معرفی کتاب «حاکمیت شرعی در موسسات بانکداری اسلامی»
دوشنبه, 14 فروردين 1402 01:05 معرفی کتاب حاکمیت شرعی بانکداری اسلامی تامین مالی اسلامی تجارت حاکمیت شرکتی نظارت شرعی 203

 انتشارات روتلج در نظر دارد ویرایش اول کتاب «حاکمیت شرعی در موسسات بانکداری اسلامی (از سری مجموعه تجارت و تامین مالی اسلامی)» را منتشر نماید.

به گزارش روابط عمومی انجمن مالی اسلامی ایران به نقل از پورتال بانکداری اسلامی، انتشارات روتلج در نظر دارد ویرایش اول کتاب «حاکمیت شرعی در موسسات بانکداری اسلامی (از سری مجموعه تجارت و تامین مالی اسلامی)» را به قلم مشترک شفیع‌الله جان و محمد اسماعیل در تاریخ ۴ جولای ۲۰۲۳ میلادی منتشر نماید.
حاکمیت شرعی رویکردی است که موسسات بانکداری اسلامی (IBIs) با بهره‌گیری از آن، از اسلامی بودن محصولات، خدمات، عملیات و همچنین محیط داخلی خود اطمینان حاصل می‌کنند. برخورداری از این رویکرد یکی از عناصر اصلی وجه تمایز موسسات بانکداری اسلامی از سایر همتایان است.

این کتاب با مروری انتقادی بر جنبه‌های کلیدی حاکمیت شرعی در نهادهای مالی اسلامی، تحلیلی دقیق از پیشینه مفهومی موضوع را ارائه می‌دهد. نویسندگان کتاب مزبور، موضوعات منحصر به فردی را که در نتیجه یکپارچگی شریعت پدید آمده است، همچون چگونگی ایفای نقش هیئت نظارت شریعت (SSB)، در ترتیبات حاکمیت شرکتی بانک‌های اسلامی تعیین کرده‌اند. در کتاب یاد شده به جزئیات آموزه‌های احکام شرعی در بانک‌های اسلامی، اهمیت داشتن یک هیئت مشاوره مرکزی در سطح نظارتی در استانداردسازی شیوه‌های بانکداری اسلامی، و همچنین شایستگی لازم برای اعضای هیئت نظارت شرعی پرداخته شده است.

به طور کلی حصول اطمینان از انطباق شرع با مقوله تجارت مؤسسات بانکداری اسلامی یکی از چالش‌های اصلی بانک‌های اسلامی است. لذا به نظر می‌رسد کتاب حاضر که در 208 صفحه‌ به رشته تحریر درآمده است مورد استقبال جامعه پژوهشی و متخصصان این حوزه قرار گیرد.

علاقه‌ مندان می‌توانند جهت دریافت اطلاعات تکمیلی به این نشانی مراجعه نمایند.

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید