تصویب انتشار اوراق بیمه اتکایی همراه با اختیار فروش تبعی در کمیته تخصصی فقهی
جمعه, 09 دی 1401 18:09 اوراق بیمه اتکایی کمیته تخصصی فقهی فروش تبعی بازار سرمایه سرمایه‌گذاری نظام بانکی 353

جلسه اخیر کمیته تخصصی فقهی به تصویب انتشار اوراق بیمه اتکایی همراه با اختیار فروش تبعیی اختصاص داشت و انتظار می رود زمینه برای استقبال فعالان بازار فراهم شود.

به گزارش روابط عمومی انجمن مالی اسلامی ایرن به نقل از مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی، اوراق بیمه اتکایی از جمله اوراق بهاداری است که برای فعالان بازار سرمایه این امکان را فراهم می سازد تا بتوانند از محل فعالیت های مرتبط با حوزه بیمه منتفع شوند و همچنین شرکت های بیمه هم از منافع حضور فعالان بازار سرمایه در حوزه بیمه بهره مند شوند. ضرورت استفاده از اختیار فروش تبعی در ضمن اوراق بیمه اتکایی مبتنی بر این واقعیت است که سرمایه گذاران در این اوراق، در معرض از دست دادن تمام یا بخشی از سود یا اصل آورده خود قرار دارند و از آنجایی که لازم است بین ریسک و بازده مورد انتظار در این اوراق تناسب قابل قبولی وجود داشته باشد، اختیار فروش تبعی منضم به اوراق بیمه اتکایی، به جذابیت سرمایه گذاری در آن می افزاید. مطابق این طرح، به خریداران اوراق بیمه اتکایی این اختیار داده می شود تا بتوانند در سررسید، اوراق خود را در صورت تمایل به قیمتی که از ابتدا مشخص می شود به شرکت بیمه بفروشند. این قیمت به گونه ای تعیین می شود که در صورت اعمال حق اختیار فروش، اصل مبلغ آورده خریداران یا اصل و حداقل سود قابل قبولی (با توجه به حداقل نرخ سود رایج در نظام بانکی مثل نرخ سود سپرده های یک ساله متداول در بانک ها) برای سرمایه گذاران وجود داشته باشد.

کمیته تخصصی فقهی بعد از بررسی ابعاد موضوع، در نهایت چنین جمع بندی کرد:

انضمام اختیار فروش تبعی به اوراق بیمه اتکایی برای سرمایه گذاران از نظر ملاحظات فقهی بلامانع است. قیمت اعمال در اختیار فروش می تواند اصل مبلغ اسمی اوراق یا علاوه بر آن حداقلی از سود را پوشش دهد.

همچنین در مصوبه این کمیته تصریح شده است: اوراق بیمه اتکایی سود علی الحساب ندارد؛ ولی در مقاطع زمانی معین (مثلاً هر دو یا سه ماه)، تسویه بر مبنای مقدار سود محاسباتی واقعی ناشی از سرمایه گذاری با دارندگان اوراق بلامانع است.

انتظار می رود با اجرایی شدن این مصوبه کمیته تخصصی فقهی، زمینه برای استقبال فعالان بازار از اوراق بیمه اتکایی فراهم شود و شاهد انتشار این اوراق در بازار سرمایه ایران باشیم.

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید