برگزاری دومین جلسه کمیته بانکداری اسلامی انجمن مالی اسلامی ایران
سه شنبه, 05 مرداد 1400 02:39 کمیته بانکداری اسلامی دومین جلسه انجمن مالی اسلامی ایران 638
Gallery Image 1

دومین جلسه کمیته بانکداری اسلامی انجمن مالی اسلامی ایران، روز سه‌شنبه مورخ 1400/05/05 با حضور اعضاء این کمیته برگزار گردید.

دومین جلسه کمیته بانکداری اسلامی، روز سه‌شنبه مورخ1400/05/05 با حضور جناب آقای دکتر علی رستمی(رئیس کمیته)، جناب آقای دکتر معبود عباس‌زاده(عضو کمیته)، جناب آقای دکتر حسن حسینی(عضوکمیته) و جناب آقای دکتر محمد خالوزاده(عضو و دبیر کمیته) در محل دفتر مرکزی شرکت خاک چینی برگزار گردید.دستور جلسه(پیشنهاد دبیر جلسه) به شرح زیر می‌باشد:
1 -مرور ادامه مباحث مربوط به بررسی اهداف و برنامه‌های کمیته بانکداری اسلامی انجمن مالی اسلامی ایران.
2 -شور و بررسی در خصوص ویژگی‌های مورد توجه نظریه‌پردازان بانکداری اسلامی.
3 -ماهیت بانکداری اسلامی.
4 -بررسی هستی شناسی، شناخت شناسی و روش شناسی در علم بانکداری اسلامی.
5 -نهادگرایی در بانکداری اسلامی.
6 -بررسی سایر موارد.

نتايج مباحث و مصوبات  


1) طی این جلسه مباحث موضوعه پیشنهادی دبیر جلسه، مورد بحث و شور قرار گرفت که خلاصه و توافق اعضاء روی مطالب به شرح ذیل است:

افراد واجد صلاحیت برای نظریه پردازی در حوزه بانکداری اسلامی دارای چه ویژگیهایی هستند؟ مطابق نظر آقای دکتر عباس‌زاده، اصل و پایه نظریه‌پردازی در این حوزه، علم فقاهت است و سایر علوم باید بر فقاهت افزوده شود تا شخص واجد شرایط نظریه‌پردازی در این حوزه گردد. لذا در هستی شناسی مرتبط با این ساختار، از مهمترین مباحث می‌توان به هستی شناسی ساختاری مالی و فقهی اشاره کرد که می‌بایست در مسیر و موازات هستی شناسی فقهی به مطالب نظر کند. فلذا به نظر میرسد متخصص امر تنها در صورتی می‌تواند نقش نظریه‌پرداز را در این ورطه بعهده بگیرد که به موضوع بانکداری از دریچه فقه و اخالق اسلامی بنگرد.

 


1)نهادگرایی در بانکداری اسلامی و تدوین استانداردهای بانکداری اسلامی:


ضمن بررسی مفهوم نهادگرایی(استانداردها و دستورالعمل‌های بالادستی در هر صنعت) در راستای هدف اصلی کمیته در خصوص ارائه تعریف جامع از چیستی بانکداری اسلامی و در نهایت احصاء ویژگی‌های بانک اسلامی و تدوین استانداردهای مشخص برای سنجش میزان اسلامی بودن بانک‌ها و رتبه بندی بانک‌های فعال در این حوزه، مفهوم نهادگرایی مطرح گردید. در این جلسه برخی مثال‌ها از نهادهای بین‌المللی در صنایع مختلف و میزان تاثیرگذاری آنها در مدیریت جهانی آن صنعت بررسی گردید. مثال نهادگرایی در حوزه بانکداری دستورالعمل‌های کمیته بال می‌باشد. لذا تاسیس نهادهای بالادستی در حوزه بانکداری اسلامی می‌تواند راه را برای مدیریت بین‌المللی این صنعت فراهم آورد.


2)مالکیت:


از جمله مفاهیم کلیدی است که فهم آن می‌تواند در تحلیل وضعیت کنونی حاکمیت شرکتی و تدوین اصول بنیادین آن در بانکداری اسلامی تاثیر بسزایی داشته باشد. در این جلسه لیستی از سوالاتی که ناظر به جوانب مختلف این مفهوم هستند، تهیه گردید و مقرر شد پاسخ به این سوالات در جلساتی آتی پیگیری گردد.


جهت مشاهده فایل این مطلب بصورت کامل اینجا را کلیک کنید.

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید