مجموعه برنامه‌های هيئت خدمات مالي اسلامي به منظور تسهيل اجراي استانداردهاي منتشرشده
شنبه, 31 ارديبهشت 1401 01:30 هیئت خدمات مالی اسلامی IFSB تکافل بازار سرمایه اسلامی انجمن مالی اسلامی ایران 921

هیئت IFSB در ماه مارس ۲۰۲۲ میلادی، اقدام به ارائه مجموعه‌ای از برنامه‌های گوناگون با هدف تسهيل در اجراي استانداردهاي منتشرشده برای کشورهای عضو را کرد.

به گزارش انجمن مالی اسلامی ایران به نقل از پورتال بانکداری اسلامی ، این هیئت در ماه مارس ۲۰۲۲ میلادی، اقدام به ارائه مجموعه‌ای از برنامه‌های گوناگون با هدف تسهيل در اجراي استانداردهاي منتشرشده برای کشورهای عضو را کرد.

از برنامه‌های مزبور می‌توان به برنامه مشترک اختصاصی بین هیئت خدمات مالی اسلامی و سازمان حسابداری و حسابرسی موسسات مالی اسلامی ([2]AAOIFI) برای کمیسیون بیمه ملی نیجریه (NAICOM[3]) اشاره کرد. این برنامه در قالب دو جلسه کارگاهی جداگانه و در دو بازه زمانی ۲ تا ۳ مارس و ۲۹ تا ۳۱ مارس برگزار شد. لازم به ذکر است در این جلسات به مواردی همچون مبانی نظری تکافل، استانداردهای IFSB-8 (اصول راهنمای حاکمیت شرکتی و اداره موسسات بیمه اسلامی (تکافل)) و IFSB-11 (الزامات توانایی پرداخت برای بیمه اسلامی (تکافل)) پرداخته شد. از دیگر برنامه‌های اجرا شده توسط این هیئت، برگزاری کارگاه مجازی برای بانک ملی تاجیکستان است. برگزاری این کارگاه با محوریت و تمرکز بر استاندارد IFSB-15 (استاندارد کفایت سرمایه تجدیدنظرشده برای موسسات مالی اسلامی (به استثنای نهادهای بیمه اسلامی (تکافل) و صندوق‌های مشترک سرمایه‌گذاری اسلامی) در بازه زمانی ۹ تا ۱۱ مارس صورت گرفت. کارگاه سفارشی بعدی نیز در تاریخ ۱۶ و ۱۷ مارس برای کمیسیون بورس و اوراق بهادار پاکستان (SECP[4]) با تمرکز بر استانداردهای حوزه بازار سرمایه اسلامی برگزار شد. در این کارگاه به دو استاندارد IFSB-19 (راهنمایی در رابطه با الزامات افشای محصولات بازار سرمایه اسلامی (اوراق صکوک و طرح‌های سرمایه‌گذاری جمعی اسلامی)) و IFSB-24 (اصول راهنمای حمایت از سرمایه‌گذاران در بازارهای سرمایه اسلامی) پرداخته شد. این هیئت همچنین کارگاهی را با محوریت CPIDIS[5] (اصول اساسی برای سیستم‌های بیمه سپرده اسلامی موثر) برای کلیه اعضا در راستای طرح‌های آموزشی ماه مارس برگزار کرد.

شایان ذکر است که برگزاری مجموعه کارگاه‌های آموزشی برای ماه‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت و بحث پیرامون سایر استانداردهای IFSB در سه بخش بانکداری اسلامی، بازار سرمایه اسلامی و بیمه اسلامی صورت خواهد گرفت.

جهت مشاهده این مطلب بصورت کامل اینجا را کلیک کنید.


[1] The Islamic Financial Services Board (IFSB)

[2] Accounting and Auditing Organization for Islamic Financial Institutions (AAOIFI)

[3] National Insurance Commission of Nigeria (NAICOM)

[4] Securities and Exchange Commission of Pakistan (SECP)

[5] Core Principles for Effective Islamic Deposit Insurance Systems

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید