موافقت مشروط کمیته تخصصی فقهی با معامله اوراق سلف بعد از سررسید
شنبه, 23 ارديبهشت 1402 22:17 کمیته فقهی اوراق سلف سازمان بورس و اوراق بهادار تامین مالی بازار سرمایه گواهی سپرده کالایی 402

دکتر مجید پیره، دبیر کمیتۀ تخصصی فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، از موافقت کمیته با معامله اوراق سلف بعد از سررسید در صورت تصریح به کارکرد حواله کالایی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی انجمن مالی اسلامی ایران به نقل از مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی، اوراق سلف از جمله ابزارهای مالی است که برای تأمین مالی بنگاه های اقتصادی در بازار سرمایه ایران منتشر شده است. مطابق طرحی که در جلسه اخیر کمیته تخصصی فقهی جمع بندی شد، اوراق سلف در بازار سرمایه با دوره تحویل معین منتشر می شود. در این طرح، اوراق سلف بجای یک روز معین به عنوان موعد تحویل کالا، از یک دوره زمانی معین (مثلاً سه ماهه) برخوردار خواهد بود که دارنده ورقه، در صورت احراز صلاحیت های قید شده برای تحویل کالا، در آن دوره زمانی حق مراجعه به ناشر برای دریافت فیزیکی کالای موضوع انتشار اوراق را خواهد داشت. متعاقباً ناشر ملزم به تحویل کالای موضوع انتشار اوراق سلف طبق ضوابط معین می باشد. البته، لازم است هزینه نگهداری کالا در دوره تحویل به مقدار زمان سپری شده از سررسید قرارداد در زمان دریافت کالا توسط دارنده ورقه سلف پرداخت شود.

در جلسه اخیر این کمیته، بعد از بحث و بررسی های به عمل آمده چنین جمع بندی شد: انتشار اوراق سلف قابل معامله در دوره تحویل معین مبتنی بر انعقاد بیع سلف بین ناشر و دارنده ورقه است حذف اختیار خرید و فروش تبعی از اوراق سلف نیز از آنجایی که در نهایت منجر به کسب بازدهی مبتنی بر واقعیت سلف برای سرمایه گذار می شود امری مطلوب است؛ اما از آنجا که بعد از سررسید، بیع سلف تمام شده است، اوراق سلف سررسید شده و معامله این نوع أوراق با تصریح إتمام دوره سلف و برخورداری آن از کارکرد حواله کالایی بلامانع است.

شایان ذکر است در صورتی که اوراق سلف در دوره زمانی بعد از سررسید در بازار معامله شود، این امکان را برای دارندگان آن فراهم می سازد تا ضمن برخورداری از مزایای گواهی سپرده کالایی، بتوانند از مزایای معافیت های مالیاتی مربوط به آن نیز استفاده کنند.

علاقه مندان جهت دریافت متن مصوبه کمیته تخصصی فقهی، می توانند از طریق لینک ذیل به متن مصوبه دسترسی داشته باشند:

https://rdis.seo.ir/fa/committee/committee-pub-detail/69/

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید