رئیس کل بانک مرکزی: قصد داریم عملیات رایج فعلی در بازار پول را با موازین شرعی مطابقت بدهیم و انحرافات احتمالی را تصحیح کنیم.
سه شنبه, 07 دی 1400 20:40 علی صالح ابادی انجمن مالی اسلامی ایران 550

دکتر علی صالح آبادی در مراسم فارغ التحصیلی دانش‌پذیران دوره DBA بازار سرمایه اسلامی گفت: همانطور که تمام ابزارهای مورد استفاده در بازار سرمایه بعد از بررسی...

مراسم فارغ‌التحصیلی دومین گروه از دانش‌پذیران دوره DBA بازار سرمایه اسلامی روز سه شنبه 6 دی ماه، با حضور رئیس‌کل بانک مرکزی، رئیس و هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، رئيس شوراي فقهي بانك مركزي، مدیرعامل فرابورس ایران و اساتید و دانش‌پذیران دوره‌های DBA در بانک مرکزی برگزار گردید.

در اين مراسم، دكتر علي صالح‌آبادي رئيس كل بانك مركزي و رئيس انجمن مالي اسلامي ايران ضمن تبریک به فارغ‌التحصیلان دوره ‌های DBA بازار سرمایه اسلامی گفت: دوره‌های DBA بازار سرمایه اسلامی انجمن مالی اسلامی ایران از نظر سرفصل ها و کیفیت دوره با هیچ جا قابل مقایسه نیست و به نوعی ممتاز است. ما در انجمن مالی اسلامی ایران، دوره‌های DBA بازار سرمایه اسلامی را با یک عشق و علاقه و وسواس خاص شروع کردیم. در حقیقت از اواخر سال 85 با کمیته فقهی سازمان بورس بحث مالی اسلامی آغاز گردید و تداوم پیدا کرد. در سالهای 92 و 93 با همفکری با دکتر مصباحی مقدم و دکتر موسویان و سایر اساتید و بزرگان حوزه و دانشگاه به این نتیجه رسیدیم که انجمن مالی اسلامی باید تاسیس شود. که بحمدالله شکل گرفت و کارهای زیادی هم در زمینه مالی اسلامی انجام گرفت و برگزاری دوره های DBA و MBA بازار سرمایه اسلامی نیز مهمترین آنها می باشد.

دکتر صالح آبادی ادامه داد: این دوره ها با توجه به اساتید ممتازی که در آن تدریس میکنند و نوع پذیرش که مبتنی بر آزمون کتبی و مصاحبه می باشد کیفیت بسیار مطلوبی داشته است. و همواره دانش‌پذیران، مبلغان اصلی این دوره‌ها بوده‌اند. نکته ویژه این دوره‌ها این است که علاوه بر سرفصلهای گواهینامه های حرفه ای سازمان بورس، مطالب مالی اسلامی بصورت ویژه در این دوره‌ها تدریس می‌گردد. همچنین این دوره ها آکادمیک و علمی صرف نیست. بلکه دوره‌های کاربردی و حرفه ای است که شرکت در آن مستلزم داشتن سابقه کار مرتبط می باشد و انجمن مالی اسلامی به دنبال این است که فارغ التحصیلان هر دوره، خودشان مدرسان دوره های بعدی باشند.

رئیس انجمن مالی اسلامی گفت: همانطور که دکتر عشقی گفتند، توسعه بازار سرمایه باعث شده تا نیاز به نیروی کار حرفه‌ای بیش از هر زمانی احساس شود. و مطمئنا حمایت سازمان از دوره های حرفه ای باعث می‌شود تا این نیاز به تدریج پاسخ داده شود. از طرفی با وجود سهام عدالت و حدود 60 میلیون سهامدار در کشور باید به ارتقای سواد مالی اهمیت داده شود که حمایت از برگزاری دوره‌های حرفه ای از لوازم آن است. البته مالی اسلامی فقط مختص ایران و فقه شیعه نیست. در اکثر کشورهای مسلمان و غیر مسلمان جهت جذب سرمایه های مسلمانان، مالی اسلامی وجود دارد و نهادهای حرفه ای در این زمینه فعالیت می‌کنند.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه گفت: همانطور که تمام ابزارهای مورد استفاده در بازار سرمایه بعد از بررسی در کمیته فقهی مورد استفاده قرار می‌گیرد ما در بازار پول نیز قصد داریم که هم عملیات رایج فعلی در بازار پول را با موازین شرعی مطابقت بدهیم و انحرافات احتمالی را تصحیح کنیم و هم به توسعه ابزاری در این حوزه بپردازیم. در همین راستا شورای فقهی بانک مرکزی در دوره جدید فعال تر از قبل کار خواهد کرد و با تقویت دبیرخانه آن و همچنین افزایش گستره فعالیت و اختیارات شورای فقهی و تاسیس شوارای فقهی فرعی در قم به دنبال آن هستیم تا شورای فقهی بیش از پیش در این زمینه نقش آفرینی نماید و ان شاء الله یک اتفاق جدی و بزرگ در بازار پول هم اتفاق بیفتد و فرهنگی که در بازار سرمایه از این نظر حاکم است در بازار پول هم به وجود بیاید. البته این مهم نیازمند زمان است که به همت حجت الاسلام دکتر مصباحی مقدم رئیس شورای فقهی بانک مرکزی و سایر عزیزان محقق خواهد شد.

دکتر صالح آبادی گفت: من معتقد هستم که باید بین بازار پول و بازار سرمایه باید ارتباط قوی تری ایجاد شود. به همین جهت، کمیته ای مشترک بین بانک مرکزی و سازمان بورس ایجاد شده است که به مرور محصولات و اقدامات مشترک آن نتایج خودش را نشان خواهد داد. و امیدواریم این دو بازار مکمل به تقویت اقتصاد کشور و تولید ملی کمک شایانی نمایند.

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید