کنفرانس‌ها و نشست‌های علمی

گزارش وبینار بین المللی "تجارب جهانی سندباکس در بازارهای سرمایه"
شنبه, 24 ارديبهشت 1401 02:01 سندباکس مرکز مالی ایران وبینار بین المللی انجمن مالی اسلامی ایران 655
Gallery Image 1 Gallery Image 2 Gallery Image 3 Gallery Image 4 Gallery Image 5

انجمن مالی اسلامی ایران با همکاری مرکز مالی ایران وبینار بین‌المللی "تجارب جهانی سندباکس در بازارهای سرمایه" را روز سه‌شنبه 20 اردیبهشت ماه برگزار کرد.

وبینار بین المللی "تجارب جهانی سندباکس در بازارهای سرمایه" روز سه شنبه 20 اردیبهشت 1400 به همت انجمن مالی اسلامی ایران و همکاری مرکز مالی ایران برگزار شد.

در ابتدای جلسه مرکز مالی ایران توضیحاتی را در رابطه با سندباکس به شرح زیر ارائه داد:

فناوری دارای یه خصلتیست که به سرعت در حال رشده و پیشروی فناوری همواره سریع‌تر از پیشروی قوانین در حوزه مقررات و نظارته. امروزه تناسب بین وضع قوانین و مقررات مناسب و توسعه کسب وکارها به بزرگ‌ترین بحث در زمینه فناوری تبدیل شده. بر این اساس طی سالهای اخیر در سراسر دنیا رویکردهای نظارتی متفاوتی شکل گرفته و بوجود اومده. یکی از این رویکردهای نظارتی سندباکس های نظارتی هستند.
منطق اصلی راه اندازی سندباکس‌ها، حمایت از نوآوری در خدمات مالیه. سندباکس ها، زمینه‌های آزمایشی برای پیاده سازی مدل‌های تجاری جدید هستند که به دلیل نوظهور بودن در حال حاضر برای اونها هیچ قانون و مقررات مشخصی وجود نداره یا توسط نهادهای نظارتی موجود مورد نظارت قرار نمی گیرن.
سند باکس که با عنوان محیط آزمون تنظیم‌گری هم شناخته می‌شه، در حقیقت متشکل از یه گروه متخصص و مجموعه‌ای از رویه‌های بررسی و سنجش ایده است که پس از دریافت ایده نوآورانه، نسبت به ایجاد محیط کنترل شده برای شروع فعالیت طی یک دوره‌ موقت و زمان‌بندی شده با شرایط مختص ایده، اقداماتی رو انجام میده. این محیط در صورت تحقق شاخص های موفقیت تعیین شده و تشخیص امکان‌پذیری تنظیم و کنترل رفتار کسب‌وکار، شرایط صدور مجوز دائم رو ایجاد می‌کنه. همچنین متقاضیان کسب و کارهای جدید رو به نهادهای قانونی، مرتبط می‌کنه. در سطح کلی، سندباکس شامل اعطای معافیت‌های صدور مجوز و معافیت مشروط از الزامات نظارتیه.
سندباکس ها معمولا به عنوان اولین گام جهت نظارت، ارائه پشتیبانی، مشاوره و راهنمایی ارائه می شن. تجربه های جهانی نشون داده سندباکس های نظارتی تاکنون در جهت رفع نیازهای اکثر کسب و کارها نسبتا عملکرد موفقی داشتن و از نظر ساختاری هم قابل انعطاف بودن و روی هم رفته قدرت تطبیق بالایی دارن. البته که باید در نظر داشته باشیم سندباکس ها پدیده ای نسبتا نوظهور هستند و از سال 2016 بوجود اومدن و پا به عرصه وجود گذاشته ان.
در ایران هم یکی از چالش هایی که معمولا کسب و کارهای نوآورانه و نوپا با اون دست و پنجه نرم میکنن مربوط به رویه های اخذ مجوز و عدم وجود قوانین مناسب، مکتوب و به روزه که دوره ورود به بازار رو خیلی طولانی می کنه. سندباکس باید بتونه زمان ورود به بازار رو کاهش بده، و به طور ویژه مختص محصولاتیه که قطعیت ندارن و هیچ قانون و مقررات خاصی در مورد اونها به صورت دقیق و مشخص وجود نداره. سندباکس یه جورایی یک رویکرد جدید نسبت به رویکرد سنتی و بوروکراتیک تنظیم گری نوآوریه و درک و پذیرش اون به توسعه اکوسیستم نوآوری و استفاده به‌موقع و بهینه از فناوری‌های نوآور در کشور کمک می کنه.
تا حالا تو ایران پروژه‌های سندباکس در حوزه های مختلفی از جمله حوزه پولی بانکی در دست اجرا قرار گرفته. یکی دیگه از این حوزه ها، سندباکس بازار سرمایه است که شامل سه رکن اصلی شورای راهبری، دبیرخانه و مجریه. شورای راهبری متشکل از معاونان اجرایی، نظارت بر بورس ها و ناشران، نظارت بر نهادهای مالی و حقوقی سازمان، یک نفر خبره در حوزه نوآوری ها یا فناوری های مالی آشنا به بازار سرمایه و مدیر فناوری اطلاعات سازمان به عنوان دبیر شورای راهبریه. مرکز مالی ایران هم به مدت دو سال به عنوان مجری محیط های آزمون بازارسرمایه تعیین شده. در یک دید کلی مجری سندباکس بازار سرمایه ایران به طراحی و تعیین فرایند ها و رویه های اجرایی مورد نیاز در مراحل پیش از آزمون، حین آزمون و خروج و پس از آزمون می پردازه.
فرآیند حضور در سندباکس بازار سرمایه ایران در چند مرحله تنظیم شده:
• ابتدا دریافت درخواست: این مرحله شامل دریافت و بررسی اولیه درخواسته و توسط مجری انجام میشه.
• ارزیابی اولیه طرح های ارسالی: در این مرحله طرح از جنبه های گوناگون زیر نظر مجری و توسط کمیته های تخصصی فقهی حقوقی، کسب و کار، فنی امنیتی مورد بررسی قرار می گیره.
• ارسال گزارش: در این مرحله گزارش تفصیلی کمیته های تخصصی توسط مجری جمع بندی شده و به شورای راهبری ارسال می شه.
• آماده سازی: طرح هایی که مرحله اولیه رو با موفقیت طی کردن وارد مرحله آماده سازی می شن که شامل ارائه و بررسی طرح توسط شورای راهبری بازار سرمایه کشوره. در انتهای این مرحله وضعیت تایید و رد طرح توسط شورای راهبری مشخص میشه.
• مرحله آزمون: پس از دریافت تاییدیه رسمی از سوی ناظران، متقاضیان می تونن به صورت رسمی وارد فاز آزمون بشن. این مرحله یه دوره حدودا 6 ماهه اس.
• تعهدات گزارش دهی: بعد از ورود کسب و کارها به مرحله آزمایش، شرکت کنندگان موظف هستند گزارشهای عملکردی خودشون رو اعم از شاخص های کلیدی عملکرد، معیارهای موفقیت، نقاط عطف کلیدی، آمارهای عملیاتی و شکایات صورت گرفته از جانب مشتری ها رو جهت بررسی عملکرد به مجری سندباکس ارائه بدن. علاوه بر گزارش دهی در طول دوره آزمون، شرکتها باید گزارش نهایی عملکردشون رو هم برای مجری ارسال کنند. در این حین فرایندهایی نظارتی برای بررسی عملکرد کسب و کار در حین آزمون نیز برقرار است.
• خروج/انتقال: بعد از اتمام دوره آزمون متقاضی باید سندباکس را ترک بکنه، در صورتی که متقاضی درخواست تمدید دوره آزمون رو داشته باشه باید یک ماه قبل از پایان دوره آزمایش درخواست خودش رو به همراه دلایلش برای مجری ارسال بکنه.
• استقرار تجاری: چنانچه آزمون موفقیت آمیز به پایان برسه طرح می تونه از سندباکس خارج و وارد بازار بشه و البته تحت نظارت مقامات بازار سرمایه به فعالیت خودش ادامه بده و در نهایت هم این امکان وجود داره موفق به اخذ مجوزهای دائم فعالیت بشه.
در این راستا اشخاص حقیقی و حقوقی که تمایل دارن ایده های مالی جدید خودشون رو مورد آزمایش عملی قرار بدن میتونن طرح‍های نوآورانشون رو به سندباکس ارسال بکنن. این ایده‌های نوآورانه می تونه در حوزه محصولات و خدمات مالی جدید اعم از بازارها، ابزارها، قرارداد‌ها، نهادها، سامانه‌ها و سایر راهکارهای نوآورانه در حوزه بازار سرمایه باشه که متقاضی قصد داره اون رو عملیاتی بکنه اما به علت نو بودن، فقدان تجربه‌های قبلی و عدم شناخت کافی از پیامدهای توسعه ایده، سازوکارها و رویه‌های متداول و مقررات موجود در بازار سرمایه نمی‌تونه برای صدور مجوز اقدام خاصی رو در بازار واقعی انجام بده. بر این اساس در ابتدا متقاضیان باید ایده های نوآورانه خودشون رو در محیط آزمون و تحت کنترل ناظر پیاده سازی بکنن و در صورتی که از همه لحاظ مناسب تشخیص داده شدن ونهاد ناظر به این اطمینان رسید که کسب و کار برای مصرف کنندگان بازار نه تنها ضرری نداره بلکه با یکسری مزایایی هم همراهه میتونه با خیال نسبتا راحت تری اقدام به اعطای مجوز دائم برای کسب و کارها رو داشته باشه.
برای اجرای مناسب سندباکس نظارتی، فعالیت کسب و کارهای حاضر در سندباکس به صورت دقیق و دوره ای توسط نهاد ناظر بررسی، کنترل و نظارت می شه و در صورت هر گونه اشکال یا نقص، نهاد ناظر به صورت مکتوب، مشکلات رو اعلام و به اطلاع نهادهای سیاستی و تصمیم گیرنده میرسونه. در حقیقت چارچوب و فرآیند اجرای سندباکس به گونه ای طراحی شده که برای همه ابزارهای نوین مالی قابلیت اجرا و پیاده سازی داره و با نظارت های ویژه ای که در این مدل درج شده به خروجی ها و اهداف مناسب می تونیم دست پیدا کنیم.
در حال حاضر علاقه مندان شرکت در محیط آزمون سندباکس در ایران می تونن ایده هاشون رو در قالب مشخصی که در سایت https://sandbox.ifc.ir/ ارائه شده، به آدرس الکترونیکی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید ارسال کنند. به زودی سامانه سندباکس برای تسهیل در ارسال طرح ها رونمایی خواهد شد.

با توجه به اهمیت این موضوع، بررسی تجارب بین المللی در حوزه محیط آزمون ضروریه...موفقیت و شکست سندباکس سایر کشورها در مراحل مختلف محیط آزمون می تونه سندباکس های تازه تاسیس را در این مسیر کمک کنه...بدین منظور مرکز مالی ایران به عنوان مجری محیط آزمون بازار سرمایه، قصد برگزاری سلسله نشست هایی رو با هدف بررسی تجارب کشورها در این حوزه داره که اولین نشست آن، امروز برگزار میشه...برای اولین نشست در خدمت نمایندگانی از کشورهای ژاپن، اندونزی و مالزی هستیم...
نمایندگان کشورهای ژاپن، اندونزی و مالزی به ترتیب تاکشی کیتو(کارآفرین فین تک و نائب رئیس انجمن فین تک ژاپن/عضو کمیته رگولاتوری سندباکس ژاپن)، دکتر محمد ایمان میهاجات(مشاور ارشد بانکداری منطبق با شرع PwC در خاورمیانه و رئیس روابط بین الملل در انجمن بانکداران جوان اسلامی) و دکتر جوآن انریکویز(مدیر عامل شرکت Investment Account Platform (IAP))هستند. در اولین نشست، اطلاعاتی درباره تجارب جهانی سندباکس مورد بررسی قرار میگیره و همچنین سخنرانان به گونه ای انتخاب شده اند که تجارب بخش خصوصی و همچنین نهاد رگولاتور پوشش داده شده و نقش این نهادها در فرایند سندباکس این کشورها مورد واکاوی قرار گیرد.

 

 

 

در ادامه به گزارش ارائه سخنرانان می‌پردازیم: 

report sandbox1

 

 

 

سخنرانی تاکشی کیتو نائب ریئس انجمن فین تک ژاپن در وبینار بین المللی "تجارب جهانی سندباکس در بازارهای سرمایه"

report Takeshi Kito

تاکشی کیتو بیان کرد: انجمن فین تک ژاپن در سال ۲۰۱۵ میلادی تاسیس شد و هدف آن پر کردن شکاف بین اصلاح رگولاتوری و ایده های نوآورانه بود یعنی زمانیکه صاحبان ایده در نظام های نظارتی بین دورراهی قرار می گیرند. این انجمن متشکل از کمیته های مختلفی از جمله : کمیته پرداخت/ ای پی آی و اشتراک گذاری داده ها/ وام دهی/ بیمه/ بازارهای سرمایه/ مباشرت(کارگزاری) آنلاین/ امنیت سایبر/ رگ تک و فناوری نظارت و کمیته تطبیق است که توسط نخست وزیر انتخاب می شوند.
وی افزود: در حال حاضر تعداد ۱۶۷ استارت آپ و ۳۰۱ بنگاه عضو این انجمن هستند که شامل موسسات مالی/ شرکت های مخابراتی / شرکت های نرم افزاری/ خدمات فناوری اطلاعات و شرکت های پرداخت هستند.
کیتو ادامه داد: انجمن فین تک ژاپن دارای شرکای بین المللی متعددی از جمله: فین تک بحرین/ خانه فناوری مالی لوگزامبورگ/ انجمن فین تک هنگ کنگ/ انجمن فین تک تایلند/ انجمن فین تک منا/ انجمن فین تک اسکاتلند و..... است.
رگولاتوری سندباکس در ژاپن:
بطور کلی نظام نظارت در ژاپن متشکل از دو قسمت است: نظام حقوقی و نظام دولتی
نظام حقوقی شامل قانون اساسی/ قوانین/ فرمان کابینه/ فرمان وزارتخانه ای است که عمدتا برپایه قانون مدنی و قوانین کیفری هستند. اما نظام دولتی شامل دستگاه مقننه/ قضاییه و مجریه می شود.
نائب ریئس انجمن فین تک ژاپن بیان کرد، پنج چارچوب برای اصلاح رگولاتوری در ژاپن:
۱- رگولاتوری سند باکس با هدف اصلاح رگولاتوری بر پایه دموها (نمایش)
۲- شورای ارتقا اصلاح رگولاتوری با هدف بررسی و تبادل نظر
۳- سیستم برطرف کننده حوزه هایی با ناحیه خاکستری با هدف تفسیر قانون
۴- سیستم آرایش ویژه برای فعالیت کسب و کارهای جدید با هدف اقدامات فوق العاده
۵- ناحیه های خاص راهبردی ملی با هدف قانون زدایی
وی افزود: همچنین در دسترس بودن مجموعه های دولتی/ سازمان دهی توسط نخست وزیر/ بر پایه قوانین کیفری بودن/ پیوند با صنعت و همیشه در دسترس بودن آن از جمله ویژگی های منحصر به فرد این چارچوب اصلاح رگولاتوری است.
ساختار ورود به سندباکس در ژاپن:
پس از ارائه درخواست و نمایش آن توسط متقاضی مراحل ذیل طی می شود:
۱- مشاوره تیم رگولاتوری سندباکس
۲- نظر یا توصیه های تیم منتخب نخست وزیر بر روی درخواست
۳- بررسی نظر تیم منتخب
۴- توجه به مصوبات و قانون های غیرمکتوب
۵- ارائه گزارش برای تبادل نظر بمنظور اصلاح رگولاتوری
نکته قابل توجه این است که تیم رگولاتوری سندباکس در وزارتخانه های متعددی وجود دارد.
نمونه هایی از موارد تصویب شده در انجمن فین تک ژاپن:
تاکشی کیتو افزود: شرکت CRYPTO GARAGE: پلت فوری را برای داد و ستد رمز ارزهای ثبت شده ایجاد کرده که آنها را قادر به تسویه همزمان بین رمزارز و پول رایج می کند که در این شرکت فناوری فین تک و بلاک چین دیده می شود.
وی در آخر بیان کرد: شرکت CAULIS: چارچوبی را برای پیشگیری از افتتاح حساب های بانکی کلاهبردارانه با استفاده از سرقت اطلاعات ایجاد کرده که در این شرکت فین تک در کنار محافظت از حریم خصوصی دیده می شود.
شرکت کارگزاری املاک ژاپن: این شرکت در معاملات اجاره ای به تحلیل و تایید کفایت اقدامات پایش مصرف کننده می پردازد.

جهت دانلود فایل کامل ارائه تاکشی کیتو اینجا را کلیک کنید.

 

 

 

جوآن مریم انریکویز مدیر عامل شرکت Investment Account Platform (IAP) در وبینار بین المللی "تجارب جهانی سندباکس در بازارهای سرمایه"

report Joann Maryam Enriquez

 

جوآن مریم انریکویز بیان کرد: شرکت آی ای پی اولین پلتفرم فین تک واسطه بانکی است که ترکیبی از تخصص بانکداری اسلامی و کارایی فناوری برای هدایت وجوه از سرمایه گذاران به سرمایه گذاری های پایدار اقتصادی فین تک محسوب می شود. این پورتال, واسطه گری کارآمد توسط بانک های حامی را تسهیل می کند که نیازهای مالی سرمایه گذاری ها را با سرمایه گذاری از سوی سرمایه گذاران خرد و نهادی بواسطه حساب سرمایه گذاری (IA) تطبیق می دهند.
وی ادامه داد: هدف IAP این است که پلتفرم چند بانکی پیشرو برای به جریان انداختن سرمایه مطابق با شریعت باشد که توسط یک اکوسیستم کارآمد پشتیبانی می شود.
رگولاتوری سندباکس ها و پلت فورم حساب سرمایه گذاری مقیاس تامین سرمایه زیرساخت اسلامی را از طریق تنوع بخشیدن افزایش می دهد.
افزایش مقیاس تامین مالی زیرساخت اسلامی از طریق تنوع بخشی:
مدیر عامل شرکت (IAP) بیان کرد: رگولاتوری سندباکس به دنبال تشویق نوآوری و ارائه خدمات مالی با اعطای انعطاف‌پذیری‌های نظارتی برای راه‌حل‌های فین‌تک با پیشنهاد ارزش واقعی در یک محیط تولیدی یا زنده بمنظور آزمایش است. چنین انعطاف‌هایی با تدابیر مناسب برای حفظ ثبات مالی، یکپارچگی تراکنش های مالی، تضمین رفتار تجاری منصفانه و رفتار منصفانه به مصرف کنندگان همراه خواهد بود.
تا مارس 2022، 108 طرح در بخش های مختلف به واحد سندباکس مالزی ارائه شده است.
اصول سندباکس:
وی افزود: ایجاد چارچوب Sandbox و تلاش های گسترده تر برای تسهیل نوآوری در خدمات مالی بر اساس سه اصل کلیدی هدایت می شوند:
برابری: بانک تلاش می کند تا زمین بازی برابر را برای همه بازیگران صنعت، صرف نظر از این که آیا آنها شرکت های فعال یا تازه وارد در بازار هستند، ایجاد کند.
تناسب: رگولاتورها نیز در طراحی مقررات خاص برای اطمینان از الزامات که به طور مناسب پیچیدگی و مشخصات ریسک مرتبط با یک فعالیت تجاری یا نهاد را منعکس می کنند بر اساس این اصل هدایت می شوند.
بی طرفی: الزامات نظارتی برای دستیابی به هدف سیاستی مطلوب بدون ترجیح یا تعصب به فناوری ها یا روش های خاص طراحی می شوند.
چارچوب رگولاتوری سندباکس در اکتبر 2016 منتشر شد تا این امکان را فراهم کند که راه حل های فین تک در یک محیط زنده، مشروط به پادمان ها و الزامات نظارتی مناسب آزمایش شوند.
دکتر انریکویز ادامه داد: این خط‌مشی پس از یک مشاوره عمومی به دنبال بازخورد از سهامداران مختلف از جمله نهادهای مالی شرکت های فین تک، انجمن ها و سایر شرکت ها در ژوئیه 2016 صادر شد.
وی افزود: به موازات آن، سایت iplatform.com راه اندازی شد که اوراق سفیدی از بانک نگارا (بانک مرکزی مالزی) بود که توسط 6 نهاد مالی اسلامی در مالزی تأمین مالی شد تا بستری برای حمایت از حساب سرمایه گذاری (IA) فراهم کند. IA یک محصول بانک نگارا است که سرمایه‌گذاری‌ها را به سمت تاثیر واقعی اقتصادی هدایت می‌کند.
قانون خدمات مالی اسلامی 2013 (IFSA) برای ارائه صنعت بانکداری اسلامی با ایجاد انتقال به مرحله بعدی رشد و توسعه طراحی شده است.
همچنین جوآن مریم انریکویز بیان کرد: علاوه بر سپرده ها، حساب های سرمایه گذاری به عنوان یک محصول جدید / ابزار جایگزینی برای سرمایه گذاری ها در جهت افزایش سرمایه از بخش عمومی بواسطه بانک ها است.
وی در ادامه افزود: پلت فورم حساب سرمایه گذاری IAP مسیری است که سرمایه گذاران و کارآفرینان از مفاهیم جدید نسبت ریسک به پاداش که در محصول حساب سرمایه گذاری (IA ) است, سود می برند. بنابراین بانک های اسلامی مجاز به پیگیری نقش خود بعنوان واسطه های سرمایه گذاری بمنظورایجاد ارتبط بین سرمایه گذاران و کارآفرینان هستند.
۳۷.۱ درصد از سهم تولید ناخالص داخلی مالزی به شرکت های میکرو small و متوسط (MSME) این کشور بر می گردد این در حالی است که فقط ۲۷ درصد از MSME دسترسی به تامین سرمایه از سوی بانک را دارند.
وی بیان کرد: چرا IAP پایدارترین شکل جذب سرمایه از سازمان های مرتبط با دولت است؟
۱- منبع جدید تامین سرمایه: وابستگی کمتر به دولت و بانک ها برای تامین سرمایه.
۲- نقدینگی استفاده نشده: آزاد کردن و جذب سرمایه ها از دارایی های خالص بالا (HNW) اشخاص, شرکت ها و سرمایه گذاران نهادی از قبیل صندوق های بازنشستگی است.
۳- توانمندسازی بومی پوترا: فرصت جذب دارایی های خالص بالا بومی پوترا و شرکت ها بمنظور سرمایه گذاری در شرکت های بومی پوترا توانمند با پرژهای دوام پذیر که نسبت به پروژه های تکمیل شده سود بیشتری را به همراه دارند.
۴- معاملات واقعی اسلامی: صحیح ترین شکل معاملات اسلامی که در آن همه ذینفعان یعنی بانک, بنگاه های کوچک و متوسط و سرمایه گذاران منتفع می شوند.
۵- زیست بوم اثبات شده: حساب سرمایه گذاری IA و بانک ها توسط بانک نگارا مالزی با سیاست ها و سازکارهای مشخصی نظارت می شود.
مدیر عامل شرکت (IAP) در ادامه گفت: مزایای پلت فورم حساب سرمایه گذاری به بنگاه های میکرو small و متوسط (MSMEs):
۱- یک مرکز یک مرحله ای برای درخواست تامین مالی به بانک های مختلف و موسسات مالی غیر بانکی برای MSMEs ایجاد کند.
۲- برای MSMEs فرصتی را فراهم می کند تا توسط هولدینگ RAM “برهاد” با هزینه پایین رتبه بندی شوند که معمولا این فرصت برای شرکت های بزرگی که اوراق تجاری ، صکوک یا اوراق قرضه با تعهدات مهم صادر می کنند, در نظر گرفته می شود.
۳- یک معیار بررسی دقیق اصلاح شده از یک روانسنجی پیشرفته و تحلیل داده ها است که بر پایه یادگیری ماشین است که امکان غربالگری فراگیرتر را بدون به خطر انداختن موقعیت سرمایه گذاران فراهم می کند.
۴- حداکثر ظرفیت برای افزایش سهام از طریق PNS همراه با سرمایه گذاران خرد, شرکتی و نهادی
وی در آخر بیان کرد: مزایای پلت فورم حساب سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران:
۱- برای سرمایه گذاران (اشخاص, شرکت ها، موسسات) جایگزین جدیدی برای سرمایه گذاری مطابق شرع با سود بالقوه بالا فراهم می کند.
۲- پلت فورم حساب سرمایه گذاری فرصتی را برای سازمان های چند سویه, بانک های توسعه ای, سرمایه گذاران فردی و شرکتی فراهم می کند تا در پروژه هایی که برای توسعه کشور کلیدی هستند, سرمایه گذاری داشته باشند.
۳- متعاقباً یک جایگزین مناسب برای تقلب های سرمایه گذاری ارائه می دهد.

 

 

 

سخنرانی دکتر محمد ایمان میهاجات: مشاور ارشد بانکداری شرعی در PwC و رئیس روابط بین الملل در انجمن بانکداران اسلامی جوان اندونزی در وبینار بین المللی "تجارب جهانی سندباکس در بازارهای سرمایه"

report Dr Muhammad Iman Sastra Mihajat

دکتر محمد ایمان میهاجات بیان کرد: اندونزی دارای بزرگترین اقتصاد دیجیتال درمنطقه جنوب شرق آسیا است و بدون شک قطب بعدی استارت های نوظهور در این کشور خواهد بود. در حال حاضر ۲۶۴ میلیون کاربر اینترنتی در اندونزی وجود دارد. پیش بینی ها نشان می دهد که اقتصاد اینترنتی اندونزی تا سال ۲۰۲۵ میلادی به رقم ۱۳۰ میلیارد دلار برسد. این درحالی است که اقتصاد اینترنتی اندونزی در سال ۲۰۱۹ میلادی با بیش از ۵ برابر رشد به بیش از ۴۰ میلیارد دلار رسید.
وی افزود: تمامی امور در اندونزی در حال رفتن به سمت دیجیتال شدن هستند و از این رو پلت فورم های دیجیتال, خدمات مالی و عملیات های کسب و کارها پیشتاز این عرصه هستند.
میهاجات در ادامه افزود: سهم بازار بانکداری اسلامی در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و دیگر کشورها:
دارایی بانکداری اسلامی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ۴۹۰ میلیارد دلار است که عربستان با سهم ۴۹ درصد از مجموع دارایی ها در رتبه نخست و بعداز آن امارات, کویت, قطر و بحرین به ترتیب با ۱۹ درصد, ۱۶ درصد, ۱۱ درصد و ۵ درصد در رتبه های بعدی قرار دارند این در حالی است که سهم بانکداری اسلامی اندونزی در مقایسه با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و مالزی در کمترین سطح قرار دارد.
وی بیان کرد: تحولات شگرف فناوری مالی, بانک دیجیتال و کیف الکترونیکی در اندونزی
دلایل رشد سریع فین تک و کیف الکترونیکی در اندونزی:
۱۸۰ میلیون نفر با درآمد پایین تر از حد متوسط تنها به ۲۹ درصد از اعتبارات دسترسی دارند که این مسئله باعث اهمیت رشد سریع فین تک ها شده است.
نفوذ اینترنت در اندونزی به ۷۳ درصد از جمعیت این کشور رسیده است.
۷۰ درصد از جمعیت این کشور دسترسی به گوشی های هوشمند دارند.
مشاور ارشد بانکداری شرعی در PwC افزود: در حال حاضر تعداد شرکت های فین تک که در بورس اندونزی پذیره نویسی شده اند ۳۳ شرکت است و بطور کل هزاران شرکت فین تک مجاز و بدون مجوز در اندونزی فعالیت دارد.
فرآیند رگولاتوری سندباکس در اندونزی: در این مرحله پیش از هر چیزی نوآوری, مدل کسب و کار, مدیریت, سود و مسائل مرتبط با امور مالی طرح بررسی می شود.
وی در ادامه بیان کرد: مراحل رگولاتوری سندباکس در اندونزی به شرح ذیل است:
۱- گزارش و فرآیند ثبت: همه شرکت‌های فین‌تک که توسط دستگاه های مرجع دیگر سامان دهی نشده‌اند باید از قوانین OJK (مرجع نظارتی مالی) پیروی و سه اقدام کلیدی را دنبال کنند:
الف: شرکت های فین تک باید همه مدارک مورد نیاز را بمنظور تایید و تجزیه و تحلیل به OJK ارسال کنند تا تصمیم گیری شود که آیا آنها : (1) معیارها مورد نیاز را بعنوان مبتکر برآورده و مطابق با مقررات OJK عمل می کنند (2) انتخاب شودند تا در رگولاتوری سندباکس آزمایش شوند و(3) براساس مدل کسب وکار در چه قسمت طبقه بندی می شوند.

ب: رگولاتوری سندباکس با استفاده از روش نمونه گیری و نمونه سازی انجام می گیرد، که در آن فین تک از هر مدل کسب و کار انتخاب و آزمایش می شود. پنج مرحله کلیدی در این گام وجود دارد: 1) درک مدل کسب و کار، فرآیند کسب و کار و حاکمیت 2) انتخاب روش بررسی و سناریوها؛ 3) آزمایش 4) بهبود مدل و 5) ارزیابی نهایی.
رییس روابط بین الملل در انجمن بانکداران اسلامی جوان اندونزی در ادامه گفت: فرآیند بررسی شامل یک پنل متشکل از ناظرانی است که نسبت به این موضوع آیا مدل فین تک توصیه می شود یا خیر, نیاز به بهبود دارد یا اینکه برای ثبت و انجام عملیات توصیه می شود یا خیر, نظر می دهند. طول فرآیند سندباکس نظارتی می تواند از
وی افزود: چند ماه تا 1 سال متفاوت باشد و در صورتیکه طرح نیاز به اصلاح کسب و کار خود باشد تا ۶ ماه قابل تمدید است.
پ: ثبت شرکت های فین تک که توسط رگولاتوری سندباکس توصیه می شوند باید ۶ ماه از وضعیت آزمایشی آنها سپری شده باشد.
2. نظارت، ریسک و انطباق: فین تک باید حاکمیت خوب، مدیریت ریسک موثر و انطباق با تمام قوانین و مقررات برای اطمینان از ایمنی و عملکرد سالم را مهیا کند.
3. مکانیسم نظارت: اگرچه شرکت های فین‌تک ها توسط OJK تنظیم و نظارت می‌شود، اما باید خود ارزیابی ریسک را نیز انجام دهند.
دکتر محمد ایمان میهاجات در آخر افزود: در طول رگولاتوری سندباکس، فین تک ها باید گزارش عملکرد فصلی خود را ارائه کنند. زمانیکه این گزارشات ثبت می شود، شرکت ها باید گزارش خود ارزیابی ریسک ماهانه ارائه کنند. شرکت های فین تک باید همچنین به طور مداوم به مشتریان در مورد عملکرد سبد خود گزارش دهند.
4. حفاظت از مشتری: شرکت‌های فین‌تک باید اصول اساسی را در زمینه حفاظت از مشتری اعمال کنند که شامل شفافیت، رفتار منصفانه، اطمینان، حریم خصوصی و امنیت داده ها، و رسیدگی موثر به شکایات مشتریان است.

جهت دانلود فایل کامل ارائه دکتر محمد ایمان میهاجات اینجا را کلیک کنید.

 

 

در انتهای وبینار جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد و به سوالات حاضرین پاسخ داده شد.

جهت مشاهده فیلم جلسه اینجا را کلیک کنید.

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید