انعقاد تفاهم‌نامه همكاری مشترک میان پژوهشكده بیمه و انجمن مالی اسلامی ایران
دوشنبه, 28 فروردين 1402 13:58 تفاهم نامه مالی اسلامی انجمن مالی اسلامی ایران پژوهشکده بیمه مالی اسلامی دکتر علی صالح آبادی 364

تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان انجمن مالی اسلامی ایران و پژوهشکده بیمه با محوریت همکاری‌های علمی و تخصصی در زمینه انتشار مقالات علمی در حوزه مالی امضا شد.

به استناد آیین‌نامه تعیین اعتبار نشریات علمی کشور مصوب 02/02/ 1398 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و در راستای سیاست برقراری ارتباط انجمن‌ها و مجلات، تفاهم‌نامه همکاری میان پژوهشکده بیمه و انجمن مالی اسلامی ایران منعقد شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن مالی اسلامی ایران به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشکده بیمه، طی نشستی با حضور دکتر محمدمهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه و دکتر علی صالح‌آبادی رئیس انجمن مالی اسلامی ایران، تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان پژوهشکده بیمه و انجمن مالی اسلامی ایران با محوریت «همکاری‌های علمی و تخصصی در زمینه انتشار مقالات علمی در حوزه مالی و مالی اسلامی در قالب فصلنامه علمی-پژوهشی پژوهشنامه بیمه» امضا شد.
در جلسه امضای این تفاهم‌نامه که صبح روز شنبه 26 فروردین 1402 با حضور مدیران ارشد دو مجموعه در محل پژوهشکده بیمه برگزار شد، رئیس پژوهشکده بیمه پس از معرفی واحدهای مختلف علمی و اجرایی پژوهشکده، به تشریح اقدامات صورت گرفته در زمینه راه‌اندازی تکافل در صنعت بیمه پرداخت.
رئیس پژوهشکده بیمه خاطرنشان کرد؛ راه‌اندازی تکافل در صنعت بیمه کشور با تشکیل کارگروه تکافل پژوهشکده بیمه در اردیبهشت 1401 آغاز شد. در این کارگروه، ضمن بومی‌سازی چارچوب اجرایی تکافل در صنعت بیمه ایران بر مبنای فقه شیعه و با الگوبرداری از چارچوب عملیاتی تکافل در مالزی، آیین‌نامه پیشنهادی شرکت‌های بیمه برای ارائه محصولات تکافل بررسی گردید. با تایید کارگروه تکافل، تا کنون چهار شرکت بیمه دانا، سرمد، اتکایی امین و اتکایی ایران‌معین، مجوز ارائه محصولات تکافل را از بیمه مرکزی دریافت کرده‌اند که در ابتدای اسفندماه 1401 با حضور وزیر محترم اقتصاد از این محصولات رونمایی شد. شرکت‌های بیمه ما، سینا و رازی نیز در نوبت دریافت مجوز می‌باشند.
دکتر عسگری افزود؛ پژوهشکده بیمه در راستای انجام ماموریت خود در فرهنگ‌سازی تکافل و آموزش‌های بیمه‌ای، اقدام به برگزاری کارگاه‌های آموزشی در داخل و خارج از کشور توسط اساتید برجسته بین‌المللی در حوزه بیمه، تکافل و مالی اسلامی به زبان انگلیسی نموده است. انتشار کتب، مقالات و آثار علمی در دو بخش تالیف و ترجمه، اختصاص سه شماره از نشریه گزارش موردی پژوهشکده به موضوع تکافل و تکافل خرد، اعزام گروه 11 نفره از اعضای کارگروه تکافل و مدیران ارشد شرکت‌های بیمه به مجمع جهانی تکافل در دبی، برگزاری دوره آموزشی 5 روزه تکافل با همکاری مرکز بانکداری و اقتصاد اسلامی الهدی در تهران، ارائه 10 مقاله علمی با محوریت تکافل در پنل‌های همایش بیمه و توسعه 1401، برگزاری 8 کارگاه پسارویداد همایش توسط صاحبنظران بین‌المللی حوزه بیمه رایج، تکافل و مالی اسلامی از کشورهای امارات متحده عربی، مالزی، پاکستان و ترکیه و اعزام اعضای هیات علمی پژوهشکده بیمه به دهمین همایش بین‌المللی مالی اسلامی آسه‌آن 2022 (AICIF) و ارائه 5 مقاله به صورت حضوری و مجازی در این همایش، برگزرای دوره آموزش نظری و کاربردی پنج روزه تکافل در مالزی و برگزاری دوره پنج روزه IFRS در امارات متحده عربی بخش دیگری از فعالیت‌های پژوهشکده بیمه در این راستا بوده است.
رئیس پژوهشکده بیمه به تشکیل شورای فقهی صنعت بیمه با تاکید وزیر امور اقتصادی و دارایی در تیرماه 1401 و تصویب در مجمع عمومی بیمه مرکزی نیز اشاره کرد و افزود؛ تا کنون20 جلسه شورای فقهی صنعت بیمه برگزار شده که در این جلسات برنامه پیشنهادی شرکت‌های بیمه برای ارائه محصولات تکافلی از جنبه فقهی مورد بررسی قرار گرفته است.
وی همچنین به استقبال کشورهای مالزی و امارات متحده عربی از همکاری با پژوهشکده بیمه اشاره و تصریح کرد؛ در نتیجهی نشست‌های کاری پژوهشکده بیمه با موسسات و دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی فعال در حوزه بیمه و مالی رایج، تکافل و مالی اسلامی در دو کشور مالزی و امارات متحده عربی، توافق‌نامه با انجمن تکافل مالزی؛ یادداشت تفاهم‌نامه با پژوهشکده ایسرا وابسته به دانشگاه اینسیف؛ یادداشت تفاهم‌نامه با دانشکده اقتصاد و مدیریت و مرکز تحقیقات مدیریت دانشگاه بین‌المللی اسلامی مالزی به امضا رسیده است. در امارات متحده عربی نیز تفاهم‌نامه همکاری با آکادمی جهانی کینگز، موسسه آموزشی لجند به امضا رسیده است.
همچنین در پی جلسات و توافقات صورت گرفته با دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی امارات متحده عربی، دوره آموزشی "مدیریت ریسک عملیاتی" با همکاری آکادمی جهانی شغلی کینگز دبی، به صورت حضوری و به زبان انگلیسی با ارائه ترجمه همزمان در اردیبهشت‌ماه 1402 در تهران برگزار خواهد شد.
رئیس پژوهشکده بیمه اعلام کرد که اولین دوره دکتری بیمه اسلامی با همکاری دانشگاه مرمره ترکیه و با اعزام دانش‌پذیران صنعت بیمه ایران به این مرکز در مهرماه سال جاری برگزار خواهد شد.
دکتر عسگری همچنین از برگزاری «نخستین همایش بین‌المللی بیمه و نوآوری با عنوان تکافل و بیمه‌های رایج (هم افزایی، کارایی، رقابت)» در تیرماه 1402 توسط پژوهشکده بیمه خبر داد و اعلام کرد تاکنون اساتیدی از ده نهاد بین‌المللی از کشورهای انگلستان، مالزی، ترکیه، امارات متحده عربی و عربستان برای عضویت در کمیته علمی این همایش اعلام آمادگی نموده‌اند. وی با دعوت از رئیس انجمن مالی اسلامی برای عضویت در کمیته علمی و حضور در همایش به عنوان سخنران کلیدی، از اعضای انجمن خواست تا مقالات علمی خود را در حوزه‌های مرتبط با محورهای همایش جهت ارائه در این همایش ارسال نمایند.
رئیس پژوهشکده بیمه با اشاره به واگذاری وظیفه تایید صلاحیت حرفه‌ای مدیران صنعت بیمه به پژوهشکده مطابق با آیین نامه 90 شورای عالی بیمه، خواستار مشارکت پژوهشکده بیمه در برگزاری دوره‌های MBA و DBA انجمن مالی اسلامی و همکاری و مشارکت این انجمن در اجرای طرح‌های پژوهشی، انتشار مقالات فصلنامه پژوهشنامه بیمه و سایر اسناد علمی پژوهشکده بیمه شد.
دکتر عسگری ضمن اشاره به برگزاری كارگاه‌های آموزشی با موضوع «معرفی چارچوب عملیاتی تكافل در صنعت بیمه ایران» در شهرهای سیستان‌و‌بلوچستان، اصفهان، مشهد، قم، كرمانشاه و کردستان، از برگزاری این کارگاه‌ها در سال 1402 در سایر استان‌های کشور خبر داد و خواستار همراهی انجمن مالی اسلامی با پژوهشکده بیمه در برگزاری این رویداد شد.
دکتر علی صالح‌آبادی رئیس انجمن مالی اسلامی نیز در این نشست با تشریح روند شکل‌گیری کمیته فقهی سازمان بورس اوراق بهادار و اقدامات صورت گرفته در طول 16 سال فعالیت این کمیته، به تاسیس انجمن مالی اسلامی با هدف توسعه آموزش و پژوهش در حوزه مالی اسلامی در سال 93 اشاره کرد و افزود؛ با توجه به قانون برنامه ششم توسعه و توفیقی که در راه‌اندازی کمیته فقهی سازمان بورس حاصل گردید و با اقتباس از دستورالعمل تدوین شده در بازار سرمایه، شورای فهقی بانک مرکزی نیز با ساختاری مشابه کمیته فقهی سازمان بورس تاسیس شد و اقدامات متعددی را در حوزه توسعه بانکداری اسلامی به انجام رساند.
رئیس انجمن مالی اسلامی به تعریف گواهینامه‌های حرفه‌ای و دوره‌های آموزشی انجمن مالی اسلامی با همکاری سازمان بورس، برای افراد و سِمت‌های مختلف بازار سرمایه اشاره کرد و افزود؛ دوره‌های آموزشی انجمن به صورت کاملا کاربردی، سرفصل‌های مورد نیاز بازار سرمایه و مسائل بازار سرمایه اسلامی را پوشش می‌دهد. همچنین انجمن، مدارک MBA و DBA در بازار سرمایه اسلامی را به دانش‌پذیران اعطا می‌نماید.
دکتر صالح‌آبادی با تشریح فعالیت‌های انجمن در حوزه برگزاری همایش سالانه، انجام امور پژوهشی، انتشار آثار علمی، به روز رسانی پایگاه اطلاع‌رسانی انجمن گفت: بخش بین‌المللی انجمن با برخورداری از نیروهای متخصص و مجرب و حضور 30 عضو بین‌المللی از کشورهای مالزی، ترکیه، اندونزی و انگلستان شامل اساتید مطرح دانشگاه اینسیف و پژوهشکده ایسرا وابسته به دانشگاه اینسیف مالزی، فعالیت‌های موثری را در عرصه بین‌الملل به ثمر رسانده است. مدارک و گواهینامه‌های انجمن نیز با تایید موسسه معتبر مالزی به دو زبان فارسی و انگلیسی صادر می‌شود.
وی پس از تبیین اقدامات انجمن مالی اسلامی در حوزه بازار سرمایه تاکید کرد؛ انجمن در حوزه بانکداری نیز اقدامات متعددی انجام داده، ساختارها شکل گرفته و در حال توسعه می‌باشد اما در حوزه بیمه ورود کمرنگ‌تری داشته است.
دکتر صالح‌آبادی آمادگی انجمن مالی اسلامی را برای هرگونه همکاری با پژوهشکده بیمه اعلام و خاطرنشان کرد؛ انجمن مالی اسلامی آمادگی کامل دارد تا مشابه تجارب خود در زمینه آموزش و پژوهش در حوزه بازار سرمایه و بانکداری اسلامی را در صنعت بیمه با تمرکز بر تکافل شبیه‌سازی و اجرا نماید.
در بخش پایانی این نشست نیز، آیین امضای تفاهم‌نامه برگزار گردید.

 14020126 6899

 

14020126 6885 1

14020126 6913

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید