انتشار ۵۰۰ میلیون دلار صکوک توسط بانک توسعه اوراسیا
سه شنبه, 25 مهر 1402 12:00 صکوک بانک توسعه اوراسیا آسیای مرکزی بازارهای بین المللی اوراق قرضه دارایی های اسلامی 152

بانک توسعه اوراسیا (EDB)، نهادی چند جانبه در آسیای مرکزی، از طرح خود برای انتشار 500 میلیون دلار صکوک در بازارهای بین المللی رونمایی کرد.

به گزارش روابط عمومی انجمن مالی اسلامی ایران به نقل از آستانه تایمز، بانک توسعه اوراسیا (EDB)، نهادی چندجانبه در آسیای مرکزی، از طرح خود برای انتشار 500 میلیون دلار صکوک در بازارهای بین المللی رونمایی کرد. بانک توسعه اوراسیا در حاشیه نشست سالانه صندوق بین المللی پول و بانک جهانی در مراکش این خبر را رسانه ای کرد.

صکوک یک ابزار اوراق قرضه منطبق با شرع است که در امور مالی اسلامی استفاده می شود.

هدف از این انتشار، تامین مالی پروژه‌ها در منطقه آسیای مرکزی با پتانسیل تعیین معیار برای کشورهای آسیای مرکزی است.

بانک توسعه اوراسیا فهرستی از پروژه های بالقوه را برای استفاده از این تأمین مالی تهیه کرده است. محاسبات این بانک نشان می دهد که اندازه دارایی های مالی اسلامی در آسیای مرکزی می تواند تا سال 35-2030 به 10 میلیارد دلار افزایش یابد.

با توجه به این موضوع، بانک توسعه اوراسیا بخش اسلامی خود را ایجاد کرده و در حال گسترش همکاری با نهادهای مالی در شورای همکاری خلیج فارس است. هدف اصلی آنها تقویت توسعه مالی اسلامی در آسیای مرکزی، عمدتاً از طریق وابستگی به سازمان‌های درون گروه بانک توسعه اسلامی است.

بر اساس بیانیه بانک توسعه اوراسیا، سهم جهانی مالی اسلامی از کل دارایی ها در سال 2022 به 1 درصد رسید و در حال تجربه رشد سریعی است. بین سال‌های 2015 تا 2021، متوسط نرخ رشد سالانه دارایی‌های اسلامی در سرتاسر جهان 10.5 درصد بود که از نرخ رشد 5.8 درصدی مشاهده شده در دارایی‌های مالی متعارف فراتر رفت.

کشورهای عضو بانک توسعه اوراسیا در آسیای مرکزی شامل قزاقستان، جمهوری قرقیزستان و تاجیکستان که عمدتاً کشورهای مسلمان هستند. هر ساله تقاضای فزاینده ای برای تامین مالی مطابق با شرع وجود دارد. تا پایان سال 2021، دارایی های اسلامی 0.2 درصد از کل دارایی های بانکی در قزاقستان، 1.5 درصد در جمهوری قرقیزستان و 1.1 درصد در تاجیکستان را تشکیل می دادند. البته داده های ازبکستان و ترکمنستان در دسترس عموم نیست.

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید