هشدار صندوق بین‌المللی پول (IMF) به سیستم‌ بانکداری اسلامی
پنج شنبه, 07 ارديبهشت 1402 00:48 صندوق بین المللی پول بانکداری اسلامی ارز دیجیتال بانک مرکزی رمز گذاری نقدینگی خاورمیانه استرالیا 275

صندوق بین‌المللی پول (IMF) نسبت به چالش‌هایی که سیستم‌ بانکداری اسلامی به دنبال راه‌اندازی ارزهای دیجیتال بانک های مرکزی (CBDC) با آن مواجه می‌شود، هشدار داد.

به گزارش روابط عمومی انجمن مالی اسلامی ایران به نقل از کوین گیک، نگرانی‌های صندوق بین‌المللی پول در مقاله‌ای که اخیراً منتشر شده دیده می شود. از جمله مسائلی که صندوق بین المللی پول به آن پرداخته است پیامد سیاست پولی ارزهای دیجیتال بانک های مرکزی برای کشورهایی است که بانکداری شرعی را انجام می دهند.

اگرچه بانکداری اسلامی کمتر از 3 درصد از منابع مالی جهانی را تشکیل می دهد، اما 34 کشور به نحوی سیستم بانکداری اسلامی را اجرا می کنند که ایران و سودان بطور کامل دارای سیستم بانکداری اسلامی هستند.
که از میان کشورهایی که دارای بانکداری اسلامی هستند تقریبا ۱۲ کشور بحث ارزهای دیجیتال بانک های مرکزی را به طور جدی آغاز کرده و این امر باعث نگرانی صندوق بین المللی پول شده است.
در بانکداری اسلامی سفته بازی حرام تلقی می شود، این مطلب یعنی ارزهای دیجیتال بانک های مرکزی راه اندازی شده در این سیستم از مشارکت در معاملات مشتقات ارزی منع می شود. با توجه به عدم وجود سود سپرده‌ها که صندوق بین‌المللی پول می‌گوید می‌تواند موجی از «رمزگذاری» را برای سیستم‌های بانکی ایجاد کند، خطر واسطه‌گری بانک‌ها افزایش می‌یابد.
صندوق بین‌المللی پول می‌گوید مکانیسم‌های متعارف مدیریت نقدینگی - بازار بین بانکی، ابزارهای مالی بازار ثانویه، پنجره تخفیف بانک مرکزی که مبتنی بر بهره است، برای بانک‌های اسلامی مجاز نیست.
صندوق بین المللی پول خاطرنشان کرد که عدم توسعه یکسان بانکداری اسلامی و تعداد محدود نهادهای بانکی در میان کشورهای فعال سهم روشنی در توسعه ابزارهای مدیریت نقدینگی اسلامی دارد.
در میان کشورهایی که از بانکداری شریعت استفاده می‌کنند، رشد ارزهای دیجیتال تا حد زیادی نابرابر بوده و نرخ‌های پذیرش بی‌رویه در خاورمیانه ثبت شده است. البته این مسئله را نمی توان در مورد سایر کشورهای اسلامی مانند مراکش و الجزایر که ممنوعیت کلی ارزهای دیجیتال را اعمال کرده اند، مطرح کرد.
در سال 2021، شورای ملی علمای اندونزی (MUI)، یک نهاد علمی اسلامی، اعلام کرد که بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال به دلیل "عدم اطمینان، شرط بندی و آسیب" حرام هستند.
همچنین رزرو بانک استرالیا اعلام کرد اگر ارزهای دیجیتال بانک های مرکزی «منبع ترجیحی نگهداری نقدینگی» باشند، در آن صورت ممکن است این ارزها توانایی بانک ها را برای ارائه وام مختل کنند.

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید