انتشار ۱٫۲۱ میلیارد دلار صکوک توسط IILM
شنبه, 17 ارديبهشت 1401 03:50 IILM صکوک اوراق بهادار اسلامی ابزارهای مالی اسلامی بانکداری اسلامی 473

دومین حراج شرکت بین‌المللی اسلامی مدیریت نقدینگی (IILM) با انتشار صکوک کوتاه‌مدت به ارزش ۱٫۲۱ میلیارد دلار و رتبه A-1  در سه‌ ماهه اول سال ۲۰۲۲ به پایان رسید و مجموع ارزش کل صکوک منتشرشده به ۳٫۵۱ میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش انجمن مالی اسلامی ایران به نقل از پورتال بانکداری اسلامی، دومین حراج شرکت بین‌المللی اسلامی مدیریت نقدینگی (IILM) [1] با انتشار صکوک کوتاه‌مدت به ارزش ۱٫۲۱ میلیارد دلار و رتبه A-1 در سه‌ ماهه اول سال ۲۰۲۲ به پایان رسید. این در حالی است که ۴۵۰ میلیون دلار صکوک با دوره یک ماهه و نرخ سود ۰٫۲۴ درصد، ۵۶۰ میلیون دلار صکوک با دوره سه ماهه و نرخ سود ۰٫۴۴ درصد و ۲۰۰ میلیون دلار صکوک با دوره شش ماهه و نرخ سود ۰٫۶۱ درصد ارائه شده است.

به نقل از شرکت مدیریت بین‌المللی نقدینگی اسلامی، این اقدام، تقاضای قابل توجهی برای این نوع صکوک در میان معامله‌گران اولیه اسلامی[2]، سرمایه‌گذاران مستقر در سراسر بازارهای منطقه شورای همکاری خلیج فارس[3] (pGCC) و آسیا و رقبای این صنعت مالی، ایجاد شده است و توانسته نقش مهمی در تخصیص و مدیریت این نوع از صکوک‌ها را داشته باشند.

شرکت مدیریت بین‌المللی نقدینگی اسلامی (IILM) مستقر در مالزی با هدف ايجاد ابزارهاي مالي مطابق با احكام شريعت اسلامي براي كمك به بانك‌هاي اسلامي خارج از کشور در مديريت نقدينگي كارامد و مؤثر و نيز تشويق به افزايش سرمايه‌گذاري در ژانويه سال ۲۰۱۱ رسماً آغاز به كار نموده است. سهامداران موسس این شرکت كه توسط هیأت خدمات مالي اسلامي تأسيس شده، شامل بانک‌های مرکزی کشورها، مقامات پولی و نظارتی است و در حال حاضر، بانک‌های مرکزی كشورهاي اندونزي، کویت، لوگزامبورگ، مالزي، قطر، موريس، نيجريه، تركيه، امارات متحده عربي، بانك توسعه اسلامي و شرکت اسلامی برای توسعه بخش خصوصی (ICD)[4] از اعضای شرکت مدیریت بین‌المللی نقدینگی اسلامی به شمار می‌روند.

با توجه به فعالیت گسترده این شرکت در استفاده از این ابزار مالی اسلامی، مجموع ارزش کل صکوک منتشرشده توسط IILM به ۳٫۵۱ میلیارد دلار رسیده است و برنامه صکوک کوتاه‌مدت این شرکت توانسته است رتبه «A-1» را توسط موسسه رتبه‌بندی S&P کسب نماید.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت دریافت اطلاعات تکمیلی به این نشانی مراجعه نمایند.

 

 

 

[1] - International Islamic Liquidity Management Corporation (IILM)

[2] - Islamic Primary Dealers

[3] - Persian Gulf Cooperation Council (PGCC)

[4]- Islamic Corporation for the Development of the Private Sector (ICD)

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید