ارتباط بخش پولی با بخش واقعی اقتصاد در بانکداری اسلامی
نوشته شده توسط مدیردر پس تمام روابط پولی در نظام بانکداری اسلامی، یا کالایی تولید و مبادله و یا خدمتی ارائه میشود.
یکی از تفاوتهای مهم بانکداری اسلامی با بانکداری متعارف (علیرغم شباهتهای موجود) ارتباط بخش پولی با بخش واقعی اقتصاد است. بر اساس این اصل، تمام روابط، قراردادها و معاملاتی که در چارچوب بانکداری اسلامی بین ذینفعان منعقد میشود، لازم است با بخش واقعی اقتصاد در ارتباط باشد. در اینجا منظور از بخش واقعی، بخشی است که مبادله کالاها و خدمات در آن صورت میپذیرد. از این رو، در پس تمام روابط پولی در نظام بانکداری اسلامی، یا کالایی تولید و مبادله (شامل خرید و فروش، اجاره، هبه و غیره) میشود و یا خدمتی ارائه میشود.
در رابطه با این اصل مناسب است به چند نکته توجه کرد:
نکته اول آنکه فقه اسلامی تنها به بیان این مطلب میپردازد که کدامیک از روابط حقوقی صحیح و کدامیک ناصحیح است؛ اما اینکه یک بانک اسلامی تا چه میزان از هر یک از روابط حقوقی مجاز (مانند مرابحه، اجاره و جعاله) در عمل استفاده کند، بر اساس پاسخگویی حداکثری به نیازهای بخش واقعی اقتصاد تعیین میشود.
نکته دوم آنکه بر اساس این اصل، بخش پولی باید در خدمت بخش واقعی اقتصاد باشد؛ نه اینکه بخش پولی اقتضائات خود را بر بخش واقعی تحمیل کرده و البته بر استفاده از عقود شرعی تاکید کند. به عنوان مثال، مشهور فقها در زمینه جواز بیع دین به شخص ثالث، تاکید دارند که این معاملات صوری و برای فرار از ربا نباشد. این موضوع میتوان امارهای باشد که تصحیح شکل ظاهری روابط حقوقی بدون ایجاد ارتباط با بخش واقعی اقتصاد، در چارچوب اسلامی قابل پذیرش نیست و علت غیرمجاز بودن حلیههای ربا همین است.
نکته سوم آنکه وجود ارتباط بین بخش پولی و حقیقی اقتصاد منجر به آن میشود که بخش اعتباری صرفاً متناسب با بخش حقیقی اقتصاد رشد کند و با رشدهای صوری که ناشی از سفتهبازیهای ناصحیح است، مواجه نشود. این مسئله به اذعان پژوهشگران، یکی از دلایل بحران مالی سال ۲۰۰۸ در اقتصاد غرب بوده است.
نکته چهارم آنکه در چارچوب اسلامی هر چند اصل سفتهبازی نمیتواند نفی شود و اجرای صحیح آن پذیرفته شده است، اما همانطور که برخی پژوهشگران بهدرستی مطرح کردهاند، باید بین دو نوع سفتهبازی تفاوت قائل شد. اول، سفتهبازی صحیح و مثبت که در بانکداری اسلامی بر روی نرخ تنزیل، سودهای انتظاری عقود و غیره انجام میشود و به نوعی پدیدهای ذاتی در اقتصاد به شمار میآید و در تعامل کامل با بخش حقیقی قرار دارد. اما نوع دوم سفتهبازی که میتوان آن را سفتهبازی مخرب دانست، در بخش غیرواقعی اقتصاد انجام شده و صرفاً مبتنی بر معاملات کاغذی است. این نوع سفتهبازی به تدریج به حجیم شدن مصنوعی بخش اعتباری و پولی در اقتصاد منجر میشود.
پذیرش اصل ارتباط با بخش واقعی اقتصاد (با در نظر گرفتن نکات مطرح شده) میتواند در عمل کاربردهای مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال، یک بانک اسلامی باید حداکثر تلاش خود را به کار گیرد تا مطمئن شود تسهیلاتی که بر اساس عقد مرابحه جهت خرید کالا میدهد، حتما در همین زمینه صرف میشود. بدین منظور میتوان تدابیر و راهحلهای مختلفی را پیشنهاد داد.
به عنوان نمونه، بانک اسلامی میتواند با فروشگاههای مشخص و دارای اعتبار کافی، تفاهمنامه امضا کرده و مشتریان خود را جهت خرید با کارت اعتباری مرابحه، صرفا به این فروشگاهها ارجاع دهد. در این شرایط به جای آنکه مشتری وکیل بانک در خرید کالا از فروشگاه به صورت نقدی و فروش آن به خود به صورت اقساطی باشد، فروشگاه به عنوان وکیل بانک، کالا را نقدا برای بانک خریداری کرده و سپس به مشتری میفروشد. با توجه به اینکه تعداد فروشگاهها محدود و مشخص است و توجیه ابعاد فقهی معامله به مسئولین آنها بسیار سادهتر از توجیه تعداد بسیار زیاد مشتریان است، این خود احتمال اجرای عقد مرابحه به صورت غیرصوری و در ارتباط با بخش واقعی اقتصاد را افزایش میدهد.
منبع: ایبنا
اصلاح نظام بانکی نیازمند اجماع ملی است/ آثار تجربه ده ساله کمیته فقهی بورس
نوشته شده توسط مدیردکتر مصباحیمقدم اظهار کرد: باید قبول کنیم که اصلاح نظام بانکی نیازمند به یک اجماع ملی است و اگر بنا بر این نمیبود که دولت و بانک مرکزی قانع شده و همکاری کنند، زمینه برای پیاده کردن قانون جدید نظام بانکی فراهم نمیشد.
در هفتههای اخیر بانک مرکزی رایزنی برای انتخاب اعضای شورای فقهی بانک مرکزی را آغاز کرده است. این شورای فقهی تاکنون جایگاه مشورتی داشته و در برنامه ششم توسعه برای آن جایگاه قانونی در نظر گرفته شده و قرار است مصوبات آن لازمالاجرا شود. اکنون امیدواری بسیاری وجود دارد که با قانونی شدن جایگاه شورای فقهی بانک مرکزی، شاهد رفع دغدغه مردم و مراجع تقلید در مورد ابعاد شرعی عملکرد نظام بانکی باشیم.
شورای فقهی مشورتی نقش تأثیرگذاری نداشت
حجتالاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحیمقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و همچنین عضو شورای مشورتی فقهی بانک مرکزی، در گفتوگو با ایکنا درباره آثار الزامآور شدن مصوبات شورای فقهی بانک مرکزی اظهار کرد: البته شاید بیش از ده سال است که بانک مرکزی دارای شورای مشورتی فقهی است و جلسات آن، گاهی به صورت جسته گریخته تعطیل شده ولی غالبا برقرار بوده، اما چون جایگاه قانونی نداشت، تأثیرگذاری آن زیاد نبود.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه الان این شورا جایگاه قانونی پیدا کرده، طبعا دارای دستورالعملهایی خواهد بود و این دستورالعملها امکان نظارت بر عملکرد بانکها، رویهها و قراردادهای تیپ و حتی به صورت تصادفی، نظارت بر عملکرد برخی شُعب را فراهم خواهد کرد.
آثار قانونی شدن جایگاه شورای فقهی بانک مرکزی
رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار یادآور شد: همچنین شورای فقهی دارای جایگاه قانونی در بانک مرکزی، زمینه برای بررسی پیشنهادات بانکها را فراهم میکند؛ چراکه بانکها هم پیشنهادات بسیاری را به بانک مرکزی ارائه میکنند که نیازمند نظارت و بررسی شورای فقهی است بنابراین چنین مسئلهای بسیار کمک خواهد کرد که ما شاهد تغییرات جدی و اصلاحات مناسبی در راستای اسلامی عمل کردن بانکها باشیم.
مصباحیمقدم در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال تشکیل شورای فقهی در همه مراکز استانها وجود دارد؟ عنوان کرد: یک شورای فقهی در بانک مرکزی از نظر تدوین مقررات و نظارت بر اجرای مناسب مقررات کفایت میکند اما آنچه که احیانا لازم است این است که هیئتهایی برای سرکشی در مراکز استانها بروند و از نزدیک عملکرد بانکها را ارزیابی کنند. چنین چیزی میتواند در سازوکار شورای فقهی دیده شده و به افرادی که چنین وظیفهای بر عهده دارند مأموریت سرکشی به این شعب واگذار شود.
عدالت؛ شاخص اصلی تأیید نامزدهای کمیته فقهی توسط شورای نگهبان
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره آغاز رایزنی بانک مرکزی برای معرفی اعضای شورای فقهی به شورای نگهبان عنوان کرد: تاکنون با خود بنده در این مورد صحبتی نشده است اما در مورد ملاکهای شورای نگهبان برای تأیید این افراد باید عرض کنم که باید پنج فقیه معرفی شوند که با مسائل بانکی و اقتصادی آشنایی داشته باشند. البته عدالت در رأس شاخصهایی است که برای تأیید این افراد مبنا قرار میگیرد.
وی درباره انتقادات بانک مرکزی مبنی بر اینکه ممکن است در فعالیت شورای فقهی دارای جایگاه قانونی با عملکرد سایر بخشهای بانک مرکزی تداخل پدید بیاید اظهار کرد: این شورای فقهی در شکل جدید آن هیچگونه تداخلی با اقداماتی که بانک مرکزی و بانکها قصد انجام آن را دارند، ندارد؛ شورای فقهی فقط بررسی میکند که آیا تصمیماتی که گرفته شده، انطباق با شرع دارد یا خیر. وظایف شورای فقهی مشخص است و تداخلی با فعالیت سایر بخشهای بانک مرکزی پدید نخواهد آمد.
لزوم فراهم کردن بسترهای اصلاح نظام بانکی
رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: ما تجربه بیش از ده سال را در کمیته فقهی سازمان بورس دارا هستیم و خود سازمان بورس هم به صورت داوطلبانه این کمیته فقهی را تشکیل داد و تا الان هم به خوبی استقبال و حمایت کرده است و احساس ما بر این نیست که هیچگونه تنگنایی را برای فعالیتهای سازمان بورس و اوراق بهادار پدید آورده باشیم.
رئیس کارگروه اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا در مجلس نهم در پاسخ به پرسشی درباره دلایل تأخیر در اصلاح نظام بانکی نیز اظهار کرد: البته الان در کمیسیون اقتصادی در مجلس در حال بررسی است اما باید قبول کنیم که اصلاح نظام بانکی نیازمند به یک اجماع ملی است و اگر بنا بر این نمیبود که دولت و بانک مرکزی قانع شده و همکاری کنند بستر برای پیاده کردن قانون جدید نظام بانکی فراهم نمیشد.
بیش از سه دهه از اجرای قانون عملیات بانکی بدون ربا میگذرد که تصویب آن در سال ۱۳۶۲ قرار بود زمینه برای اجرای کامل بانکداری اسلامی در کشور را فراهم کند اما همچنان اعتراضات به عملکرد شرعی در نظام بانکی کشور از سوی مردم، مراجع تقلید و فعالان اقتصادی ادامه دارد. در سالهای اخیر دولت و مجلس شورای اسلامی، طرح و لوایحی برای اصلاح سیستم بانکی آماده کردهاند و اکنون همه چشمها به اصلاح نظام بانکی دوخته شده است تا شاید با اصلاح نظام بانکی، گشایشی در وضعیت اقتصادی کشور حاصل شود که برای سالیان متوالی با مشکلاتی همانند رکود، بیکاری و تورم مواجه بوده است. از سوی دیگر توجه جدی به دغدغه علما در مورد عملکرد شرعی نظام بانکی باید به صورت جدی مورد توجه مسئولان قرار گیرد. برای بررسی بیشتر دلایل ایرادات به عملکرد شرعی نظام بانکی و لوازم برون رفت از وضعیت کنونی نظام بانکی با «حیدر مستخدمین حسینی»، کارشناس مسائل اقتصادی، مشاور سابق وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سابق هیئتمدیره بورس اوراق بهادار، گفتوگویی انجام دادهایم که در ادامه میآید:
ایکنا: یکی از دغدغههای مردم و مراجع محترم تقلید در دوران پس از انقلاب اسلامی، عملکرد شرعی نظام بانکی و تحقق بانکداری اسلامی در کشور بوده است. شما وضعیت رعایت عقود شرعی در نظام بانکی کشور را چگونه ارزیابی میکنید؟
سال ۱۳۶۲ قانون عملیات بانکی بدون ربا تصویب شد و از ابتدای سال ۱۳۶۳ در نظام بانکی کشور اجرایی شد. در آن قانون نکته ای ذکر شده بود مبنی بر اینکه بعد از پنج سال از اجرای این قانون باید مورد بازنگری قرار بگیرد و به عبارتی دیگر این قانون جنبهای موقتی پیدا کرد تا ببینیم در عمل با چه مشکلاتی مواجه میشود تا بتوانند آن مشکلات را در اصلاحیه بعدی لحاظ کنند.
متأسفانه از سال ۱۳۶۲ تاکنون هنوز هیچ کار اجرایی برای اصلاح این قانون صورت نگرفته است اما نکتهای که در ذهنیت مردم جامعه و فعالان اقتصادی مطرح شده، این بوده که این چه نظام بانکی است که نرخ بهره در آن بیشتر شده و در مقابل وامی که تقاضا و دریافت میکنیم باید بیش از دو برابر آن را پرداخت کنیم. بنابراین جامعه نتوانست این وضعیت را هضم کند و علتش هم به نحوه اجرای قانون عملیات بانکی بدون ربا مربوط است.
نظام بانکی، خودش را مطلع و متخصص دانست مبنی بر اینکه بر روی طرحها و پروژههایی که تسهیلات ارائه میدهد چون متخصص است بنابراین به درستی تصمیمگیری میکند و در این شرایط یکی از عقدهایی که بسیار مهم بود که در طرحها و پروژهها جنبه اجرایی پیدا کند عقد مشارکت بود. در عقد مشارکت باید طرفین در سود و زیان شریک باشند اما بانک این موضوع را قبول نکرد و گفت که من به لحاظ تخصصی که دارم، پروژه را بررسی کرده و ارزیابی طرح را به عمل میآورم و معتقدم که فلان پروژه زیانده نیست بلکه سودده است و نرخی را هم در این راستا تعیین کرد.
این وضعیت باعث شد که بانکهای ما تا همین لحظه، زیان طرح و پروژهای را پذیرا نیستند و آن را به کسی برمیگردانند که تسهیلات را از نظام بانکی دریافت کرده است. نکته دیگری که وجود دارد در مورد تجهیز منابع است؛ چون بانکها با تجهیز و جمعآوری سپرده است که حیات میگیرند و بانک از سپردهگذاران وکالتی میگیرد که من وجوه شما را در جایی سرمایهگذاری میکنم که بیشترین سود را برای شما در پی داشته باشد و با گرفتن یک وکالت، اختیار تام را از جانب سپردهگذار در اختیار میگیرد و پول را برای برخی طرحها و پروژههای مورد نظر خود تخصیص میدهد.
با این اوصاف، جامعه چیزی را مشاهده نکرد که در قالب عقود شرعی انجام شده باشد یعنی از یک سو وقتی سپردهگذاران، پولها را در بانک میگذارند از آنها وکالت تام میگیرد که این پول را در جایی که بیشتری سود را داشته باشد تخصیص دهم و از سوی دیگر هم کسیکه برای دریافت تسهیلات مراجعه میکرد، بخصوص در حوزه مشارکت که اصل قضیه نظام بانکی اسلامی در این زمینه است، در اینجا هم بانک زیانی را نمیپذیرد.
ایکنا: به نظر شما چرا چنین وضعیتی در نظام بانکی ما پدید آمده است و برای پایان دادن به چنین وضعیتی چه اقداماتی را باید انجام داد؟
در شرایط کنونی، بانک صرفا سودی را تعیین میکند و به تسهیلات گیرندگان اعلام میکنند باید چنین مبلغی را به من پرداخت کنید بنابراین مسائل شرعی مربوط به بانکداری اسلامی اینچنین دچار چالش شد و این وضعیت برای سالیان سال در کشور ما اجرایی شد که ابهاماتی را هم از طرف سپرده گذاران و هم کسی که پروژه را بر عهده گرفته ایجاد میکند.
اکنون و در شرایط رکودی، بسیاری از پروژهها و طرحهایی که با تسهیلات دریافت کردهاند با زیان مواجه شدهاند اما آیا بانک آنها را میپذیرد. بانک میگوید من زیان را نمیپذیرم و شما باید نرخ سود تعیین شده را بپردازید. نکته دیگر این است که تصمیماتی که بانک مرکزی و شورای پول و اعتباری میگیرند هم جای سؤال دارد.
در مشارکت وقتی که پروژه تمام نشده است چگونه میتوان نرخ را از ابتدا تعیین کرد. باید پروژه تمام شود و اگر من وامی گرفتم و قرار است ساختمانی بسازم باید این ساخت و ساز به اتمام برسد و سپس قیمت آن تعیین شود و یا در مورد ساختن یک کارخانه هم این سخن صدق میکند و تا زمانیکه به بهرهبرداری نرسد وضعیت تولید و فروش و وضعیت بازار آن مشخص نیست بنابراین چگونه میتوان نرخ را از اول تعیین کرد؟
این مواردی که به آن اشاره شد، اشکالاتی جدی است که به لحاظ شرعی برای اجرای قانون عملیات بانکی بدون ربا به صورت جدی مورد مطالبه جامعه و کارشناسان اقتصادی قرار دارد.
ایکنا: علاوه بر این مشکلات شرعی که به آن اشاره شد، نظام بانکی حتی از ابعاد غیر شرعی هم مورد انتقاد است و تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی و بسیاری از مردم از عملکرد نظام بانکی رضایت ندارند و به همین دلیل دولت و مجلس به سمت اصلاح نظام بانکی رفتند. شما تا چه اندازه امیدوار هستید که اصلاح نظام بانکی در رفع این مشکلات مؤثر واقع شود؟
در این مورد باید یک قدم فراتر رفت و باید دانست که فقط و فقط با اصلاح نظام بانکی نیست که مشکلات اقتصادی برطرف شود و یا مشکل مؤسسات مالی و اعتباری از بین برود. باید یک بستهای وجود داشته باشد که مجموعه این عوامل را پوشش دهد و در رأس آن اصلاح نظام بانکی است که پس از سه دهه انجام میشود. نظام بانکی ما به لحاظ عملیات بانکی تابع دو قانون شامل قانون پولی و بانکی مصوب ۱۳۵۱ و قانون عملیات بانکی بدون ربا در سال ۱۳۶۲ است. و امیدواریم که دولت و مجلس زمینههای مشارکت واقعی را در دستور کار خود قرار دهند چون اشکال اصلی در نظام بانکی ما در زمینه بحث مشارکت است.
در عقود مبادلهای چون کالا کاملا روشن و مشخص است مشکلی در معاملات پدید نمیآید اما وقتی قرار است اتومبیلی ساخته شود معلوم نیست که چه بیرون خواهد آمد و در این اینجا استفاده از عقد مشارکت اهمیت پیدا خواهد کرد. ما در زمینه عقود مبادلهای مشکلی نداریم بلکه مشکلات اصلی ما در زمینه مشارکت است که صدای اعتراض بسیاری را درآورده است.
افرادی همانند تولیدکنندهها و کسانیکه کارهای خدماتی با ارزش بالا را انجام میدهند به این وضعیت اعتراض دارند و در اینجاست که باید در قانون جدید نظام بانکی کشور، به استفاده از عقد مشارکت اشاره شود و نرمافزاری ایجاد شود که پروژه به پروژه که بانکها به مشتریان تسهیلات ارائه میدهند در درون آن نرم افزار قرار گیرد و ماهیت سود و زیان هر پروژه مشخص شود تا نظر شرع را در اینجا به طور کامل در نظر گرفت و با اجرای دقیق عقد مشارکت بتوان عدالت اعطای تسهیلات و تجهیز منابع را رعایت کرد و طرفین به حقوق خود دست پیدا کنند.
در صورت اجرای چنین حالتی، دولت، سپردهگذار، تسهیلات گیرنده، سهامدار و... هم به میزان بیشتری به حقوق خود میرسند و اینگونه نیست که یک تسهیلات گیرنده، ۱۰۰ درصد سود ببرد و سود ۱۸ درصدی بانک را پرداخت کرده و باقی آن متعلق به خودش باشد چراکه براساس قانون عملیات بانکی بدون ربا باید سود حاصله را بین سپردهگذار، تسهیلات گیرنده و بانک تقسیم کنیم.
وقتی چنین اتفاقی در نظام بانکی کشور رخ دهد، درآمد بانک هم افزایش پیدا کرده و دولت هم از این افزایش درآمد بانک، مالیات خود را به موقع دریافت میکند و بخشی از مشکلات بودجه خود را هم برطرف خواهد کرد.
منبع: ایکنا
در هفتههای اخیر بانک مرکزی رایزنی برای انتخاب اعضای شورای فقهی بانک مرکزی را آغاز کرده است. این شورای فقهی تاکنون جایگاه مشورتی داشته و در برنامه ششم توسعه برای آن جایگاه قانونی در نظر گرفته شده است و قرار است مصوبات آن لازم الاجرا شود.
حجتالاسلام والمسلمین «سیدناصر موسوی لارگانی» نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با ایکنا، به بحث درباره آثار قانونی شدن جایگاه شورای فقهی بانک مرکزی بر بانکداری اسلامی در کشور پرداخت و گفت: قبلا هم شورای فقهی را در بانک مرکزی داشتهایم که صرفا مشورتی بوده و نقشی تأثیرگذار نداشته است و مجلس هم در قانونی که اخیرا به تصویب رساند، جایگاه شورای فقهی بانک مرکزی را ارتقا بخشید.
وی ادامه داد: در این قانون جدیدی، شورای فقهی از حالت مشورتی خارجی شده و قرار است در تصمیمات بانک مرکزی، سود تسهیلات، سود سپردهها و مسائل شرعی دیگری که باید در بانک رعایت شود تأثیرگذار باشد و دیگر نقش مشورتی ندارد؛ بنابراین بخشنامهها و مصوبات این شورای همانند سایر مصوبات بانک مرکزی خواهد بود.
نماینده فلاورجان در خانه ملت عنوان کرد: حتی یکی از اعضای شورای فقهی از طرف مجلس شورای اسلامی انتخاب میشود که مجلس به حجتالاسلام والمسلمین محمدحسین حسینزاده بحرینی برای عضویت در شورای فقهی بانک مرکزی رأی داد اما احتمالا طریقه انتخاب بقیه اعضاء، آنگونه که باید و شاید نتواند نتیجه بخش باشد.
موسوی لارگانی تأکید کرد: منظورم این است که بانک مرکزی نقش زیادی در انتخاب افراد دارد. البته درست است که شورای نگهبان باید این افراد را تأیید کند اما ممکن است در برخی مواقع انتخاب صالح یا تأثیرگذاری انجام نشود اما به نظرم در زمینه عملیات بانک و بانکداری اسلامی، شورای فقهی تأثیر زیادی خواهد داشت.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به پرسشی درباره ملاکهای شورای نگهبان برای تأیید اعضای شورای فقهی بانک مرکزی اظهار کرد: قطعا باید کسانی که انتخاب میشوند، آگاه به مسائل اقتصادی و فقهی باشند و اگر کسی وارد شورای فقهی بانک مرکزی شود و اطلاعی از فعالیت بانکی و مسائل اقتصادی نداشته باشد، نمیتواند نقش خود را به خوبی ایفا کند.
نماینده فلاورجان در خانه ملت در پایان تأکید کرد: ما در حوزههای علمیه افراد بسیاری را داریم که تحصیلکرده علوم حوزوی و علوم اقتصادی هستند و این افراد میتوانند در شورای فقهی نقش مؤثری داشته باشند. به نظرم اگر بانک مرکزی از اینگونه افرادی که هم تحصیلات حوزوی و هم تحصیلات اقتصادی دارند و جزء اقتصاددانان هستند را انتخاب کند، اقدامات شورای فقهی، بسیار بهتر به نتیجه خواهد رسید.
منبع: ایکنا
مولفههای قانون جدید بانک مرکزی/ اصلاح ساختار و تقویت استقلال
نوشته شده توسط مدیردکتر مدنی زاده با برشمردن مولفههای اصلی قانون جدید بانک مرکزی، بیان داشت: مهمترین مولفه این قانون، استقلال بانک مرکزی است.
سیدعلی مدنی زاده کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه صبح امروز (سه شنبه) و در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران درباره اصلاح قانون پولی و بانکی با اشاره به سه دهه تورم بالا و رشد پایین و متلاطم کشور گفت: در دهه های گذشته تمام برنامه های دولت در کاهش نرخ تورم شکست خورد که عامل اصلی آن استقلال نداشتن بانک مرکزی و مداخله دولت بود.
وی پیش بینی کرد که نرخ کنونی تورم نیز چندان پایدار نباشد. مدنی زاده خاطرنشان کرد: دولت با توجه به تسلطی که بر بانک مرکزی داشت، منابع را از این بانک و نظام بانکی برداشت می کرد و به همین دلیل برنامه های کاهش نرخ تورم شکست می خورد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: عمده ترین دلیل مشکلات نظام بانکی ضعف نظارت بانک مرکزی است که ناشی از قدرت ناکافی آن، مداخلات دولت، نداشتن ابزارهای لازم و مصونیت های قضایی لازم، تضاد منافع و درهای چرخان است.
وی با اشاره به تجربه کشورهای مختلف درباره اصلاح قانون پولی و بانکی اظهارداشت: اصلاح ساختار بانک مرکزی کافی نیست و قانون بانکداری و دیگر بازارها و قانون بودجه و مدیریت بدهی های دولت نیز باید اصلاح شود؛ البته نیاز داریم صندوق ثبات ساز ملی در کنار صندوق توسعه ملی با توجه به نفتی بودن اقتصاد ایران تشکیل شود.
مدنی زاده یکی از مولفه های اصلی قانون جدید بانک مرکزی را استقلال این بانک دانست و گفت: استقلال باعث می شود تورم کنترل شود و دولت بر روی توسعه تمرکز پیدا کند. در حال حاضر دولت ها انگیزه لازم را به دلیل دسترسی به منابع ارزان ندارند.
وی مولفه دیگر این قانون را پاسخگویی و شفافیت دانست و افزود: حکمرانی خوب، دیگر مولفه این قانون است. مدنی زاده خاطرنشان کرد: ساختار بانک مرکزی باید از شرایط کنونی خارج شود و هیات عامل آن باید خارج از کنترل دولت باشد.
وی به فرایند عزل و نصب در این قانون اشاره کرد و گفت: باید شرایط انتصاب به گونه ای باشد که یک دولت نتواند اعضای هیات عامل آن را تغییر دهد. مدنی زاده اظهارداشت: برای استقلال نسبی باید عزل اعضا خارج از کنترل دولت ها باشد و عزل افراد خیلی سخت است؛ یک دولت یا مجلس نمی تواند اعضای ٩ نفره بانک مرکزی را تغییر دهد و هر ٢ سال تنها ٢ نفر از این ٩ نفر تغییر خواهند کرد.
این استاد دانشگاه گفت: بانک مرکزی باید ایزارها و اختیارات لازم برای اجرای سیاست های پولی و بانکی را داشته باشد؛ همچنین بانک مرکزی باید ابزارهای لازم را برای نظارت بانکی از جمله در انحلال یا ادغام بانک ها را داشته باشد.
مدنی زاده اظهارداشت: در قانون جدید و در بحث تضاد منافع اعضای هیات عامل و خانواده هایشان نمی توانند مدیر عامل یا عضو هیات مدیره بانک ها باشند. وی خاطرنشان کرد که مصونیت های قضایی باید در قانون جدید برای اعضای بانک مرکزی دیده شود.
مدنی زاده در پایان به ساختار پیش بینی شده در قانون جدید برای بانک مرکزی اشاره کرد و اظهارداشت: ترکیب هیات انتظامی بانک ها تغییر کرده و کمیته سیاست پولی و کمیته حاکمیت داخلی شکل گرفته است.
وی افزود: در نهایت یک شورای هماهنگی ثبات مالی پیش بینی شده که وزیر اقتصاد و رییس سازمان بورس و صندوق ضمانت سپرده ها برای هماهنگی در بازارها دیده شده است؛ این شورا تنها برای هماهنگی است. پیش از سخنرانی مدنی زاده، محمد لاهوتی رییس کنفدراسیون صادراتی و نماینده رییس اتاق تهران گزارشی را درباره انتخاب صادرکننده نمونه این اتاق ارائه کرد.
منبع: ایبنا
نشریه بنکر در تازه ترین گزارش خود، ۱۰ بانک برتر اسلامی در جهان را با تأکید بر نوآوری در تولیدات و رشد در بازار مالی معرفی کرد.
افزایش صنعت مالی اسلامی در سالهای اخیر با روند آرامی همراه بوده است اما به طور کلی رشد این صنعت همچنان از رقبای متعارف آن جلوتر میباشد. نشریه بنکر، هر سال بانکهای برتر جهان را از لحاظ شاخصهای مختلف عملکرد صنعت بانکداری ارزیابی و معرفی میکند. این ارزیابی کلیه بانکهای کوچک و موسسات موفق در جهان را در برمیگیرد و علاوه بر درنظرگرفتن عملکرد شایسته بانکها در جهان، دستیابی به سطح بالای نوآوری، رشد بازار و حجم معاملات در بازارهای ثانویه را نیز مورد توجه قرار میدهد.
به نقل از بنکر، بانکهای اسلامی نقش مهمی در تسهیل توسعه نقدینگی بازار ثانویه صکوک ایفا میکنند که با دسترسی بیشتر در سطح جهانی، بسیاری از بانکها قادر به مبادله و انتشار صکوک در مناطق مختلف جغرافیایی خواهند بود. لذا این سازوکار میتواند به پیشرفت و بینالمللیشدن این جنبه از تأمین مالی منطبق بر شریعت کمک قابل توجهی نماید.
بر اساس رتبهبندی نشریه بنکر، برترین بانک اسلامی سال ۲۰۱۷ در جهان، خانه مالی کویت (KFH) شناخته شده است. این بانک به عنوان اولین بانک خاورمیانه در چهار سال گذشته بالاترین افتخار را به خود اختصاص داده است. در آسیا و اقیانوسیه، مای بانک مالزی به عنوان پیشگام در ارائه خدمات مالی اسلامی معرفی شده است. علاوه بر این، از میان گیشههای منطبق بر شریعت، بانک اسلامی NBF امارات به عنوان برترین گیشه انتخاب شده است.
نشریه مذکور، بانک پاسارگاد در ایران را به جهت عملکرد نسبتا قوی و نوآوری در تولیدات و خدمات به عنوان بانک برتر اسلامی معرفی کرده است. بانک اسلامی اردن، بانک میزان پاکستان، بانک اسلامی قطر، بانک آلیمای عربستان، بانک آمانا از سریلانکا و بانک اسلامی ابوظبی در امارات متحده عربی از دیگر بانکهای اسلامی برتر معرفی شده در سال ۲۰۱۷، به شمار میروند.
منبع: پورتال بانکداری اسلامی
نیازمند موضوعشناسی و استخراج احکام جدید در حوزه پول هستیم
نوشته شده توسط مدیرپشتوانه پول، نه در کشور ما و نه در هیچ کشور دیگری نه نفت است، نه دلار است، نه طلا و نقره و نه ترکیبی از پولها؛ بلکه پشتوانه پول کشورها، قدرت سیاسی، اقتصادی، نظامی آنهاست
عضو شورای فقهی مشورتی بانک مرکزی با تأکید بر اینکه «پول امروز در کل جهان پشتوانه ندارد و قابل تبدیل به طلا و نقره نیست» خاطرنشان کرد: با توجه به تفاوت ماهیت پول امروزی با پول نیم قرن گذشته نیازمند موضوعشناسی و استخراج احکام جدید در حوزه هستیم.
حجت الاسلام دکتر غلامرضا مصباحیمقدم عضو هیئت موسس انجمن مالی اسلامی ایران با بیان اینکه در موضوع «پولهای امروزی» در حوزههای علمیه نیاز به موضوعشناسی داریم، پولهای امروزی را با پولهای نیم قرن قبل دارای تفاوت ماهوی دانست و خاطرنشان کرد: پشتوانه پول، نه در کشور ما و نه در هیچ کشور دیگری نه نفت است، نه دلار است، نه طلا و نقره و نه ترکیبی از پولها؛ بلکه پشتوانه پول کشورها، قدرت سیاسی، اقتصادی، نظامی آنهاست. بنابراین ماهیت این پول با آن پول قدیم متفاوت است؛ این خیلی امر روشنی است.
این استاد اقتصاد با تأکید بر اینکه «پول امروز در کل جهان پشتوانه ندارد و قابل تبدیل به طلا و نقره نیست» خاطرنشان کرد: این شرایط از 1971 به بعد رخ داده است. تا آن زمان طبق تعهدی که فدرال رزرو امریکا داده بود، رابطه دلار با طلا محفوظ بود؛ در این سال این رابطه با اعلامیه رئیسجمهور امریکا قطع شد.
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: پولهای کل دنیا اعتباری محض هستند، و این پول اعتباری محض، حقیقتی جز قدرت خرید ندارد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه قدرت متغیر پول را ناشی از «عوامل مؤثر در میزان کمیت پول» دانست و خاطرنشان کرد: قدرت پول با توجه به مقدار در گردش آن کم یا زیاد میشود. ممکن است دولتی حجم نقدینگی را بدون توجه و بیش از میزان افزایش حجم معاملات سالانه اقتصاد افزایش بدهد، در این صورت ارزش پول کاسته میشود؛ برعکس این هم ممکن است گرچه امری نادر به شمار میرود.
عضو جامعه روحانیت مبارز تهران تصریح کرد: بسیاری از صاحبنظران حوزوی و دانشگاهی ما به این مسئله توجه ندارند و هنوز تصورشان نسبت به پول، همان درهم و دینار است؛ این پول را یک کالا میدانند و میگویند خود پول مبناست؛ مثل اینکه یک کالای حقیقی معامله شود؛ این موضوع جای مناقشه جدی دارد. البته در یک اقتصادی که از ثبات قدرت خرید پول برخوردار است فرض آنها صحیح است ــ البته همینجا دلار متفاوت است ــ اما در اقتصادی که تورم موجب کاهش قدرت خرید است، این فرض درست نیست.
مصباحیمقدم با تأکید بر اینکه یک زمانی پشتوانه هر اسکناس یا نقدینگی طلاو نقره بوده، متذکر شد: الآن هژمونی امریکا را داریم که از آن به «سلطه دلار» تعبیر میکنند؛ دلار یک پول بینالمللی مسلط است؛ پول ــ در هیچ جای جهان حتی دلار ــ پشتوانه ندارد و پول ملی ما هم به همین دلیل پشتوانهای ندارد.
عضو شورای فقهی مشورتی بانک مرکزی در ادامه به ارزش ذاتی طلا و نقره اشاره کرد و گفت: طلا و نقره ارزش ذاتی دارند، چرا که فلز آنها قیمت دارد؛ برای افزایش حجم این پول، نیاز به هزینه وجود دارد: هزینه کشف، استخراج و پالایش خاک، تبدیل و ضرب سکه و ... اینها کلی هزینه دارد؛ این هزینهها اجازه نمیدهد این پول بصورت حجیم، بشدت و در کوتاهمدت رشد کند؛ گاهی میبینید این پروسه اصلاً صرفه ندارد و متوقف میشود، اما پول امروز هیچگونه محدودیتی ندارد و در اختیار قدرت دولتهاست.
رئیس گروه اقتصاد شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی دانشگاهها در پایان متذکر شد: ما الآن رساله را باز میکنیم تفاوتی میان این دو پول نمیبینیم، حتماً به یک موضوعشناسی جدید در این حوزه نیاز داریم؛ من مقالهای در سال 1383 با نام «پول» نوشتم که این تفاوت ماهوی در دو موضوع را بیان میکند؛ الآن نسبت به 1971 میلادی ــ یعنی 8 سال پیش از انقلاب اسلامی ــ پول تفاوت ماهوی کرده است؛ پس درباره این موضوع جدید به موضوعشناسی نیاز داریم.
منبع: خبرگزاری تسنیم
یکی از موانع استانداردسازی از این استدلال نشات میگیرد که پیادهسازی این فرآیند ممکن است منجر به محدود شدن نوآوری شود. این درحالی است که تجربه موفق برخی از کشورها همچون مالزی نمونه خوبی در رد این استدلال است.
به نقل از سایت خبری CPI Financial و به گزارش موسسه رتبهبندی فیچ عدم استانداردسازی در حوزه تامین مالی اسلامی محدودیتی مهم و معنادار برای رشد این صنعت محسوب میشود. در واقع انتظار میرود که حرکت تدریجی و آهسته در حوزه استانداردسازی منجر به بروز چالشهای مختلفی شود. تلاش در راستای ایجاد هماهنگی بیشتر در تدوین قوانین منطبق با شریعت چه در داخل و چه در خارج حوزههای قضایی اغلب یکی از موارد مهم و محدودکننده محسوب میشود. هرچند که این مورد تنها یکی از مواردی است که در فرآیند استانداردسازی و تدوین قوانین در حوزه تامین مالی اسلامی نیاز است تا بدان توجه شود تاکه امکان پذیرش گسترده آن از جانب سرمایهگذاران چه در سطح منطقه و چه در سطح بینالمللی فراهم آید.
در واقع استانداردسازی علاوه بر حوزه شریعت در حوزههای اصلی همچون ساختار محصولات و خدمات، ثبت مستندات، چارچوبهای نظارتی و مقرراتی، قوانین، حل اختلاف، گزارشهای مالی و حسابداری میتواند سودمند واقع شود. در بعضی موارد وجود حداقل استاندارد در سطح بومی کفایت میکند این درحالی است که در برخی موارد نیز تدوین استاندارد در سطح منطقهای و یا حتی بینالمللی نیاز است.
یکی از موانع استانداردسازی از این استدلال نشات میگیرد که پیادهسازی این فرآیند ممکن است منجر به محدود شدن نوآوری شود. این درحالی است که تجربه موفق برخی از کشورها همچون مالزی نمونه خوبی در رد این استدلال است. کشور مالزی یکی از استانداردترین بازارهای مالی را در میان جوامع مالی اسلامی دارد و همچنان به عنوان یکی از نوآوران این حوزه نیز محسوب میشود.
اهمیت و نقش مهم تدوین استانداردهای قانونی و مقرراتی که هدف اصلی آن از طرفی تشریح حقوق و تعهدات طرفین در شرایط مختلف و از طرف دیگر حمایت از ثبات، فعال ساختن صنعت و تقویت نظارت است را در مواردی همچون انتشار صکوک در سطوح مختلف ملی، منطقهای و بینالمللی بهتر میتوان دید.
یکی از مواردی که در این بحث باید بدان توجه ویژه داشت وجود تفاسیر متفاوت از یک اصل مشترک پذیرششده است. در واقع میتوان گفت در برخی موارد توافق گستردهای در مورد اصول و مبانی کلیدی شریعت در بین جوامع وجود دارد ولی تفاسیر و روند ارزیابی میزان انطباق با اصول شریعت به طور قابل توجهی در بین آنها متفاوت است. باید این نکته را در نظر داشت که این اختلاف در تفسیر میتواند اثرات منفی زیادی را همچون منصرف کردن سرمایهگذاران به دنبال داشته باشد.
علاقهمندان میتوانند جهت دریافت گزارش این خبر به این نشانی مراجعه نمایند.
منبع: پورتال بانکداری اسلامی
تحلیلی بر صکوک با پشتوانه دارایی و صکوک مبتنی بر دارایی
نوشته شده توسط مدیرمرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار در گزارش جدید خود به تحلیلی بر صکوک با پشتوانه دارایی و صکوک مبتنی بر دارایی پرداخته است. در چکیده این گزارش آمده است:
صکوک را می توان به طرق مختلفی دسته بندی نمود. تقسیم بندی صکوک میتواند بر مبنای قراردادها و عقودی باشد که اوراق بر مبنای آن منتشر میشود یا بر مبنای ماهیت و نوع داراییهای موضوع انتشار صکوک و یا ویژگیهای فنی و تجاری خود اوراق باشد.
پس از بحران مالی 2008 آمریکا، به دلیل نکول برخی از انواع صکوک، تقسیمبندی جدیدی از ساختار صکوک ارائه گردید که عبارتست از صکوک مبتنی بر دارایی و صکوک با پشتوانه دارایی. بعد از بحران مالی اخیر تفاوتهای این دو نوع صکوک و تأثیر این تفاوتها روی حمایت از سرمایهگذار بیش از پیش روشن شده است. در بحران مالي اخير اکثر قریب به اتفاق نکولها در بازار صکوک مربوط به صکوک مبتنی بر دارایی بوده و این سؤال برای سرمایهگذاران مطرح است که چرا فقط این نوع صکوک نکول کرده است. در این گزارش، ماهیت، ویژگیها و مشخصات صکوک مبتنی بر دارایی و با پشتوانه دارایی به تفصیل تبیین خواهد شد.
برای دریافت کامل این گزارش اینجا کلیک نمایید.
منبع:مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار
بانکداران و تحلیلگران معتقدند زمان ادغام تعداد بیشتری از بانکها در منطقه فرا رسیده است و انتظار میرود که اقدامات بیشتری در زمینه ادغام صنعت بانکداری و تکافل اسلامی رخ دهد.
به گزارش سایت gulfnews، ادغام جالب بانک ملی ابوظبی (NBAD) و نخستین بانک خلیج فارس (FGB) در امارات متحده عربی در سال گذشته موجب انتشار تعدادی گزارش تأیید نشده از ادغام محتملالوقوع برخی از بانکها در شورای همکاری خلیج فارس شد. البته اکثر این گزارشها در نهایت توسط مدیران این بانکها تکذیب شد.
این در حالی است که بانکداران و تحلیلگران معتقدند زمان ادغام تعداد بیشتری از بانکها در منطقه فرا رسیده است و انتظار میرود که اقدامات بیشتری در زمینه ادغام صنعت بانکداری و تکافل اسلامی رخ دهد. البته بیشتر گفتگوهای شایعهگونه در رابطه با مسأله ادغام در زمینه صنعت بانکداری اسلامی اتفاق میافتد.
موسسه UCapital در یادداشتی اعلام کرد: اندازه نسبتا کوچک بانکهای اسلامی یکی از دلایل قانعکنندهای است که برای ادغام آنها در نظر گرفته میشود و این مسأله بانکهای اسلامی را مجبور میکند تا راههای مختلفی را برای زنده ماندن پیدا کنند. به عنوان مثال مقیاس و اندازه داراییهای چهار بانک متعارف، مجموع کل داراییهای بانکهای اسلامی در شورای همکاری خلیج فارس را پوشش میدهد. داراییهای ترکیبی چهار بانک متعارف حدود 621 میلیارد دلار است در حالی که داراییهای کل بانکهای اسلامی در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برابر با 563 میلیارد دلار در سه ماهه دوم سال 2017 است. از همین روی ایجاد بانکهای اسلامی بزرگ ضروری است؛ زیرا میتواند نه تنها با بانکهای اسلامی دیگر در منطقه بلکه با بانکهای متعارف بزرگ رقابت نماید.
آخرین موج ادغام در صنعت بانکداری اسلامی در سال ۲۰۱۳- 2012 با ادغام بانک دبی با بانک اسلامی امارات ایجاد شد. انتظار میرود ادغام دو بانک کشور کویت با نامهای بیت التمویل الکویتی و بانک الاهلی المتحد به ایجاد دومین بانک بزرگ اسلامی در شورای همکاری خلیج فارس پس از بانک الراجی بیانجامد. این بانک در صورت ادغام در دوازده کشور حضور خواهد داشت. بر اساس محاسبات بیت التمویل الکویتی در فرض ادغام این بانک میتواند با کنار زدن بانک ملی کویت، به بزرگترین بانک در این کشور تبدیل شود. ادغام بانکهای قطر نیز از جمله مصرف الریان، بانک بروه و بانک بینالمللی قطر که در سال گذشته اعلام شد، در حال پیشرفت است و انتظار میرود تا پایان سال جاری تکمیل شود.
بنابر پیشبینی آژانس رتبهبندی اعتباری Fitch، در حالی که انتظار میرود ادغام بانک ملی ابوظبی (NBAD) و نخستین بانک خلیج فارس (FGB) برای ایجاد یک الگوی موفق برای اجرای ادغام بیشتر در میان بانکهای متعارف به طور موفقیتآمیز صورت گیرد، همچنان علیرغم شرایط مساعد بازار، افزایش ادغام و خرید در میان بانکهای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با وجود موانع ساختاری بعید به نظر میرسد.
علاقهمندان میتوانند جهت دریافت گزارش کامل این خبر به این نشانی مراجعه نمایند.
منبع: پورتال بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی