احکام بازارهای مالی خارجی
چهارشنبه, 08 آبان 1398 17:09 انجمن مالی اسلامی استفتائات احکام فقهی بازار مالی احکام بازار مالی خارجی 3095
Gallery Image 1

انجمن مالی اسلامی ایران اقدام به گردآوری احکام و استفتائات با موضوع «احکام بازارهای مالی خارجی» نموده است.

فتوای حضرت امام خامنه‌ای(مد ظله العالی)
باینری آپشن
سوال: کسب درآمد از طریق باینری آپشن* چه حکمی دارد؟
* شخص با تحلیل و طبق سابقه و تخصصی که دارد، اقدام به تحلیل بازار ارز می کند و تخمین می زند که در زمان مقرر، قیمت فلان ارز به مقدار معین رشد می کند، اگر تحلیل و تخمین درست باشد، حدود ۵۰ تا ۸۰ درصد سود خواهد کرد، وگرنه متضرر خواهد شد.
جواب: سود حاصل را مالک نمی‌شود.

کسب درآمد از طریق پیش بینی سهام
سوال: در بعضی سایت‌ها مقداری پول می‌گذاریم و پیش بینی می‌کنیم که نمودار سهام در یک یا چند دقیقۀ آینده رشد خواهد کرد، اگر پیش بینی درست باشد، به ما سود تعلق می‌گیرد وگرنه، ضرر می‌کنیم، آیا چنین درآمدی حلال است؟ (ضمنا پول معامله شامل دلار یا یورو و…می‌باشد)
جواب: سود را مالک نمی شوید.

حکم فعالیت در بازار فارکس
سؤال: آیا فعالیت در بازار فارکس (خرید و فروش ارزهای خارجی) جایز است؟
جواب: بنا به گفته برخی کارشناسان، کارگزاران بازار معاملات ارزهای خارجی، دو دسته اند:
دسته اول (که اکثر مدعیان کارگزاری از این دسته اند)، صرفا یک صفحه مجازی در فضای اینترنت تشکیل داده اند و حضور واقعی در بازار مذکور ندارند، این گروه پول مشتریان را دریافت و برای اهداف و برنامه‌ های خود استفاده می‌کنند و فقط یک صفحه اینترنتی برای مشتری اختصاص می دهند که مشتری در آن مشغول معاملات ظاهری می‌شود، بنابراین معاملات انجام شده غیر واقعی و باطل است و موجب ملکیت درآمد حاصل شده نمی گردد.
دسته دوم کارگزارانی هستند که حضور واقعی در بازار دارند و با پول مشتری اقدام به خرید و فروش ارز می‌کنند، که با رعایت ضوابط شرعی و قانونی، فی نفسه اشکال ندارد ولی باید به نکات زیر توجه شود:
۱) معاملات باید به صورت خرید و فروش واقعی باشد، بنابراین اگر کسب درآمد صرفا براساس پیش بینی نوسانات قیمت باشد، مشروع نیست.
۲) معاملات اهرمی" که با اعتبار گرفتن از کارگزار انجام می شود، اگر ماهیت قرض همراه با سود داشته باشد، ربا و حرام است.

خرید و فروش سهام در بورس ایران و خارج از کشور
سؤال: خرید و فروش سهام در بورس جمهوری اسلامی ایران یا خارج از کشور چه حکمی دارد؟
جواب: به طور کلی فعالیت در بورس جمهوری اسلامی ایران با رعایت قوانین مربوطه، اشکال ندارد و در بورس های خارج از ایران، اگر با رعایت مقررات مربوطه و طبق موازین شرعی باشد (مثلاً ربوی نباشد، سهام شرکت های دارای فعالیت حرام، مانند شراب و خوک نباشد)، اشکال ندارد.

فتوای آیت الله سیستانی(دامت برکاته)
باینری آپشن
سؤال: اخیرا روشی برای کسب درآمد اینترنتی به وجود آمده که به باینری آپشن (Binary option) معروف است، شخص باید با تحلیل و طبق سابقه‌ای که در مورد قیمت و ارزش ارز می‌داند اقدام به تحلیل ارزش ارز در زمان‌هایی خاص کند، اگر تحلیل و پیش بینی او درست باشد، حدود ۵۰ تا ۸۰ درصد پولی که گذاشته، سود خواهد کرد و بر عکس؛ از آنجایی که این کار بر خلاف قمار نیاز به تحلیل و تجربه قبلی دارد، آیا کسب درآمد از این طریق مشروع است؟
پاسخ: آقا (مد ظله) در مورد چنین شرکت‌هایی و کار در آنها اظهار نظر نمی‌فرمایند.

فتوای آیت الله شبیری زنجانی(دامت برکاته)
باینری آپشن
سوال: معاملات باینری آپشن و درآمد حاصل آنها چه حکمی دارد؟
پاسخ: این معامله باطل است ولی تصرف در وجه دریافتی، با فرض اینکه مالک پایگاه اینترنتی که پول را پرداخت می‌کند، مسلمان یا کافر ذمی نیست، مانعی ندارد.

فتوای آیت الله صافی گلپایگانی(دامت برکاته)
باینری آپشن
سؤال: حکم شرعی کسب درآمد اینترنتی با تجارت در بازار باینری آپشن چیست؟
پاسخ: بطور کلی کسب درآمد باید تحت معامله‌ای از معاملات شرعی باشد و چون در مورد سؤال معامله‌ای واقع نمی‌شود کسب درآمد مبنی بر صرف پیش بینی مصداق اکل مال بباطل خواهد بود والله العالم.

فتوای آیت الله مکارم شیرازی(دامت برکاته)
معاملات آتی
پرسش: نوعی معامله سالها است که با عنوان قرارداد آتی در بازار جهانی نفت و بین افراد حقیقی و حقوقی جریان دارد به این گونه که فروشنده یک بشکه نفت را در قبال گرفتن بیعانه‌ای، به قیمت معین و تحویل در زمان معین درآینده به فروش می‌رساند چنین معامله ای صحیح می‌باشد؟
پاسخ: در معاملات آتی مبلغ را می‌پردازند تا اولویت داشته باشند در سال آینده مثلا فلان جنس را بخرند، ولی در حال حاضر هیچ معامله‌ای انجام نمی‌شود و ممکن است در آینده هم انجام نشود و به عبارت دیگر حق اولویت خرید را می‌خرند که این مورد جزء حقوق قابل معامله در اسلام نیست؛ بنابراین، معاملات آتی باطل است و معامله تنها در زمانی که اقدام به خرید کنند حاصل می‌شود.

باینری آپشن
سؤال: اخیرا روشی برای کسب درآمد اینترنتی به وجود آمده که به باینری آپشن (Binary option) معروف است، شخص باید با تحلیل و طبق سابقه‌ای که در مورد قیمت و ارزش ارز می‌داند اقدام به تحلیل ارزش ارز در زمان‌هایی خاص کند، اگر تحلیل و پیش بینی او درست باشد، حدود ۵۰ تا ۸۰ درصد پولی که گذاشته، سود خواهد کرد و بر عکس؛ از آنجایی که این کار بر خلاف قمار نیاز به تحلیل و تجربه قبلی دارد، آیا کسب درآمد از این طریق مشروع است؟
پاسخ: با توجه به اینکه ارز یا کالای معامله شده در این بازار قابل تحویل به مشتری نیست، معامله صورت شرعی ندارد و جایز نیست.

خرید اینترنتی طلا و نفت از بورس های جهانی
پرسش: خرید و فروش طلا، ارز و نفت در بورس های جهانی توسط اینترنت دارای چه حکمی از نظر شرعی می باشد؟
پاسخ : با توجّه به اینکه فارکس شرایط شرعیّه معاملات را ندارد جایز نیست.

فعالیت در بورس های بین المللی
پرسش: من چند وقت پیش از شما در مورد سرمایه گذاری در بازار بورس فارکس پرسیدم و شما فرمودید جایز نیست. حال میخواستم بدانم این حکم شامل سایر بورسهای بین المللی از قبیل بورس اوراق بهادار یا بورس فلزات گرانبها و نفت یا بورس ایران نیز میشود؟
پاسخ : در صورتیکه عملکرد آنها مشابه فارکس باشد آنها را نیز شامل می شود.

سرمایه گذاری در شرکت های خارج از کشور
پرسش: 1- میخواستم بدونم سرمایه گزاری در شرکتهای بورس خارج از کشوراشکال دارد؟ 2- و اگر شرکت بر خلاف تعهداتش سرمایه گذاری دیگری انجام داد(حرام) و ما متوجه آن نشدیم سود حاصله چه حکمی دارد؟
پاسخ : در صورتی که سرمایه گذاری در جای مشروعی باشد و آن کس که سرمایه گذاری کرده رضایت به نوع جدید بدهد مانعی ندارد.

سرمایه گذاری در بورس خارج از کشور
پرسش: آیا سرمایه گزاری درشرکت های بورس خارج از کشور اشکال دارد؟
پاسخ: در صورتی که سرمایه گذاری در جای مشروعی باشد اشکالی ندارد.

معاملات آتی
پرسش: نوعی معامله سالها است که با عنوان قرارداد آتی در بازار جهانی نفت و بین افراد حقیقی و حقوقی جریان دارد به این گونه که فروشنده یک بشکه نفت را در قبال گرفتن بیعانه ای، به قیمت معین و تحویل در زمان معین درآینده یه فروش می رساند چنین معامله ای صحیح میباشد؟
پاسخ: در معاملات آتی مبلغ را می پردازند تا اولویت داشته باشند در سال آینده مثلا فلان جنس را بخرند، ولی در حال حاضر هیچ معامله ای انجام نمی شود و ممکن است در آینده هم انجام نشود و به عبارت دیگر حق اولویت خرید را می خرند که این مورد جزء حقوق قابل معامله در اسلام نیست؛ بنابراین، معاملات آتی باطل است و معامله تنها در زمانی که اقدام به خرید کنند حاصل می شود.

حکم معاملات اينترنتي
پرسش: حکم معاملات اينترنتي چيست؟
پاسخ: اگر جميع شرايط معاملات را داشته باشد صحيح است و الّا باطل است.


مزایده ی آنلاین
پرسش: آیا در مزایده های آنلاین و خصوصاً مزایده به روش Penny Auction که قیمت کالا ها از یک مبلغ پایه که مدیر سایت تعیین می کند آغاز می شود و تا زمانی که تایمر معکوس فعال می باشد شما می توانید به آن کالا امتیاز دهید بعد از آخرین امتیاز به زمان تایمر معکوس زمانی بین 8 تا 30 ثانیه اضافه می شود تا دیگران هم فرصت امتیاز دادن داشته باشند زمانی که تایمر صفر شد نام کاربری کسی که به عنوان آخرین امتیاز دهنده بوده در زیر آن کالا نوشته شده میشود او برنده آن کالا هست وجوه شرعی معاملات را رعایت میگردد؟
پاسخ: اینگونه مزایده ها به بخت آزمایی می ماند که بعضی بدون حساب و کتاب به درآمد هنگفتی می رسند بی آنکه کاری انجام داده باشند و عده ای نیز محروم می شوند.

حکم معاملات فارکس
پرسش: آیا معامله فارکس شرعا صحیح می باشد؟
پاسخ: با توجّه به اینکه فارکس شرایط شرعیّه معاملات را ندارد جایز نیست.

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید