نرخ بهره واقعی در بانک‌ها منفی است/افزایش سود بانکی یک قدم برای کنترل تورم و پایه پولی
شنبه, 03 دی 1401 23:59 سود بانکی تورم کارشناس پولی و بانکی نرخ بهره اقتصاد سپرده گذاری بانکداری اسلامی 374

سود بانکی باید زودتر از این‌ها افزایش پیدا می‌کرد، ولی همین امروز هم محقق شود، درواقع یک قدم به جلو برای کنترل تورم است.

به گزارش روابط عمومی انجمن مالی اسلامی ایران به نقل از خبرنگار ایبِنا، کامران ندری، کارشناس پولی و بانکی درباره افزایش سود بانکی گفت: سود بانکی باید زودتر از این‌ها افزایش پیدا می‌کرد، ولی اگر همین امروز هم محقق شود، یک قدم به جلو برای کنترل تورم به حساب می‌آید؛ بنابراین با آن موافق هستم.


وی در ادامه اضافه کرد: سود بانکی نه تنها در این چند سال با تغییری روبرو نبوده، بلکه در دوره آقای همتی توسط شورای پول و اعتبار کاهشی هم شد که کار بسیار غلط و نابجایی بود.


این کارشناس پولی و بانکی در ادامه بیان کرد: با توجه به نرخ تورمی که در اقتصاد کشور وجود دارد، نرخ بهره واقعی در بانک‌ها منفی است و این سبب می‌شود، مردم تمایلی به سپرده گذاری بلند مدت در بانک‌ها نداشته باشند و به سمت خرید دارایی‌هایی که ریسک تورم را برای آن‌ها پوشش می‌دهد مانند مسکن، خودرو، ارز، طلا و... گرایش پیدا کنند. این کار سبب به وجود آمدن تورمی که در حال حاضر شاهد هستیم، می‌شود.


ندری در این خصوص چنین توضیح داد: مردم در صورت بالا رفتن نرخ سود بانکی برای سرمایه گذاری بانک‌ها را انتخاب می‌کنند و قاعدتا ماندگاری سپرده‌ها در بانک‌ها بیشتر خواهد شد. به دنبال آن نیاز به ذخایرنقدینگی هم کاهش پیدا خواهد کرد و بانک مرکزی راحت‌تر پایه پولی را کنترل می‌کند. حتی رشد پایه پولی در اقتصاد نیز در نتیجه اجرایی شدن این تصمیم افت پیدا خواهد کرد؛ بنابراین اعمال این سیاست از هر جهت که در نظر گرفته شود به کاهش تورم در اقتصاد منجر می‌شود.


وی در رابطه با افزایش سپرده گذاری در بانک‌ها با توجه به افزایش سود بانکی ابراز کرد: افزایش سپرده گذاران از اثرات جنبی این کار است، از منظر کلان مهم این است که تورم به کنترل در آید و تمام مردم از سود آن منتفع شوند. مسئله آزار دهنده برای مردم این است که تورم بسیار بالا است و حقوق و دستمزد‌ها متناسب با نرخ آن افزایش پیدا نمی‌کند، قدرت خرید درآمد ریالی هم به شدت کاهش پیدا کرده است؛ بنابراین هرعاملی که کمک کند تورم در آینده کنترل و مهار شود به نفع تمام شهروندان تمام خواهد شد، مخصوصا گروهی که حقوق و دستمزدشان با تورم زیاد نمی‌شود.


این کارشناس پولی و بانکی افزود: افزایش نرخ سود بانکی سبب می‌شود تا اقشار کم درآمد به سپرده گذاری در بانک رو آورند، زیرا نمی‌توانند در بازار دیگری سرمایه گذاری کنند و وقتی نرخ بهره ثابت می‌ماند این گروه متضرر می‌شوند، زیرا تورم ارزش دارایی ریالی در بانک‌ها را هر روز کم می‌کند، بنابراین در مجموع افزایش نرخ بهره کار درستی است، البته مشروط بر اینکه بانک مرکزی بتواند این کار را به درستی انجام دهد، زیرا سوال‌های متعددی وجود دارد که بانک مرکزی باید به آن پاسخ دهد.


ندری در خصوص این سوالات گفت: میزان افزایش نرخ بهره، تاثیرافزایش نرخ بهره بر وضعیت تراز امور گمرکات یا تولید از جمله سوالاتی است که باید توسط بانک مرکزی به آن پاسخ داده شود. درصورتیکه این موارد را درست مدیریت کند در مجموع افزایش نرخ بهره در شرایط فعلی به اقتصاد کمک قابل توجهی خواهد کرد، ولی اگر بانک مرکزی نتواند از عهده طراحی و مدیریت نرخ بهره برآید، اتفاق پیش رو قابل پیش بینی نخواهد بود.

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید