تصویب یادداشت فنی جدید در مورد ابزارهای مدیریت ریسک نقدینگی
دوشنبه, 20 شهریور 1402 12:00 مدیریت ریسک نقدینگی مالی اسلامی بانک مرکزی عربستان هیئت خدمات مالی اسلامی IFSB سپرده 296

هیئت خدمات مالی اسلامی در حاشیه چهل و دومین نشست خود که در تاریخ ۱۶ اوت ۲۰۲۳ به میزبانی بانک مرکزی عربستان برگزار شد، یادداشت فنی جدیدی را تصویب کرد.

به گزارش روابط عمومی انجمن مالی اسلامی ایران به نقل از پورتال بانکداری اسلامی و به نقل از سایت هیئت خدمات مالی اسلامی(IFSB)، شورای عالی هیئت خدمات مالی اسلامی در حاشیه چهل و دومین نشست خود که در تاریخ ۱۶ اوت ۲۰۲۳ به میزبانی بانک مرکزی عربستان (ساما) برگزار شد، یادداشت فنی جدیدی (TN-5) را تصویب کرد.
این یادداشت فنی در حوزه ابزارهای مدیریت ریسک نقدینگی منطبق با شریعت می‌باشد و در این راستا رهنمودهایی را در مورد ابزارهای قابل دسترسی منطبق با شریعت برای موسسات ارائه‌دهنده خدمات مالی اسلامی ارائه می‌دهد، همچنین به مقوله عملیاتی کردن این ابزارها، با در نظر گرفتن واقعیت عملی و انطباق با اصول و قواعد شریعت می‌پردازد.

مدیریت ریسک نقدینگی می‌تواند امری چالش‌برانگیز به ویژه برای بانک‌های اسلامی باشد زیرا آنها قادر به نگهداری سپرده‌های سوددار نزد سایر موسسات مالی یا دارایی‌ها با کیفیت نقدشوندگی بالا (HQLA) نیستند و نمی‌توانند از طریق بازار بین بانکی متعارف وام بگیرند، همچنین نمی‌توانند از تسهیلات وام و سپرده بانک مرکزی مبتنی بر بهره استفاده کنند. برای رسیدگی به این چالش‌ها، یادداشت جدید راهنمایی‌هایی را در مورد ابزارهای مدیریت ریسک نقدینگی منطبق با اصول شریعت ارائه می‌کند.

به طور کلی اهداف اصلی یادداشت فنی TN-5 عبارتند از:

· معرفی ابزارهای مدیریت ریسک نقدینگی، بررسی انطباق پذیری ابزارها با شریعت و ارزیابی پیامدهای مقرراتی و نظارتی آنها.

· ارزیابی نیازهای نهادهای ارائه‌دهنده خدمات مالی اسلامی و ارائه توصیه‌های سیاستی در برخورد با مسائل و چالش‌های مدیریت ریسک نقدینگی.

· پیشنهاد نسخه‌های همراه با توضیحات تکمیلی از ابزارهای منطبق با شریعت برای استفاده در راستای اهداف مدیریت ریسک نقدینگی.

· ارائه رهنمودهای فنی در مورد نحوه عملکرد ابزارهای مدیریت ریسک نقدینگی منطبق با شریعت.

شایان ذکر است، نسخه‌های نرم‌افزاری یادداشت مزبور به زودی در وب‌سایت این هیئت به آدرس www.ifsb.org به دو زبان انگلیسی و عربی در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت دریافت اطلاعات تکمیلی به این نشانی مراجعه نمایند.

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید