بانک مرکزی انگلیس برای اولین بار از بانک های اسلامی سپرده دریافت می کند
دوشنبه, 15 آذر 1400 09:53 بانکداری اسلامی سپرده تسهیلات FS tech انجمن مالی اسلامی ایران بانکداری انگلستان 538

بانک مرکزی انگلیس پس از گشایش تسهیلات نقدینگی جایگزین موسوم به «ای ال اف» برای اولین بار از بانک های اسلامی مستقر در بریتانیا سپرده دریافت کرد. 

به گزارش انجمن مالی اسلامی ایران به نقل از (FS tech)[1] ، بانک مرکزی انگلیس پس از گشایش تسهیلات نقدینگی جایگزین موسوم به «ای ال اف» برای اولین بار از بانک های اسلامی مستقر در بریتانیا سپرده دریافت کرد.

این تسهیلات اولین بار سال گذشته در صحبت های اندرو هوزر، مدیر اجرایی بازارها در بانک انگلستان مطرح شد.
بانکداری اسلامی یک بخش رو به رشد در بازار خدمات مالی محسوب می شود. شماری از بانک ها در سراسر جهان محصولات مالی مطابق با شریعت ارائه می کنند؛ به عبارت دیگر در فعالیت آنها از پرداخت یا دریافت بهره جلوگیری می شود.
تسهیلات نقدینگی جایگزین یک تسهیلات سپرده گذاری بدون بهره است که برای اولین به این شکل توسط یک بانک مرکزی غربی ارائه می شود. این طرح برای ارائه بانک‌هایی که نمی‌توانند بهره، پرداخت یا دریافت کنند «توانایی مشابه» ایجاد می کند تا وجوه در بانک انگلیس مثل بانک‌های متعارف قرار گیرد.
بانک مرکزی انگلیس اعلام کرد که این گام مهمی در ایجاد «شرایط برابر» است و انعطاف پذیری بیشتری را در برآوردن الزامات نظارتی تحت قوانین احتیاطی بازل ۳ امکان پذیر می کند.
بر اساس مدل تسهیلات نقدینگی جایگزین، سپرده‌های مشارکت‌کنندگان توسط صندوقی از اوراق بهادار منطبق با شریعت به نام صکوک حمایت می‌شوند. بازده این ابزارها بدون هزینه های عملیاتی به جای بهره به سپرده گذاران پرداخت می شود.
این صندوق در مرحله اول صکوک صادر شده توسط بانک توسعه اسلامی را خریداری کرده است.
ریس فیلیپس، رئیس بازارهای استرلینگ، بانک انگلیس می گوید: تسهیلات جایگزین نقدینگی بانک مرکزی انگلیس به بخش مالی اسلامی بریتانیا کمک می‌کند تا با همتایان متعارف (بانک های متعارف) رقابت کند و در عین حال به اصول پایه‌گذاری آنها پایبند بماند و نقش بریتانیا را به عنوان مرکز مالی بین‌المللی پیشرو برای تامین مالی اسلامی در خارج از جهان اسلام تقویت خواهد کرد.

 

FStech (formerly Financial Sector Technology) [1]

 


Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید