معرفی کتاب «سیاست پولی، مالی اسلامی، و حاکمیت شرکتی اسلامی: مروری بین‌المللی»
شنبه, 20 آذر 1400 01:32 سیاست پولی کتب مالی اسلامی حاکمیت شرکتی بانکداری اسلامی انجمن مالی اسلامی ایران 593

محققان برجسته‌ای دور هم گرد آمده‌اند تا در قالب کتاب «سیاست پولی، مالی اسلامی و حاکمیت شرکتی اسلامی»، یک نمای کلی از سیاست پولی و... را ارائه دهند.

به گزارش انجمن مالی اسلامی ایران به نقل ازپورتال بانکداری اسلامی، محققان برجسته‌ای همچون توصیف آزید، مورنیاتی مخلیسین، نشر اکبر و محمد طاهر گرد هم آمده‌اند تا در قالب کتاب «سیاست پولی، مالی اسلامی و حاکمیت شرکتی اسلامی»، یک نمای کلی از سیاست پولی، حاکمیت شرکتی و همچنین مسائل و رویه‌های قانونی و نظارتی که ساختار بانک‌های اسلامی (IBs) و سایر مؤسسات مالی اسلامی (IFIs) را تشکیل می‌دهد، ارائه دهند.
سیاست پولی و حاکمیت شرکتی جزء لاینفک اقتصاد کلان و اقتصاد خرد هستند در حالی که نرخ بهره بخش کلیدی سیاست پولی است. با توجه به نفی نرخ بهره در اسلام، اقتصاددانان اسلامی به دنبال ابزارهای جایگزین هستند.

این کتاب با تمرکز بر کشورهای مسلمان پرجمعیت مانند پاکستان، مالزی، ترکیه، بنگلادش و اندونزی توضیح می‌دهد که چگونه ساختارهای حاکمیت شرعی و شرکتی تحت چتر سیاست پولی اسلامی با هم کار می‌کنند و در این فرآیند، دستورالعمل‌هایی را ارائه می‌دهد که چگونه چنین ساختارهایی مسئولیت اجتماعی شرکت را بهبود می‌بخشد تا بهترین منافع همه ذینفعان را تأمین کند.

فصل‌های ارائه شده در این کتاب ویژگی‌های مختلف بانک‌های اسلامی و سایر مؤسسات مالی اسلامی، عملکرد شرکت‌ها و تحلیل استراتژیک موسسات غیربانکی مبتنی بر شریعت مالی خرد را پوشش می‌دهند تا نقشی را که این فرآیندها در شکل‌دهی سیستم‌های مالی جهانی به شکل گسترده‌تر ایفا می‌کنند، بررسی کنند. به عنوان مثال، مدل‌های مختلف حکمرانی بانک مرکزی کشوری مانند ایران را که دارای یک سیستم مالی مبتنی بر شریعت است، به تصویر می‌کشد.

در پایان، کتاب «سیاست پولی، مالی اسلامی و حاکمیت شرکتی اسلامی» در یک مرور کلی بین‌المللی به بررسی روابط متقابل بین حاکمیت شرکتی از منظر شریعت، صنعت بانکداری و سیاست پولی اسلامی می‌پردازد. مطالعه این کتاب برای بخش شرکتی، کارشناسان بانکی، مقامات پولی و همچنین دانشگاهیان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی ضروری است.

شایان ذکر است، این کتاب از 376 صفحه تشکیل شده و در 16 ژوئن 2021 توسط انتشارات بین‌المللی « Publishing Limited Dimensions » منتشر شده است. این انتشارات، ناشر علمی مجلات و کتاب‌های دانشگاهی در زمینه‌های مدیریت، تجارت، آموزش و برخی موضوعات تخصصی دیگر است. این شرکت در سال 1967 در بریتانیا تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در بینگلی است.

جهت مشاهده این مطلب بصورت کامل اینجا را کلیک کنید.

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید