حکمرانی مطلوب و تاثیر آن بر بازارهای مالی
سه شنبه, 25 آذر 1399 23:02 حکمرانی مطلوب بازارهای مالی عباس جلیل ششمین همایش مالی اسلامی 1333

مدیر عامل گروه Amanah مالزی اظهار داشت که کرونا فقط بر شرکت‌های کوچک و متوسط تأثیرگذار نبوده است، بلکه به دلیل عدم توانایی پرداخت وام از سوی وام گیرندگان، بر سازوکار صکوک در عرصه جهانی نیز موثر بوده است.

 ششمین همایش مالی اسلامی آذرماه 1399با حضور جمعی از پژوهشگران و علاقه‌مندان توسط انجمن مالی اسلامی و با موضوع «حکمرانی مطلوب و تاثیر آن بر بازارهای مالی» برگزار شد. در این همایش حاضرین به صورت مجازی به ارائه آخرین دستاوردهای خود در حوزه مالی اسلامی از منظر بانک، بیمه و بورس پرداختند و عباس جلیل از مالزی در 26 آذرماه مطالب خود در مورد تقسیم ریسک در شرایط کرونا و از منظر مالی اسلامی را با مخاطبان اشتراک گذاشت.
مدیر عامل گروه Amanah مالزی اظهار داشت که کرونا فقط بر شرکت‌های کوچک و متوسط تأثیرگذار نبوده است، بلکه به دلیل عدم توانایی پرداخت وام از سوی وام گیرندگان، بر سازوکار صکوک در عرصه جهانی نیز موثر بوده است و این موضوعی است که حداقل از دیدگاه تقسیم ریسک توسط علمای شریعت اسلامی نیاز است بررسی شود و در صورت لزوم مورد بازنگری قرار گیرد.
او در ادامه به اقدامات مالزی در مواجهه با همه‌گیری پرداخت. برای مثال تعیین مهلت شش ماهه به وام‌گیرندگان که از سوی مقامات به بانک‌ها به علت بروز شرایط استثنایی، ابلاغ شد. در این مورد، اعمال قدرت حاکمیتی در مواقع بحران از سوی دولت مورد تاکید جلیل بود چراکه از نگاه او طبق مبانی اقتصاد اسلامی یکی از مصادیق استفاده از بیت المال و دستگیری از درمانده، می‌تواند بروز چنین شرایطی باشد.

جلیل گفت: «ما معتقدیم كه جنبه‌های اخلاقی باید در حكمرانی خوب رعایت شود» و تأكید كرد كه در سایه شفافیت و معیارهایی نظیر اثبات استقلال و غیره نباید از جنبه‌های اجتماعی و اخلاقی حكمرانی خوب غافل شد، زیرا اصل اساسی در اسلام، از نگاه او، رعایت انصاف در همه ابعاد است.
در پایان این جلسه این خبره بازار سرمایه اظهار کرد که باید نسبت به منصفانه‌تر و کارآمدتر بودن مالی اسلامی نسبت به جریان دیگر با مطالعه و تفکر بیشتر در این حوزه و بازگشت به اصول و مبانی اسلام، مطمئن شویم و از دانشمندان و فقها انتظار می‌رود این مسئولیت را به بهترین شکل انجام دهند.

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید