تداوم روند نزولی انتشار جهانی صکوک برای سومین سال متوالی
سه شنبه, 14 شهریور 1402 12:00 صکوک سرمایه گذاران خلیج فارس بانکداری اسلامی اقتصاد نهادهای مالی تامین مالی 245

بر اساس گزارش جدید سرویس سرمایه گذاران مودی، انتشار صکوک جهانی برای سومین سال متوالی به 150 تا 160 میلیارد دلار در سال 2023 کاهش خواهد یافت.

به گزارش روابط عمومی انجمن مالی اسلامی ایران به نقل از زوایا، بر اساس گزارش جدید سرویس سرمایه گذاران مودی، انتشار صکوک جهانی برای سومین سال متوالی به 150 تا 160 میلیارد دلار در سال 2023 کاهش خواهد یافت، این در حالی است که این رقم برای سال قبل میلادی 178 میلیارد دلار ثبت شده است.


این کاهش به دلیل حجم پایین صادرکنندگان کلیدی در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی است که مستقیماً از بهبود مستمر موقعیت‌های مالی ناشی می‌شود.
همچنین ناشران مهم کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس شاهد موقعیت های مالی قوی تری هستند.

در این گزارش آمده است که در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی، قیمت‌های قوی کالاها مرتبط با رشد اقتصادی پایدار است که به موقعیت‌های مالی قوی‌تر و نیاز به انتشار کمتر صکوک تبدیل شده است.

اشرف مدنی، معاون ارشد اعتباری مودیز گفت: در نیمه اول سال 2023، انتشار صکوک 28 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت و به 66 میلیارد دلار رسید که گویای فعالیت های ضعیف در عربستان سعودی، اندونزی و ترکیه در بحبوحه قیمت های قوی کالا است.
وی افزود: افزایش حجم از سوی نهادهای مالی و شرکت‌ها ناشر اولی، تامین مالی مجدد سررسیدهای کوتاه‌مدت در نهایت برای جبران کاهش انتشار صکوک کافی نبود.

مدنی گفت: انتظار می رود در نیمه دوم سال جاری میلادی 80 تا 90 میلیارد دلار صکوک منتشر شود که با حمایت نسبی در آسیای جنوب شرقی و ترکیه و همچنین حجم قوی از شرکت ها و موسسات مالی حمایت می شود.

به طور کلی، مودی در مورد چشم‌انداز بلندمدت صکوک مثبت است، زیرا جایگزینی عالی برای تامین مالی متعارف است و با اصول محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) بسیار سازگار است.

بر پایه این گزراش تقاضا برای صکوک به طور معمول از پیشنهاد فراتر می رود و قیمت جذابی را که برخی ناشران علیرغم شرایط نامطلوب تامین مالی به دست می آورند را توحیج می کند. همچنین با رشد بیشتر بازارهای بدهی در کشورهای اصلی اسلامی و ادامه رشد اقتصادها، انتظار می رود چشم انداز رشد بازار صکوک پایدار بماند.

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید