دارایی بانک‌های اسلامی در سال 2022 با 12.8 درصد رشد به ۱.۶ تریلیون دلار رسید.
شنبه, 13 آبان 1402 12:00 دارایی بانک اسلامی بانکداری جهانی رتبه بندی اندونزی خلیج فارس صکوک بازار سرمایه 180

اختلاف بین رشد دارایی اسلامی و متعارف عمدتاً به دلیل قدرت دلار آمریکا در برابر ارزهای محلی در بیشتر نقاط جهان در سال 2022 است.

به گزارش روابط عمومی انجمن مالی اسلامی ایران به نقل از بانکر، در حالی که بانک های اسلامی و متعارف در سراسر جهان در سال 2021 روند افزایشی پس از کووید-19 را تجربه کردند، مسیر حرکت آنها در سال 2022 به طور قابل توجهی دوشاخه شد. در حالی که بخش بانکداری جهانی به طور کلی شاهد انقباض در مجموع دارایی ها و سود بود، وام دهندگانی که در نهادهای مالی اسلامی برتر The Banker در سال 2023 حضور داشتند، افزایش دو رقمی در دارایی های مطابق با شرع را تجربه کردند و سودآوری آنها نیز در حال افزایش بود.

اختلاف بین رشد دارایی اسلامی و متعارف عمدتاً به دلیل قدرت دلار آمریکا در برابر ارزهای محلی در بیشتر نقاط جهان در سال 2022 است. اما بانک‌ها در منطقه شورای همکاری مالی خلیج فارس (GCC) از این مسئله به دور بودند، جایی که پیوند ارز کشورها با دلار آمریکا رشد را بر حسب دلار بالا نگه داشت.

اگرچه رشد بانکداری اسلامی در خارج از منطقه شورای همکاری خلیج فارس کم‌تر اما از رشد مالی متعارف بالاتر است که نشان‌دهنده جذابیت مداوم تأمین مالی شرعی در بازارهای رو به رشد آسیا-اقیانوسیه است.

بر اساس داده‌های پایگاه بانکر، کل دارایی‌های مطابق با شرع در سراسر جهان (به استثنای ایران) در سال 2022 با 12.8 درصد رشد به 1.6 تریلیون دلار رسید که 57 درصد آن در اختیار نهادهای مالی اسلامی مستقل بود. رشد ثبت شده به طور قابل توجهی بیشتر از کل بخش بانکی در سال 2022 است که شاهد کاهش 1.7 درصدی دارایی ها بر حسب دلار بود. بخش بانکداری منطقه شورای همکاری خلیج فارس همچنان یکه تاز است و بانک های اسلامی خارج از منطقه شورای همکاری خلیج فارس شاهد رشد 3.5 درصدی در سال گذشته میلادی بودند.
در حالی که S&P Global Ratings پیش بینی می کند که رشد دو رقمی برای دو سال آینده ادامه خواهد داشت، اما از طرفی هم این موسسه رتبه بندی معتقد است که گسترش جغرافیایی بیشتر مالی اسلامی فراتر از بازارهای اصلی خود در شورای همکاری خلیج فارس و آسیا و اقیانوسیه به دلیل ضعف های ساختاری بویژه نبود استاندارهای رایج در این بخش محدود خواهد بود. S&P خاطرنشان می کند که انتشار صکوک در خارج از بازارهای اصلی محدود به کشورهایی است که نیاز به فراهم کردن همه گزینه های تامین مالی موجود هستند. صکوک مرتبط با پایداری یک حوزه احتمالی روبه رشد است همچنین کشورهای اصلی مالی اسلامی به دنبال کاهش گاز کربن و حمایت از انتقال انرژی جهانی هستند.
جایگاه عربستان سعودی به عنوان بازار بانکداری اسلامی غالب در جهان چه در خاورمیانه و چه در سراسر جهان در رتبه بندی امسال دست نخورده باقی مانده است. بانک‌های این کشور 40 درصد از دارایی‌های بانکی مطابق با شرع جهان را مدیریت می‌کنند که 9 بانک سعودی در 20 بانک برتر رتبه بندی امسال قرار دارند.
بانک های قطری پس از بازپرداخت بدهی های دولت، شاهد کاهش 4 درصدی پایه های دارایی مطابق با شرع خود در سال 2022 بودند. بیشترین تأثیر را بر چهارمین بانک بزرگ قطر بانک بین المللی اسلامی (International Islamic Bank) داشت که شاهد کاهش 8.7 درصدی پایه دارایی خود در طول سال بود. بانک اسلامی قطر و مصرف الریان، بزرگترین وام دهندگان اسلامی قطر شاهد کاهش دارایی های مطابق با شرع خود به ترتیب 5.1 درصد و 3.7 درصد بودند.

اندونزی با 35 بانک در رتبه بندی اصلی بانک های اسلامی در سال 2023 بیش از هر کشور دیگری مشارکت دارد. اما دارایی های منطبق با شریعت در این کشور طی سال 2022 بار دیگر به دلیل ضعف روپیه اندونزی در برابر دلار در 0.6 درصد کاهش یافت.

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید