سود بازار مالی اسلامی از چشم انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی
دوشنبه, 20 شهریور 1402 12:00 بازار مالی اسلامی عربستان سعودی رتبه بندی بانکداری اسلامی صکوک نظام بانکی اندونزی ترکیه 337

برنامه جامع چشم انداز 2030 عربستان سعودی برای تنوع بخشیدن به اقتصاد این کشور به دور از نفت، مزایای متعددی برای بازار مالی اسلامی جهانی خواهد داشت.

به گزارش روابط عمومی انجمن مالی اسلامی ایران به نقل از المانیتور، به گفته یکی از مدیران ارشد آژانس رتبه بندی مودیز مستقر در دبی، برنامه جامع چشم انداز 2030 عربستان سعودی برای تنوع بخشیدن به اقتصاد این کشور به دور از نفت، مزایای متعددی برای بازار مالی اسلامی جهانی خواهد داشت.
عربستان سعودی با دارایی بیش از 3.1 تریلیون ریال (830 میلیارد دلار) بزرگترین بازار بانکداری اسلامی در جهان را دارد. تقریباً 83 درصد از کل دارایی های نظام بانکی عربستان مطابق با شریعت است.
دستور کار محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، پایان دادن به وابستگی این کشور به سوخت های فسیلی تا سال 2030 با سرمایه گذاری در پروژه های سبز، شهرهای جدید پایدار، فناوری، مراقبت های بهداشتی و گردشگری است. با این حال از زمانی که دستور کار در سال 2016 اجرایی شد، نشانه هایی از پیشرفت و البته دست اندازها در مسیر آن وجود دارد. به عنوان مثال عربستان سعودی یک تریلیون ریال (270 میلیارد دلار) درآمد غیرنفتی را تا سال 2030 هدف گذاری کرده است. آخرین داده های سال 2021 حاکی از رسیدن به رقم کمتر از نصف هدف یعنی 403 میلیارد ریال (107 میلیارد دلار) است.

چشم انداز بازار مودی نشان می دهد که عربستان سعودی و مالزی بزرگترین ناشران صکوک هستند، اما اخیرا معاملات صکوک کمتری انجام شده است. این آژانس رتبه‌بندی انتظار دارد که انتشار صکوک به دلیل کاهش حجم ناشران عمده دولتی، بیشتر به دلیل بهبود موقعیت اقتصادی در سراسر منطقه شورای همکاری خلیج‌فارس و آسیای جنوب شرقی روند کاهشی داشته باشد.در داخل شورای همکاری خلیج فارس این تغییر تا حدی به دلیل ورود زنان بیشتر به نیروی کار، افزایش قیمت انرژی و تنوع اقتصادی صرفه نظر از هیدروکربن ها است.

مودیز پیش بینی می کند که مجموع انتشار صکوک در سال 2023 به 150 تا 160 میلیون دلار برسد که کمتر از 178 میلیارد دلار ثبت شده در سال گذشته است. با این حال، حجم قوی‌تری از بخش خصوصی وجود داشت که ناشی از انتشار دهندگان بار اول، تامین مالی مجدد و تأخیر در انتشار بود.

حجم انتشار صکوک در نیمه اول سال 2023 با 28 درصد کاهش به 66 میلیارد دلار رسید که دلیل آن کاهش فعالیت عربستان سعودی، اندونزی و ترکیه است.
همچنین انتشار صکوک سبز در نیمه اول سال 2023 حدود 6 میلیارد دلار بود که این رقم برای مدت زمان مشابه سال قبل 4 میلیارد دلار ثبت شده است. مجموع انتشار صکوک سبز در سال گذشته 7 میلیارد دلار بود ؛این یعنی سال 2023 در مسیر پیشی گرفتن از سال گذشته و مسیر بازار روبه رشد است.

 

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید