یک دهه پیشروی بانکداری اسلامی در نیجریه؛ داستان موفقیت Jaiz Bank
سه شنبه, 26 بهمن 1400 17:36 بانکداری اسلامی نیجریه بانکداری مشارکتی اقتصاد اسلامی 574

Jaiz Bank توانست در سه سال اول به موفقیت‌های قابل توجهی دست یابد. این بانک موفق شد حجم متوسط ترازنامه را در ۸ سال از ​​۱۲ میلیارد نایرا  به ۲۷۸ میلیارد نایرا  برساند.

به گزارش پورتال بانکداری اسلامی، بانک Jaiz Bank Plc که در صنعت بانکداری بدون ربا در نیجریه پیشرو می‌باشد، ده ساله شد. این بانک که در 6 ژانویه 2012 فعالیت خود را با 3 شعبه در ابوجا، کادونا و کانو آغاز کرد، اولین بانک بدون ربا در نیجریه است و بر اساس اصول بانکداری اسلامی فعالیت می‌کند.
Jaiz Bank علیرغم پرداخت هزینه‌های هنگفت مرتبط با پیشگامی، توانست در سه سال اول به موفقیت‌های قابل توجهی دست یابد که در آن زمان بی‌سابقه بود. این بانک موفق شد حجم متوسط ترازنامه را از ​​12 میلیارد نایرا در سال 2012، به 278 میلیارد نایرا در سال مالی 2020 برساند و سایر شاخص‌های عملکرد کلیدی را نیز به طور تصاعدی در طول سال‌ها افزایش دهد.

Jaiz Bank از طریق ارائه پیشنهاد‌های ارزشمند و منحصر به فرد خود، در طی یک دهه، تأثیر قابل توجهی بر توانمندسازی زنان، ایجاد مشمولیت مالی و حمایت از اقشار مختلف کسب و کار در بخش واقعی اقتصاد، کشاورزی، املاک، ساخت و ساز، نفت و گاز، بازرگانی عمومی و غیره به جای گذاشته است.

در این دوره، بانک توسط آژانس بین‌المللی رتبه‌بندی اسلامی (IIRA) رتبه‌بندی شد و رتبه سرمایه‌گذاری BBB را کسب کرد. این بانک در اولین رتبه‌بندی موسسه فیچ نیز در سطح چشمگیری ظاهر شد.

حسن عثمان؛ مدیر عامل Jaiz Bank، ضمن تشکر از نهادهای قانون‌گذار، مشتریان، هیئت مدیره، مدیریت، کارکنان و سایر ذینفعان برای حمایت فوق‌العاده خود، از گام‌های عظیمی که برای توسعه بانک برداشته شده بود، ابراز خوشحالی کرد.

او در ادامه بیان کرد: «امروز رسما ده سال از اولین بازگشایی درهای بانک ما به روی مشتریان در 6 ژانویه 2012 می‌گذرد. این سفر تقریباً شبیه حرکت یک ترن هوایی بود - در ابتدا درجاتی از ترس تجربه می‌شود، اما متعاقباً با اوج گرفتن، احساس سرخوشی جذابی به وجود می‌آید - این همان کاری بود که ما انجام دادیم، ما هر لحظه زندگی کردیم، از هر اشتباه درس گرفتیم، از مشتریان خود حمایت کردیم و در عین حال برای پیشروی در این زیربخش نوپا که اکنون در حال رونق است، تلاش کردیم»

وی افزود: «ما خوشحالیم که پیشگام و پیشرو این صنعت هستیم. ما معتقدیم که با آغاز این حرکت رو به جلو، در دیگران نیز اعتماد به نفس و انگیزه لازم برای در پیش گرفتن این مسیر را به وجود آورده‌ایم و در القای این حس موفق عمل کرده‌ایم. سال 2022 برای ما بسیار ویژه است؛ زیرا یک دهه پیشرفت در سفر بانکداری اسلامی ما را نشان می‌دهد و من از فرصتی که برای من در مسیر هدایت این تیم در بخش بزرگی از سفر آن به دست آمد، بسیار خرسند هستم.»

شایان ذکر است، این بانک پیشرو در صنعت بانکداری اسلامی در سال 2012 موفق شد یک برند تجاری قابل توجه برای خود ایجاد نماید که هم در سطح محلی و هم در سطح بین‌‌المللی نمادین می‌باشد.

در پایان، حسن عثمان بیان داشت: شاید به یاد داشته باشید در سال 2021، تحلیلگران شرکت Nairametrics که یک شرکت منابع مالی پیشرو مستقر در نیجریه است و تمرکز ویژه‌ای بر سواد مالی و حمایت از سرمایه‌گذار نیز دارد، بانک ما را به عنوان دارنده‌ی سریع‌ترین رشد در میان بانک‌های فهرست شده در نیجریه (39.3 درصد رشد در کل دارایی‌ها، بر اساس نتایج دسامبر 2020) و همچنین چهارمین بانک از نظر کارآمدی بر اساس بازده حقوق صاحبان سهام ارزیابی کرد. بر اساس رتبه‌بندی سالانه بین‌المللی شرکت «The Asian Banker» نیز که در زمنیه ارائه اطلاعات مرتبط با صنعت خدمات مالی فعایت می‌کند، بانک ما در سال 2021 در رتبه 36 قوی‌ترین بانک‌های اسلامی جهان قرار گرفت. افزون بر این، ما با ساختن دومین بانک بزرگ بدون ربا در جنوب صحرای آفریقا در فقط 10 سال، به چشم‌انداز خود وفادار خواهیم ماند. بانک آماده است تا از ظرفیت بازار خود استفاده کند و به نوآوری ادامه دهد تا به طور مداوم تجربه مشتری برتر را در محیط کسب و کار پویا ارائه دهد و از این رو رهبری واضح خود را در فضای بانکداری بدون ربا حفظ کند.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت دریافت اطلاعات تکمیلی به این نشانی مراجعه نمایند.

فرشته ملاکریمی (کارشناس پژوهشکده پولی و بانکی)

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید