میشود.
صنعت مالی اسلامی در سالهای اخیر رشد زیادی داشته است و طبق آمارهای اعلام شده حجم داراییهای این صنعت به حدود ۲ هزار میلیارد دلار رسیده است. با وجود این در بسیاری از کشورهای اسلامی، مشکل فقر همچنان وجود دارد و سطح پوشش خدمات مالی اسلامی و به عبارت دیگر شمول مالی نیز به حد مطلوب خود نرسیده است.
در این راستا موسسه پژوهش و آموزش اسلامی (IRTI) با همکاری دانشگاه اسلامی بینالمللی اسلامآباد، در صدد برگزاری نشستی با عنوان «توانمندسازی فقرا و شمول مالی از دیدگاه اسلامی» برآمده و برای ارسال آثار پژوهشی در این زمینه فراخوان دادهاند.
این نشست در تاریخ ۳۱ اکتبر ۲۰۱۷ (۹ آبان ۱۳۹۶) در اسلامآباد پاکستان برگزار میشود. برخی از محورهای اصلی این نشست عبارتند از:
شناسایی اهداف توسعه پایدار در چارچوب اسلامی
چالش جهانی فقر و ظرفیت مالی اسلامی
افزایش مشارکت زنان در فرصتهای اقتصادی و اجتماعی
نوآوری در مالی اسلامی در توسعه محصولات و مدلها برای کمک به شمول مالی
همراستا کردن توسعه کسبوکارهای خرد و کوچک با بخشهای اصلی مالی اسلامی
بیمه اسلامی و شمول مالی
نقش نهادهای زکات و وقف در کاهش فقر
نقش بانکهای مرکزی در افزایش شمول مالی از طریق مالی اسلامی
ملاحظات حقوقی و نظارتی در ارتقای شمول مالی اسلامی
تجارب کشورها و موردکاویها در زمینه بهبود دسترسی به خدمات مالی
سواد مالی به عنوان ابزار افزایش شمول مالی
علاقمندان میتوانند آثار خود را حداکثر تا ۱۵ اکتبر ۲۰۱۷ (۲۳ مهر ۱۳۹۶) جهت ارزیابی ارسال کنند. لازم به ذکر است هزینههای رفتوبرگشت و اقامت و ویزا برای نویسندگان مقالات منتخب از سوی حامیان نشست پرداخت میشود.
افرادی که تمایل به ارسال مقاله دارند، میتوانند اطلاعات تکمیل را از این نشانی دریافت کنند.
منبع: پورتال بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی
بانک مرکزی بحرین اقدام به انتشار قوانین جدید شریعت برای بانکهای سرمایهگذاری و تجاری اسلامی در این کشور کردهاست.
به نقل از سایت خبری CPI Financial و به گزارش موسسه رتبهبندی مودیز[1]، بانک مرکزی بحرین در تاریخ ۹ سپتامبر سال ۲۰۱۷ اقدام به انتشار قوانین جدید شریعت برای بانکهای سرمایهگذاری[2] و تجاری[3] اسلامی در این کشور کردهاست.
مقررات جدید ارائهشده رویکرد اعتباری مثبتی را برای سرمایهگذاران ایجاد میکند زیرا از بستر و نظام قوی و پایدارتری در راستای حصول اطمینان از منظر انطباق محصولات و خدمات اسلامی با اصول شریعت برخوردار است. یکی از مهمترین موارد منتهج از پیادهسازی این مقررات در رابطه با صکوکی است که در این کشور منتشر میشود؛ در واقع این امر منجر به کاهش این احتمال میشود که ناشران صکوک[4]، مسئله عدم انطباق را به عنوان یک توجیه و دفاع برای عدم پرداخت ذکر کنند.
همچنین مقرر شدهاست ممیزی مقررات جدید بانکهای اسلامی در ماه ژوئن سال ۲۰۱۸ توسط حسابرسی مستقل خارجی از منظر میزان انطباق با شریعت صورت گیرد تا اطمینان کامل از انطباق و سازگاری فعالیتهای بانکهای اسلامی این کشور با اصول شریعت حاصل شود.
علاوه بر این قرار بر این است که امکان دسترسی مشتریان بانک و سرمایهگذاران به تمام تصمیمات اتخاذ شده توسط هیئت شریعت داخلی فراهم شود. لازم به ذکر است که این مقررات، دستورالعملهایی را برای هیئت شریعت داخلی مشخص کردهاست و همچنین خواستار ارائه نخستین گزارش خارجی جامع حسابرسی شریعت در سال ۲۰۲۰ بر مبنای فعالیتهای صورتگرفته در سال ۲۰۱۹ شدهاست.
البته باید این نکته را مدنظر قرار داد که در حال حاضر بانکهای اسلامی بحرین و دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس هر کدام دارای هیئت شریعت داخلی مختص به خود هستند که وظیفه تایید انطباق با شریعت را برعهده دارند. لذا باید توجه داشت که این امر میتواند زمینهساز بروز مسائل و مشکلاتی شود، در واقع نبود و فقدان یک استاندارد واحد در این مورد همراه با برداشتها و تفاسیر متفاوت از اصول شریعت میتواند منجر به بروز ریسک انطباق با شریعت گردد.
علاقهمندان میتوانند جهت دریافت گزارش این خبر به این نشانی مراجعه نمایند.
منبع: پورتال بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی
بنگلادش دارای هشت بانک کامل اسلامی است؛ تعدادی از بانکهای متعارف مانند AB نیز خدمات بانکداری اسلامی را در کنار دیگر بانکها ارائه میدهند.
به گزارش سایت خبری economist، در شهر داکا پایتخت بنگلادش، قدیمیترین بانک خصوصی به دو بخش متعارف و اسلامی تقسیم شده است.
آبدوس ساتار، مدیر گروه اسلامی بانک AB میگوید زمانی که او در سال 2005 به این بانک ملحق شده، این بانک زیانده محسوب میشده است. اما در حال حاضر بانک AB مانند بسیاری از بانکهای اسلامی در کشور بنگلادش سودآورتر و بهتر از بانکهای متعارف است.
بنگلادش دارای هشت بانک کامل اسلامی است؛ تعدادی از بانکهای متعارف مانند AB نیز خدمات بانکداری اسلامی را در کنار دیگر بانکها ارائه میدهند. بانک اسلامی بنگلادش، که در سال 1983 توسط سرمایهگذاران عربستان سعودی و کویتی تأسیس شده است، 90 درصد از داراییها و سپردههای بانکداری اسلامی را اداره میکند. بانکداری اسلامی یکی از پیشگامان تأمین بودجه بنگلادش به عنوان پایه اصلی تولید پوشاک در خارج از چین به شمار میآید. این بانک همچنین بزرگترین طرح قرضالحسنه در جهان را اجرا میکند.
آزیزول هاک؛ معاون پیشین بانک اسلامی نیز معتقد است که بانکداری منطبق بر شریعت موجب توسعه و پیشرفت در بانکداری متعارف که در حال حاضر تنها 20 درصد سپردهها را کنترل میکند نیز میشود. 90٪ از جمعیت 170 میلیونی بنگلادش، مسلمان هستند اما بر اساس گزارش بانک جهانی از هر سه نفر بنگلادشی فقط یک نفر دارای حساب بانکی است. نظرسنجیهای دولت نیز حاکی از آن است که بانکداری اسلامی به خصوص در شهرها و در میان جوانان به شدت محبوب است.
احسان منصور؛ مدیر اجرایی یک مرکز تحقیقاتی در داکا به نام موسسه تحقیقات سیاستی (PRI) میگوید: بانک اسلامی تنها بانکی است که رشوه در آن نهادینه نشده است. در بانکهای متعارف، وامهای نامناسب با ملاحظات سیاسی به فضای کسب و کار اختصاص داده شده است. به نظر میرسد که سیاستمداران خویشاوند سالاری و پارتی بازی را تشویق میکنند.
بانک مرکزی بنگلادش نیز در این ماه گزارش داد که سود خالص در بانکهای متعارف در ماه ژوئن فقط به میزان 4.9٪ افزایش یافته است و از روند نزولی رشد برخوردار بوده است. مطالبات غیرجاری (NPLs) نیز در بانکهای متعارف، 9.2 درصد بود که در مقایسه با 4.3 درصد در بخش اسلامی از حجم بالاتری برخوردار بوده است. در واقع در ۹ بانک از ۵۷ بانک کشور، بیش از 20 درصد از مطالبات، معوق شده است. همچنین در طول 12 ماه گذشته تا ماه ژوئن، صادرات پوشاک در سال جاری 1.7٪ افزایش یافت و کمترین سرعت رشد را در 15 سال گذشته داشته است.
تست استرس بانک مرکزی نیز نشان میدهد که اگر سه نفر از وامگیرندگان بزرگ نکول کنند، 23 بانک ورشکسته خواهد شد. در این فضا، بانکداری اسلامی ممکن است انتظار کمک رسمی از دولت داشته باشد. بانک مرکزی در طی سالها در برنامههای عملیاتی خود به دنبال تغییر دادن هشت بانک به مدل کسب و کار اسلامی میباشد و همچنان به دنبال وضع قوانینی برای ابزارهای مالی جدید و منطبق بر شریعت مانند صکوک است.
علاقهمندان میتوانند جهت دریافت گزارش این خبر به این نشانی مراجعه نمایند.
منبع: پورتال بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی
در همه جوامع اسلامی توسعه یافته و درحال توسعه اگر بنا بر تحقق بانکداری اسلامی باشد؛ امرمحال نیست.
«هر موسسه مالی با توسل به سرمایه اولیه صاحبان تشکیل دهنده آن باید بتواند انواع خدمات مالی را به متقاضیان خود ارائه کند»؛ این کلیترین پاسخی است که میتوان در تعریف بانک ارائه داد.
اما این مسئله که «کدام بانک براساس موازین اسلامی اداره میشود؟» به عنوان مهمترین اصل اقتصادی در دنیای اسلام هنوز جایگاه درستی نداشته و اهتمام برای تحقق چنین موضوعی بدون تبعیت از الگوی نظام اقتصادی سرمایهداری همچنان یکی از مهمترین دغدغههای متفکران و اقتصادانان اسلامی است.
توجه به میزان سود، نحوه دریافت وجه برگشت امانت داده شده یا ودیعه داده شده به فرد مسلمان از مهم ترین رسالت های بانکداری اسلامی است که به دلیل انطباق زیاد الگوی اسلامی با الگوی بانکداری اروپایی، علناً هیچ وقت تحقق عینی نیافته است. حتی شروط بازار و کسب و کار، آنطور که در رساله ها و کتب اصلی شیعه و سنی نیز آمده هنوز نتوانسته صورت عینی و اجرایی را تجربه کند.
جدی شدن بحث «بانکداری اسلامی»
با گسترش الگوهای نوین اقتصادی در دنیا و تغییرات گسترده در نظام اقتصادی، بانکداری مدرن متولد می شود. در پنجاه سال اخیر متفکران اسلامی ضرورت تحقق بانکداری اسلامی را احساس کردند. به طور تقریبی از ۱۹۷۰ میلادی به بعد این موضوع به عنوان طرحی جدی در دستورکار اندیشمندان سیاسی و اقتصادی عالم اسلام قرار گرفت. به غیر از آرای امام محمدباقر حکیم و امام خمینی (ره)، انتشار کتاب مشهور «بانک بدون ربا در اسلام» اثر امام شهید محمدباقر صدر به عنوان پایهای جهت تشکیل و توسعه بانکداری اسلامی در دستور کار برخی از کشورهای اسلامی قرار گرفت.
ارایه الگوی جدید تنظیم روابط بانکها با سپردهگذاران و سرمایهگذاران، ترغیب این دو پایه یعنی سپردهگذاران و سرمایهگذاران به منظور درک و رعایت قوانین موجود در ساختار اقتصادی و سرمایهگذاریِ نظام بانکداری اسلامی در واقع از مهمترین نظریههای امام محمدباقر صدر در این کتاب بانک بدون ربا در اسلام است. علاوه بر این تفکیک سپردههای بانکی به دو نوع ثابت و دیداری و تبیین جدید از مفهوم مضاربه مبتنی بر اصول مکاسب مرحوم شیخمرتضی انصاری در فقه اسلامی است که به پیشنهادهایی در مورد شروط لازم برای سپردهگذار نیز طرحریزی میکند که تا به امروز نیز نظیر ندارد و اجرایی شدن آن بیهیچ بهانهای میسر بوده و میتواند سر منشا تشکیل نظام بانکی اسلامی در هر دورهای باشد. این کتاب امام محمدباقر صدر در همان ایام آنچنان توفیقی در میان نخبگان اقتصادی پیدا کرد که بسیاری از افراد را به فکر ورود به بحث بانکداری اسلامی انداخت. بر این مبنا تجربه تأسیس بانک اسلامی شکل گرفت.
مهمترین اصل تشکیل بانکداری اسلامی
تا به امروز در بعضی کشورهای اسلامی، بنگاههای اقتصادی در قالب بانک یا کوچکتر از ساختاری که بتوان به آنها بانک گفت (مانند موسسه مالی و حتی در مصر نمونههایی از صرافی) بر مبنای آموزههای امام محمد باقر حکیم در کتاب بانک بدون ربا در اسلام (البنک اللاربوی فی الاسلام) تأسیس شده است. اما به واقع هیچکدام از آنها نتوانستهاند نمونهای بینقص و درستی از آنچه که در این کتاب مدنظر بوده باشند. هنوز بزرگترین مشکل میزان سود عایدی و تقسیم آن در میان صاحبان سرمایه است ولی کماکان فعالیتهای آنان فارغ از هرگونه بهرهدهی و افزایش بیدلیل سود و نیز اخذ کارمزدهای ناصحیح صورت میپذیرد.
وظایف اساسی بانکها در پرتو الگوی مطرح شده مهمترین اصل تشکیل بانکداری اسلامی را رقم میزند، بدون هیچ تفسیر و توصیف مازادی بانکداری اسلامی تمام هدفش این است که در سایه سود حلال و یا ایجاد زمینههای تجاری و اقتصادی منجر به صورت حلال و بیغش؛ افتتاح حساب جاری، شرایط برداشت از حساب، شروط سپردههای مدتدار (ثابت) و سپردههای پسانداز و سایر خدمات بانکی مانند خدمات تهاتری- مالی و اجناس منقول و غیر آن، وصول و پذیرش اسناد اعتباری نظیر چک و سفته و در گذشته برات، اقدام در ضرب یا توزیع اوراق مشارکت یا اسناد اعتباری وام بانکی و آییننامه حوالههای وارداتی و صادراتی بالجمله ملتزم به اصول، قوانین و واجبات شارع مقدس باشند و کوچکترین فعلی نیز در راستای منهیات صورت نپذیرد. از این روی بیشک وقتی در عملیات بانکی ربا در مفهوم عام و کلی صورت نگیرد بیهیچ شکی اصل سپرده و ماهیت سرمایهگذاری بر مبنای ارزشآفرینی و تعهد به جامعه شکوفا شده و گسترش مییابد.
اما در همه جوامع اسلامی توسعه یافته و درحال توسعه اگر بنا بر تحقق بانکداری اسلامی باشد؛ امرمحال نیست. لیکن سایر دستگاههای اداری و ارتباطی جامعه، نحوه معیشت مالی مسلمانان همگی به مانند الگوهای رایج در جوامع دیگر است و این به نوبه خود بعد از آسیبشناسی نظام بانکی بزرگترین مانع در راه تحقق نظام بانکداری اسلامی است. در عرصه ارتباطهای جهانی در نظام بانکداری، اصل و شاکله بانکداری اسلامی در راستای تسهیل امور بانکی برای متقاضیان و مشتریانش نیاز به ارتباط و پیوند با شبکه جهانی اقتصاد و کارکردن با بانکهای جهانی را به الزام پیدا میکند. این ارتباط بنا به تفاوتهای موجود میان سیستم سوددهی کوتاه و یا بلندمدت، اجرت خدمات انتقال پول، میزان اختصاص بیمه و امنیت پول در دوره انتقال و… علناً بانکداری اسلامی را با مشکلات جدی تفاوت میزان دستمزد در درون خودش و نظام کاپیتالیستی و سرمایهداری جدید قرار میدهد. چرا که باید بپذیریم در نبض حیاتی و شریان اصلی اقتصاد جهانی همه امور مالی حاکم به طورکلی تفاوت زیادی با سیستم اقتصاد اسلامی دارند.
این یک شعار نیست بلکه عین واقعیت است. اگر بنای ناسازگاری با نظام اقتصاد جهانی به عنوان اصل اساسی ساختار بانکداری اسلامی باشد، بیهیچ تردیدی مجال ادامه حیات به سیستم نوپای بانکداری اسلامی داده نخواهد شد. از این روی تحقق و ایجاد بانکی مبتنی بر اصول اقتصاد اسلامی نیاز به خردمندی و ذکاوت خاص اسلامی و نیز حمایت همه جانبه ممالک اسلامی از این نظام نوپا دارد. به نظر میرسد برای رسیدن به چنین نهادی حمایت همه جانبه کشورهای اسلامی مهم و ضروری است. نکته مهمی که ذکر آن لازم به نظر میرسد این است که بانک بینالمللی اسلامی که از قبل تجمع مقامات ارشد کشورهای اسلامی در نشستهای متعددی نظیر اجلاس همکاری کشورهای مسلمان صورت تشکیلاتی به خود گرفته و دارای الزاماتی فرامرزی و مبانی سیاسی و بین الملل اسلامی است را نباید با مقوله بانک اسلامی که در این مقال مطرح است اشتباه گرفت. بانکی که اکنون و در این ساختار به طور عام مدنظر داریم دقیقاً همان ساختاری است که تصورکنید شعبهای از آن نیز در نزدیکی محل زندگی و کار شما است و به طور مداوم شما، اطرافیان و بستگانتان برای انجام امور مالی شخصی به آنجا رجوع میکنند.
قدمهای صحیح در مسیر بانکداری اسلامی
اکنون سخن از چیستی و چگونگی بانکداری اسلامی و راههای رسیدن به کسب سود حلال نیست. سخن از تلاش برای تحقق و نحوه شکلگیری عینی و عملی هرآنچه چیزی در این راستا است که تا به امروز تجربه شده و اشتیاق قابل توجهی در جوامع بالاخص ایران وجود دارد که اصرار و تمایل زیادی به آغاز فعالیتهایی در راستای تحقق بانکداری اسلامی دارند. بدیهی است تا چنین حرکتی آغاز نشود ایرادها و مشکلات مرتفع نمیشود. پس برای تجلی مفهوم بانکداری اسلامی و نهادینه شدن سود حلال در جامعه باید یک قدم، قدم صحیح به سمت پیشروی برداشت.
منبع: خبرگزاری ایرنا به نقل از شرکت تامین سرمایه آرمان
در حالی که وجود اشکالات ترازنامهای و شکلگیری جنگ قیمتی در شبکه بانکی را میتوان علت بالا رفتن نرخ سود بانکی دانست نمی توان نرخ سود اوراق بدهی را در این مساله دخیل فرض کرد.
ماندگاری نرخهای سود بانکی علیرغم تلاشهای صورت گرفته توسط سیاستگذاران، باعث شده برخی از کارشناسان عرضه اسناد خزانه اسلامی را به عنوان یکی از عوامل مهم نرخ سود بالای سپردههای بانکی بدانند و نسبت به انتشار بیشتر این اوراق به خصوص در شرکت فرابورس مخالفت کنند. واکاوی بالا رفتن نرخ سود بانکی و علت چسبندگی آن میتواند به قضاوت صحیح از این گزاره کمک کند.
بالا رفتن بدهی بخش دولتی به بانکها، رشد مطالبات غیرجاری و سرمایهگذاری بانکها در داراییهایی با نقدشوندگی پایین و فاقد جریانهای درآمدی باعث بوجود آمدن تنگنای مالی و مشکلات ترازنامهای شبکه بانکی شده است. بانکها نیز به منظور برطرف کردن ناترازیهای موجود، به ناچار در رقابتی فشرده سعی میکنند سپردههای بیشتری را به سمت خود جذب نمایند و همزمان مانع خروج سپردههای قبلی به بانکهای رقیب شوند.
در شرایطی که نرخ تورم در محدوده ۱۰ درصدی قرار دارد و اقتصاد کلان از ثبات نسبی برخوردار است (که این باعث شده سودآوری و امکان سفتهبازی در سایر بازار داراییها به حداقل ممکن برسد) پیشنهاد نرخهای سود بالا انگیزه کافی به پساندازکنندگان بخش خصوصی میدهد که پساندازهای خود را در بانکها به شکل سپردههای سرمایهگذاری کوتاهمدت و بلندمدت نگهداری کنند. از طرفی هر یک از بانکها میدانند که پیشنهاد نرخ سود کمتر از نرخ تعادلی شکل گرفته، موجب خروج بخش زیادی از سپردههایش میشود.
همزمان با مشکلات بوجود آمده در شبکه بانکی، انباشت بدهیهای دولت و شرکتهای دولتی به طلبکاران یکی دیگر از مشکلات اقتصادی ایران است؛ که این مسئله با افت درآمدهای مالیاتی و نفتی دولت بواسطه کوچک شدن اقتصاد و کاهش قیمت نفت، دولت را در بازپرداخت این بدهیهای عظیم ناتوان میسازد.
به این ترتیب دولت تصمیم گرفت بدهیهای قبلی خود را به صورت اوراق بهادار به پیمانکاران طلبکار پرداخت کند. این نوع از اوراق بدهی با نام «اسناد خزانه اسلامی» (اخزا) با سررسیدهای کمتر از ۵۲ هفته برای نخستین بار در سال ۱۳۹۴ و در حالیکه نرخ سود بانکی بالا بود، منتشر و از طریق مکانیزم عرضه و تقاضا در اولین روز عرضه کشف قیمت و پس از آن و در بازار ثانویه از همین طریق معامله شد.
مهمترین عواملی که نرخ سود انتظاری یک سرمایهگذاری را مشخص میکند، دوره سرمایهگذای، ریسک و نقدشوندگی است. بازار اوراق بدهی و بازار پول از نظر دوره سرمایهگذاری بسیار به یکدیگر نزدیک هستند و از نظر ریسک و نقدشوندگی با هم تفاوت دارند. بانکها برای سپردهگذاران امکان برداشت وجه و مبادله از طریق نظامهای پرداخت را فراهم می کنند و از این رو نقدشوندگی سپردهگذاری بانکی نسبت به سرمایهگذاری در اسناد خزانه اسلامی بیشتر است.
با نگاهی به گذشته بانکها و اعتبار دولت در انتشار اوراق بدهی تاکنون هیچ بانکی دچار ورشکستگی نشده است؛ در حالیکه دولت تاکنون نسبت به بازپرداخت سود برخی از اوراق بازار سرمایه تاخیر و بدحسابی داشته است. بنابراین به نظر میرسد ریسک سرمایهگذاری اسناد خزانه اسلامی نسبت به سپردهگذاری در بانکها بیشتر باشد.
به این ترتیب نقدشوندگی پایینتر، ریسک نکول بیشتر و البته هزینههای بیشتر مربوط به خرید و فروش اوراق بدهی نسبت به افتتاح سپرده بانکی، باعث شده نرخ سود اسناد خزانه اسلامی اندکی بیشتر از نرخ سود سپردهگذاری بانکها تعیین شود.
از سوی دیگر، انتشار بیشتر اسناد خزانه اسلامی و عرضه آن توسط پیمانکاران نشان میدهد که انتشار اوراق جدید تاثیر معناداری بر میزان بازدهی این اوراق نداشته و میتوان چنین نتیجه گرفت که با افزایش عرضه اسناد خزانه اسلامی تقاضای کافی از این اوراق نیز بوجود آمده که مانع افزایش ناگهانی نرخ سود آن شده است.
در اینجا لازم به ذکر است که بالا رفتن نرخ سود بانکی در اثر شکلگیری جنگ قیمتی میان بانکها افزایش یافته است و لذا بالا بودن نرخ سود اسناد خزانه اسلامی را باید معلول بالا بودن نرخ سود بانکی دانست و نه علت آن. تامین مالی دولت به شکل انتشار اوراق بدهی فرآیندی است که در خارج از شبکه بانکی و در میان دارندگان سپردههای بانکی انجام میشود که البته این فرآیند تنها از طریق بسترهای فراهم شده توسط شبکه بانکی عملیاتی می شود.
با توجه به اینکه در ایران بخش قابل توجهی از تامین مالی دولت از طریق درآمدهای نفتی صورت میپذیرد و نوسانات قیمت نفت و مقدار صادرات آن درآمدهای نفتی را با نوسانات بالایی همراه میسازد، پس راهاندازی و توسعه بازار بدهی اوراق دولتی برای هموار نمودن مصرف بخش دولتی بسیار مهم و حائز اهمیت است. ضمن آنکه توسعه و تعمیق این بازار ابزار مفیدی را برای سیاستگذار پولی جهت عملیات بازار باز و کنترل تقاضای اقتصاد فراهم میسازد.
با توجه به آنچه مطرح شد به نظر میرسد در حال حاضر مهمترین اقدام در جهت اصلاح نرخ سود بانکی، انجام اصلاحات ساختاری در شبکه بانکی و برطرف کردن مشکلات ترازنامهای بانکها است که کاهش نرخ سود بانکی و البته به موازات آن کاهش نرخ سود اوراق بدهی دولتی را در پی خواهد داشت و به این ترتیب هزینه تامین مالی اقتصاد از طریق شبکه بانکی و بازار بدهی کاهش خواهد یافت.
منبع: خبرگزاری ایبنا
بانک نور، برنده جایزه برترین نوآور در حوزه تأمین مالی اسلامی
نوشته شده توسط مدیربانک نور دبی توانست جایزه نوآوری در تأمین مالی اسلامی سال ۲۰۱۷ را از مجله جهانی مالی نیویورک دریافت نماید.
رشد خدمات و محصولات ارائه شده توسط نهادهای مالی اسلامی، مشتریان را با طیف گستردهای از راهکارهای سرمایهگذاری و تأمین مالی روبرو کرده است. برای حفظ و نگهداری رشد موجود، نهادهای مالی اسلامی باید به معرفی محصولات نوآورانه و ارائه خدمات کارا و آسان از طریق به روزرسانی تکنولوژی خود اقدام نمایند.
به گفته رئیس مرکز استراتژیک بانک نور، دستیابی و به رسمیتشناختن این راهکار تأمین مالی اسلامی در معاملات نشاندهنده تخصص ما در توسعه راهحلهای مبادلات نوین بانکی برای رسیدن به الزامات سرمایه در گردش مشتریان بزرگ بانک (شرکتهای بزرگ) است.
این راهکار امکان ارائه تسهیلات مالی به شرکتهای بزرگ را تحت یک ساختار کاهنده ریسک برای بانک فراهم میکند. این مسأله حاکی از همکاری موفقیتآمیز بانک نور با کارگزاران بیمه اعتباری بازرگانی بینالمللی و بازار بیمه لویدز انگلستان برای ارائه این راهکار نسبتا جدید در بازار امارات متحده عربی به شمار میرود.
جوایز سالانهGlobal Finance به دنبال یک فرایند دقیق و تحت نظر هیأت مدیره مجله جهانی مالی نیویورک با ارزیابی بانکهای پیشرو و ارائهدهندگان خدمات مالی در سراسر جهان صورت میگیرد. هیئت مذکور، تحقیق گستردهای در مورد نامزدهای موجود انجام میدهد و با یک کمیته مستقل از کارشناسان در ارتباط با دستورالعمل نوآوری در حوزه توسعه و همکاری اقتصادی به مشورت و رایزنی میپردازد.
جایزه برترین نوآور در مالی اسلامی به سازمانها و یا نهادهایی تعلق میگیرد که در پیادهسازی محصولات و ایجاد نوآوریها در فرآیند ارائه خدمات به مشتریان و کارکنان خود موفقتر هستند و به گونهای آنها را قادر میسازد تا ارزش این پیشنهادها را به عنوان یک نتیجه مطلوب به حداکثر برسانند.
منبع:پورتال بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی
در اوراق وکالت، سرمایه گذاران با خرید این اوراق، منابع مالی خود را جهت سرمایه گذاری در حوزه یا حوزه های مشخصی در اختیار نهادی قرار می دهند و این نهاد، وکیل آن ها در سرمایه گذاری خواهد بود. بعد از تجمیع منابع، وکیل به وکالت از سرمایه گذاران در حوزه یا حوزه های مشخصی سرمایه گذاری می کند و سرمایه گذاران، مطابق نسبتی که در ابتدا میان ارکان توافق می شود، از سود حاصل از سرمایه گذاری برخوردار خواهند شد.
کارشناس مسوول مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار، از بررسی ابعاد فقهی اوراق "وکالت" در کمیته فقهی این سازمان خبر داد.
مجید پیره د گفت: به تازگی الگوی جدیدی از اوراق بهادار اسلامی به نام اوراق وکالت در دستور کار کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفت که از اهمیت و ظرفیت قابل توجهی برخوردار است.
وی با بیان اینکه اوراق وکالت یکی از انواع صکوک محسوب می شود، افزود: قرار است ابعاد فقهی و الگوی اولیه انتشار این اوراق برای استفاده در بازار سرمایه ایران در جلسه آتی کمیته فقهی مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.
به گفته پیره، اوراق وکالت، در بورس های اسلامی دنیا سابقه انتشار قابل توجهی دارد و بیش از دو دهه است که در بورس های اسلامی دنیا به مرحله اجرا و بهره برداری رسیده است.
کارشناس مسوول مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: مطابق آمارهایی که توسط نهادهای بین المللی مالی- اسلامی در سال 2015 و 2016 منتشر شده، اوراق وکالت از لحاظ حجم انتشار در رتبه های بسیار خوبی قرار دارد.
وی افزود: این اوراق در برخی از این سال ها در رتبه دوم و در برخی از سال ها در رتبه سوم بوده و اخیراً در بورس های اسلامی دنیا مورد توجه زیادی قرار گرفته است.
خاطرنشان می شود: در اوراق وکالت، سرمایه گذاران با خرید این اوراق، منابع مالی خود را جهت سرمایه گذاری در حوزه یا حوزه های مشخصی در اختیار نهادی قرار می دهند و این نهاد، وکیل آن ها در سرمایه گذاری خواهد بود. بعد از تجمیع منابع، وکیل به وکالت از سرمایه گذاران در حوزه یا حوزه های مشخصی سرمایه گذاری می کند و سرمایه گذاران، مطابق نسبتی که در ابتدا میان ارکان توافق می شود، از سود حاصل از سرمایه گذاری برخوردار خواهند شد.
وی در انتها تأکید کرد، جزئیات مصوبه کمیته فقهی و الگوی انتشار اوراق وکالت بعد از تنظیم مصوبه این کمیته اطلاع رسانی خواهد شد.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)
رقابت مخربی که در چند سال اخیر بر سر نرخ سود در بازار پول شکل گرفته، در عمل یک بازی باخت-باخت برای کل شبکه بانکی کشور محسوب میشود.
بخشنامه بانک مرکزی در خصوص کاهش نرخ سود بانکی اگرچه اقدام درستی در راستای حمایت از تولید و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است، اما در شرایط عدم نظارت کامل بر سایر بازارهای مالی و وجود واگرایی در نرخهای سود و همچنین فقدان ضمانت اجرایی کامل، این سیاست علاوه بر تبعاتی که برای بانکها به لحاظ جابجایی منابع به دنبال خواهد داشت، میتواند موفقیت این طرح را با مشکلاتی مواجه کند.
نکته اول در خصوص بخشنامه فعلی، به بحث مسبوق به سابقه دستوری بودن تعیین نرخها در بازار پول و سرکوب مالی برمیگردد. تجارب بینالمللی نشان میدهد اجرای سیاست تعیین نرخ سود در بازار پول صرفا به صورت دستوری و ابلاغ بانک مرکزی به هدف مدنظر منجر نمیشود. نکتهای که میزان موفقیت این سیاست و تداوم آن را در هالهای از ابهام قرار میدهد.
البته تغییر مهمی که در اجرای این سیاست نسبت به دورههای گذشته صورت گرفته، توجه بانک مرکزی به قیمت تمامشده پول برای بانکها و رفع معضل کمبود نقدینگی آنها است. نرخ سود تسهیلات ارائه شده توسط بانک مرکزی در بازار بینبانکی کاهش چشمگیری پیدا کرده است که میتواند تا حد زیادی از مشکل کمبود نقدینگی بانکها بکاهد و عطش بانکها برای جذب سپرده از مردم در هر نرخی را کاهش دهد.
البته باید توجه داشت که اگر این ارائه تسهیلات بدون اخذ وثایق معتبر و باکیفیت و تحت شرایط مشخص به بانکها صورت نگیرد، اقتصاد با اثرات سیاست پولی انبساطی و تزریق پول پرقدرت دست به گریبان خواهد شد و این سیاست کمکی به نظاممند شدن اضافه برداشت بانکها نمیکند.
به بیان دیگر، اگرچه تغییر رویکرد بانک مرکزی در تبدیل جریمه اضافه برداشت به خطوط اعتباری و ارائه تسهیلات قاعدهمند (Standing Facilities)، نظیر آنچه در بانکداری مرکزی دنیا به کار میرود، اقدام مثبتی در جهت سیاستگذاری پولی به حساب میآید، اما بیتوجهی به بسترهای لازم آن مانند بهبود نظام وثیقهگذاری، گروهبندی بانکها بر اساس ریسک، طبقهبندی سررسید تسهیلات اعطایی و محدود کردن آن به تسهیلات کوتاهمدت، از اثربخشی این ابزار میکاهد.
از سویی دیگر، عدم پذیرش آثار مثبت کاهش نرخهای سود توسط سپردهگذاران و تمایل آنها به عقد قراردادهای سالانه با نرخهای بالای ۱۵ درصد مصوب و در نتیجه هجوم آنها برای تبدیل حسابهای کوتاهمدت خود به حسابهای بلندمدت برای دریافت سود بالاتر، باعث میشود تا سیاست کاهش نرخ سود نتواند از قیمت تمام شده جذب منابع برای بانکها کم کند.
تبدیل بخش قابل توجهی از سپردههای کوتاهمدت و جاری به سپردههای یکساله با نرخ سود بالای ۲۰ درصد و کاهش سهم سپردههای کوتاهمدت در ترازنامه بانکها، ممکن است در هدف اصلی سیاستگذار پولی مبنی بر کاهش فاصله نرخ سود اسمی با نرخ تورم اختلال بهوجود آورد و مصوبه نرخ سود علیالحساب ۱۵ درصدی در همان ابتدای کار کماثر شود. این وضعیت مانند یک نیروی مخالف در جهت کاهش نرخ سود عمل خواهد کرد.
از سویی دیگر، همانطور که پیشبینی میشد با نرخشکنی برخی از بانکها قبل از اجرای بخشنامه بانک مرکزی، شاهد انتقال حجم عظیمی از سپردهها به ترازنامه این بانکها بودیم؛ رشد یکباره و قابل توجه ترازنامه برخی از بانکها و افزایش تعهدات مالی ناشی از پرداخت سودهای بالا به سپردههای مدتدار، این نگرانی را ایجاد میکند که آیا این بانکها با توجه به میزان کفایت سرمایه و سایر شاخصهای سلامت بانکی و همچنین اصول حاکمیت شرکتی قادر خواهند بود تا به خوبی از ایفای تعهدات در آینده نزدیک برآیند؟
چالش دیگر بر سر راه اجرای موفقیتآمیز سیاست کاهش نرخ سود، به مدیریت نرخ تأمین مالی دولت در بازار بدهی برمیگردد. در حال حاضر بازار بدهی فاقد مدیریت منسجم جهت همراهی نرخ اوراق بدهی با بخشنامه بانک مرکزی است. به عبارت دیگر مهمترین عامل برهمزننده موضوع کاهش نرخ سود، شکاف نرخ اوراق اخزا با سود تعیینشده برای سپردههای بانکی توسط بانک مرکزی است. همچنین سود مشارکت بالایی که خودروسازان پرداخت میکنند در صورت عدم همکاری آنها در تعدیل نرخ نیز عامل ایجاد اختلال در اجرای بخشنامه فعلی خواهد بود.
علاوه بر موارد فوق، در صورتی که همانند تجربیات گذشته، کاهش نرخ سود سپرده به کاهش در نرخ سود تسهیلات بانکی نیانجامد، این سیاست نخواهد توانست آنگونه که باید آثار مثبتی بر تولید داشته باشد. لذا باید سازوکارهای لازم برای تسهیل شرایط وامدهی بانکها و هدایت سپردهها به بخش مولد اقتصاد طراحی شود.زیرا اگر کاهش نرخ سود هزینه تامین مالی بنگاههای تولیدی را کاهش ندهد، نمیتواند بر رونق اقتصادی و افزایش قدرت خرید آحاد اقتصادی اثرگذار باشد. البته باید گفت که کمک به تولید و اشتغال تنها در سایه کاهش دستوری نرخ سود محقق نخواهد شد و لازم است تا نهاد ناظر همزمان موضوع مهم اصلاح نظام بانکی و پاکسازی ترازنامه بانکها از داراییهای سمی را دنبال کند. همچنین رفع مشکلات ساختاری تولید و بهبود فضای کسب و کار نیز باید در اولویت برنامههای دولت قرار گیرد.
منبع: ایبنا
یکی از چالشهای پیشروی سرمایهگذاران و تولیدکنندگان در اقتصاد ایران، مسئله نوسانات نرخ ارز است که میتوان با استفاده از ابزارهای مشتقه ارزی این ریسک را پوشش داد.
در دانش مالی، «ابزار مشتقه» (a derivative instrument) قراردادی است که ارزش خود را از عملکرد یک «موجودیت پایه» که معمولا یک دارایی است، دریافت میکند. شاخصهای گوناگون و نرخ بهره، نمونههای دیگری از این موجودیت پایه به حساب میآیند. ابزارهای مشتقه در کنار سهام و اوراق بدهی، سه مورد از مهمترین ابزارهای مالی را تشکیل میدهند.
ابزارهای مشتقه ارزی، از جمله محصولات نوین مالی هستند که در دهه اخیر مورد استقبال بانکهای مرکزی، بانکهای تجاری و عموم سرمایهگذاران واقع شدهاند. حضور در بازار ابزارهای مشتقه ارزی به ذینفعان مرتبط کمک میکند تا بتوانند با اتخاذ موقعیتهای مناسب خرید و فروش، به شیوه صحیح به مدیریت ریسک ذخایر ارزی خود بپردازند. در واقع، میتوان با استفاده از این ابزارها، ریسکهای مرتبط با تغییرات ناگهانی نرخ ارز در آینده را پوشش داد.
از سوی دیگر، یکی از اصلیترین مشکلات سرمایهگذاری و تولید در اقتصاد کشور مسئله نرخ ارز است. در واقع، به دلیل روشن نبودن وضعیت قیمتهای آتی نرخ ارز از یک سو و اینکه تصمیمات سرمایهگذاری معمولا زمانبر است، سرمایهگذاران همواره نسبت به تغییرات آتی نرخ ارز دارای نگرانی هستند و این مسئله سبب میشود سرمایهگذاری و تولید با چالش مواجه شود. به ویژه اینکه بررسی روند تاریخی نرخ ارز در سه دهه اخیر نشان میدهد در برخی دورهها این نرخ با شوکها و جهشهای قابل توجهی مواجه شده و این به تولیدکنندگان آسیبهای زیادی وارد کرده است.
در بازارهای پولی و مالی متعارف، ابزارهای مشتقه کارکردهای بسیار مهمی دارند و به دلیل همین کارکردها، به صورت گسترده مورد استقبال سرمایهگذاران، بانکهای تجاری، بانکهای مرکزی و غیره، واقع شدهاند. یکی از مهمترین کارکردهای مذکور پوشش ریسک نوسانات ارزی برای سرمایهگذاران و تولیدکنندگان است.
توضیح آنکه ریسک و عدم اطمینان، یکی از امور جدا نشدنی فعالیتهای اقتصادی است. در واقع همه سرمایهگذارانی که قصد انجام فعالیتهای اقتصادی را دارند، با پدیده ریسک مواجهاند. بر این اساس، با ورود در قراردادهای مشتقه، تولیدکنندگان از اطمینان نسبی برخوردار میشوند و با خیال راحت، برای تولید آینده برنامهریزی میکنند. این ویژگی را میتوان مزیت اصلی ابزارهای مشتقّه به حساب آورد.
البته نباید فراموش کرد که ماهیت بازار مشتقه، بازی با جمع صفر است؛ یعنی همواره سود یک معاملهگر، به معنای زیان معاملهگر دیگر است؛ لذا همه معاملهگران تلاش میکنند با اطلاعات کافی و دریافت مشورتهای کارشناسی مناسب، به انعقاد قرارداد اقدام کنند.
علاوه بر این، هزینه خطر در بازار مشتقه (نسبت به بازارهای نقدی) بسیار کمتر است. در واقع، خریداران و فروشندگان در این بازار، با ضرر احتمالی پایین و نسبتاً مشخص روبهرو هستند. بر خلاف بازارهای نقدی که میزان خسارت از قبل معلوم نیست و ممکن است بسیار بالا باشد؛ تا حدی که حتی اصل سرمایه را از بین ببرد. به عنوان مثال، مشتری برای خرید مقدار معینی ارز، باید بهای آن را (که مبلغ زیادی است) به طور کامل پرداخت کند؛ امّا برای خرید اوراق مشتقه، پرداخت مبلغ اندکی (نسبت به ارزش دارایی پایه قرارداد) کافی است.
بر این اساس، وجود بازار مشتقه ارزی (در کنار بازار فیزیکی ارز)، میتواند ریسک نوسانات نرخ ارز را تقلیل داده و سرمایهگذاران (شامل واردکنندگان و صادرکنندگان) و تولیدکنندگان را در مقابل نوسانات قیمت ارز، به نحوی بیمه کند. به عبارت دیگر، در بازار مشتقات ارزی، ریسک تغییرات نرخ ارز مورد خرید و فروش افراد ریسکپذیر و ریسکگریز واقع میشود و اشخاص گروه دوم، میتوانند با پرداخت مبلغی مشخص، فعالیت اقتصادی خود را بیمه کنند.
در پایان لازم به ذکر است که وجود بازار مشتقات ارزی تنها به نفع سرمایهگذاران و تولیدکنندگان نیست. بلکه بانک مرکزی نیز میتواند با استفاده مناسب از ابزارهای مشتقه ارزی در شرایط بحرانی بازار ارز، نسبت به مدیریت این بازار اقدام ورزد. این در حالی است که در صورت نبود بازار مشتقه، سیاستگذار ارزی مجبور خواهد شد تا با خرید و فروش نقدی ارز در ارقام قابل توجه، بازار را کنترل کند و انجام این کار در عمل بسیار مشکلتر از مدیریت بازار با استفاده از ابزارهای مشتقه است. زیرا برای خرید ابزارهای مشتقه، صرفا نیاز به حجم کمی از منابع است؛ اما برای خرید و فروش نقدی ارز، لازم است کل منابع توسط بانک مرکزی تامین شود.
حسین میثمی؛ صاحبنظر پولی و بانکی
منبع: ایبنا