معامله بازخرید منطبق با شرع Repo، دسترسی کارآمد به منابع مالی کوتاه‌مدت را فراهم می‌کند
شنبه, 06 اسفند 1401 06:28 معامله منابع مالی بانکداری اسلامی بازار سرمایه بازار پول سرمایه‌گذاری مالی اسلامی صنعت مالی 621

تامین مالی اسلامی یک سیستم مالی تمام عیار است که شامل بانکداری، بازار سرمایه، بازار پول و محصولات و شیوه های بیمه است.

به گزارش روابط عمومی انجمن مالی اسلامی ایران به نقل از  JD SUPRA،  امور مالی اسلامی بر اساس اصول شریعت اداره می شود، که در عمل یک رویکرد سرمایه گذاری اخلاقی جایگزین یا مکمل ارائه می دهد که به اشتراک گذاری ریسک و پاداش، عدالت اجتماعی و منفعت بیشتر برای جامعه ، تولید سود از دارایی ها و سرمایه گذاری های مشروع و تلاش برای جلوگیری از عدم اطمینان در سرمایه گذاری است.
صنعت مالی اسلامی مانند بازار گسترده تر مالی بخش زیادی از سه سال گذشته را صرف مقابله با آشفتگی اقتصادی جهانی و نوسانات بازار کرده است که این موضوع بر نقدینگی مؤسسات مالی اسلامی تأثیر گذاشته و اهمیت توانایی دسترسی کوتاه مدت را به تامین مالی بر مبنای اوراق کم هزینه و کم خطر اثبات کرده است. معامله بازخرید منطبق با شرع Repo، دسترسی کارآمد به منابع مالی کوتاه‌مدت را فراهم می‌کند و همچنین به مؤسسات مالی اسلامی و شرکت‌ها توانایی استفاده از پرتفوی صکوک و سایر ابزارهای منطبق با شریعت را در عملیات مدیریت نقدینگی خود می‌دهد.
ساختار Repos در بازار اسلامی چگونه است؟

Repo در امور مالی اسلامی معمولاً با استفاده از قراردادی به نام مرابحه, جایگزین وام منطبق با شرع که برای سال‌ها برای وام‌دهی تضمین شده و بدون وثیقه در صنعت مالی اسلامی استفاده می‌شود، ساخته می‌شود. مرابحه یک ساختار تامین مالی به اضافه هزینه است که در آن تامین کننده مالی (فروشنده) به خرید دارایی‌های منطبق با شریعت (معمولاً فلزات معامله شده در بورس فلزات، غیر از طلا و نقره) از یک تامین‌کننده شخص ثالث (معمولاً یک کارگزار کالا) به قیمت تمام شده بر اساس تحویل لحظه ای و پرداخت لحظه ای توافق می‌کند و بلافاصله چنین دارایی هایی را به طرف تامین کننده مالی (خریدار) در تحویل فوری و شرایط پرداخت معوق با قیمت مشخص (به قیمت تمام شده به اضافه سود) می فروشد.
در یک معامله تامین مالی مطابق با شریعت، طرف تامین مالی شده بلافاصله چنین دارایی هایی را به قیمت تمام شده به یک خریدار شخص ثالث از پیش تعیین شده (معمولا یک کارگزار کالای دیگر) می فروشد.

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید