حجم صنعت مالی اسلامی از ۴.۵ تریلیون دلار عبور کرد
شنبه, 23 تیر 1403 12:00 مالی اسلامی صنعت مالی اسلامی بانکداری اسلامی نهاد مالی اسلامی 14
Gallery Image 1

براساس گزارش توسعه مالی اسلامی در سال ۲۰۲۳، صنعت مالی اسلامی جهان با عبور از ۴.۵ تریلیون دلار دارایی و افزایش تعداد نهادهای مالی اسلامی به شتاب رشد خود ادامه داد.

بر اساس گزارش توسعه مالی اسلامی در سال 2023، صنعت مالی اسلامی جهان با عبور از 4.5 تریلیون دلار دارایی و افزایش تعداد نهادهای مالی اسلامی به 1871 عدد به شتاب رشد خود ادامه داد. نرخ رشد سالانه صنعت مالی اسلامی حدود 11 درصد است.

با این عملکرد چشمگیر، مالی اسلامی دیگر یک بازار خاص نیست، بلکه یک بازیگر مهم در چشم انداز مالی جهانی است.

نشانه مالی اسلامی اکنون در بیش از 120 کشور در قالب بانکداری اسلامی، مدیریت صندوق، تکافل، صکوک یا فین تک اسلامی قابل مشاهده است. از نظر حکمرانی، حداقل 55 کشور دارای یک قانون یا مقررات مالی اسلامی برای تسهیل این صنعت و 20 کشور دارای هیئت حاکمیت شریعت مرکزی هستند. از منظر تلاش‌های پایدار جهانی ، صکوک ESG بر اساس گزارش IFD در سال 2023 از 24 میلیارد دلار فراتر رفت در حالی که وجوه مرتبط با ESG بیش از 6 میلیارد دلار را مدیریت می‌کنند.

به منظور افزایش تأثیر پایداری مالی اسلامی، 42 کشور دستورالعمل های پایداری را صادر کرده اند. مقدار وجوه CSR (مسئولیت اجتماعی شرکتی) پرداخت شده توسط نهادهای مالی اسلامی از 1.5 میلیارد دلار عبور کرده است.

یکی از ارکان کلیدی مالی اسلامی، مفهوم مشارکت سهامی و قراردادهای تقسیم سود و زیان (مانند مشارکه) است که عمدتاً در جهت سپرده استفاده می شود.

بر خلاف امور مالی متعارف که در آن وام‌دهندگان بدون توجه به نتیجه، بازده ثابتی را تضمین می‌کنند، مالی اسلامی ریسک و پاداش مشترک را تشویق می‌کند. این نه تنها عدالت را ترویج می کند، بلکه منافع سرمایه گذاران را با موفقیت پروژه ها یا سرمایه گذاری های اساسی همسو می کند.

علاوه بر این، امور مالی اسلامی بر تأمین مالی مبتنی بر تجارت بر پایه دارایی تأکید می‌کند (مرابحه - معامله فروش به اضافه هزینه) که در آن معاملات شامل فروش دارایی‌های مشهود مانند املاک، کالاها یا تجهیزات است. این امر امنیت بیشتری را برای هر دو طرف طرف قرار داد فراهم می کند و احتمال رفتارهای سوداگرانه را کاهش می دهد.

منبع: THE EPRESS TRIBUNE

Prev
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید