دارایی بخش بانکداری اسلامی عمان به ۱۶.۶ میلیارد دلار رسید
شنبه, 20 اسفند 1401 02:33 دارایی بانکداری اسلامی عمان بازار پول سپرده بانک مرکزی نقدینگی صکوک 273

ابزار بازار پول و کالا به بانک‌ها و پنجره‌های اسلامی اجازه می‌دهد تا حداقل یک روز و حداکثر سه ماه سپرده‌های مشمول سود را نزد بانک مرکزی بگذارند.

به گزارش روابط عمومی انجمن مالی اسلامی ایران به نقل از Fitch Ratings، موسسه رتبه‌بندی بین‌المللی فیچ اعلام کرد انتظار می‌رود سهم بازار بخش بانکداری اسلامی عمان در سال جاری به طور پیوسته افزایش یابد که ناشی از تقاضای عمومی قابل توجه برای محصولات اسلامی، قوانین حمایتی دولت، شبکه شعب رو به رشد و رفتن بانک های متعارف به سمت اسلامی شدن است.

سهم بانکداری اسلامی عمان در پایان سال 2022 به 16.4 درصد از کل دارایی های بخش بانکداری این کشور رسید که این رقم برای سال قبل از آن 15.2 درصد ثبت شده بود. خدمات مالی اسلامی برای اولین بار در سال 2012 در عمان معرفی شد.
پس از آنکه بانک مرکزی عمان ابزار مدیریت نقدینگی اسلامی (ILMI) را در قالب ابزار بازار پول واکالا معرفی کرد، بهبود ساختاری در سال 2022 پدیدار شد.
ابزار بازار پول وکالا به بانک‌ها و پنجره‌های اسلامی اجازه می‌دهد تا حداقل یک روز و حداکثر سه ماه سپرده‌های مشمول سود را نزد بانک مرکزی بگذارند. فقدان مدیریت نقدینگی اسلامی یک چالش طولانی مدت برای بخش بانکداری اسلامی بوده است. در حال حاضر، هیچ رپو اسلامی و صکوک کوتاه مدت دولتی در عمان وجود ندارد که بانک‌های اسلامی بتوانند نقدینگی مازاد خود را سرمایه‌گذاری کنند یا جایگزین‌های اسلامی برای اسناد خزانه داشته باشند.
مجموع دارایی‌های بانک‌های اسلامی عمانی در سال 2022 به 6.4 میلیارد ریال عمان (16.6 میلیارد دلار آمریکا) رسید. رشد تامین مالی بانک‌های اسلامی 12.2 درصد سالانه بود که از رشد 3.4 درصدی بانک‌های معمولی بیشتر بود. رشد سپرده بانک اسلامی به میزان 10.9 درصد رسید که در مقایسه با بانک های متعارف از رشد 0.9 درصدی برخوردار بود. سهم بازار بانکداری اسلامی بر اساس تامین مالی و سپرده‌ها در سال 2022 بیش از 18.5 درصد اعلام شد.
منبع: Fitch Ratings

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید