موافقت مجلس با کلیات طرح مسئولیت، اهداف و وظایف بانک مرکزی
شنبه, 25 ارديبهشت 1400 05:14 بانک مرکزی مجلس شورای پول و اعتبار 658

صحبت های محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و محمدحسین حسین زاده بحرینی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد تصویب فوریت بررسی طرح قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی در جلسه امروز پارلمان

به گزارش ایبِنا به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه ۲۶ اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح دو شوری مسئولیت، اهداف، ساختار و وظایف بانک مرکزی جمهوری اسلامی با ۱۹۹ رأی موافق، ۲۵ رأی مخالف و ۳ رای ممتنع از مجموع ۲۵۰ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

محمدرضا پور ابراهیمی داورانی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اهمیت بررسی طرح قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در مجلس گفت: یکی از مهمترین محورها و امتیاز این طرح نسبت به قانون فعلی بانک مرکزی، تغییر جایگاه شورای پول و اعتبار در کشور است و جایگاه تخصصی آن را به یک جایگاه بسیار تخصصی ارتقا خواهد داد.

نظارت فعلی بانک مرکزی فاقد سیستم بازدارنده در حوزه اجرای ضوابط و مقررات این بانک و وزارت اقتصاد و دارایی است

وی با بیان اینکه ایجاد شفافیت اطلاعات و تصمیم‌گیری در حوزه بانک مرکزی یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار مهم این طرح است، افزود: طرح قانون بانک مرکزی می‌تواند، رویکرد جدیدی را نسبت به نظارت در مجموعه فعالیت‌های نظام بانکی از طریق بانک مرکزی با تغییر مکانیسم ایجاد کند، نظارت فعلی بانک مرکزی فاقد سیستم بازدارنده در حوزه اجرای ضوابط و مقررات این بانک و وزارت اقتصاد و دارایی است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس تصریح کرد: ویژگی مهم دیگر این طرح شفافیت وتدوین نقش و ارتباط دولت با بانک مرکزی است، در شرایط کنونی بانک مرکزی تحت سیطره و تصمیم عملیات اجرایی دولت قرار دارد در صورتی که بانک مرکزی در دنیا مستقل از دولت‌ها عمل می‌کند و سیاست‌های پولی و ارزی آنها براساس منافع ملی تصمیم‌گیری و مسیر حرکتشان مشخص می‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: بانک مرکزی براساس قانون فعلی تحت سیطره دولت است و این طرح جدید استقلال را به بانک مرکزی بازمی‌گرداند و مسیر حرکت را برای افزایش منافع ملی و سیاست های پولی و ارزی مشخص خواهد کرد.

محمدحسین حسین زاده بحرینی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ، با اشاره به تصویب فوریت بررسی طرح قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی در جلسه امروز پارلمان گفت: تاسیس بانک‌های خصوصی در کشور و همچنین بانک مرکزی که نتوانست مقتدر و قوی باشد، یکی از مشکلات جدی در اقتصاد ایران است و متاسفانه از ابتدای دهه 80 این مشکل بسیار جدی‌تر شد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس تصریح کرد: کشورهای دیگر هم دارای بانک خصوصی هستند، اما این نوع بانک‌ها در کنار یک بانک مرکزی قوی تاسیس و مدیریت می‌شوند، تاسیس بانک‌های خصوصی متعدد در کنار یک بانک مرکزی ضعیف در ایران موجب شده تا در طول 20 سال گذشته نقدینگی در کشور به میزان 102 برابر رشد داشته باشد.

وی با بیان اینکه 87 درصد این نقدینگی توسط بانک‌ها ایجاد شده است، افزود: بانک نقدینگی را تولید می‌کند اما حاکمیت نتوانسته روی این نقدینگی هیچ تسلطی داشته باشد و در نتیجه به جای رشد تولید در کشور، تورم بوجود آمده است.

رئیس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس تاکید کرد: مهمترین هدف طرح قانون بانک مرکزی که در جلسه امروز فوریت بررسی آن در صحن با تصویب شد، اقتداربخشی به این بانک است و بعد از تبدیل آن به قانون، بانک مرکزی دارای ساز و کار، اختیار و وظایفی می‌شود که می‌تواند بخوبی بانک‌های خصوصی و غیرخصوصی را مدیریت کرده و نقدینگی کشور را به سمت تولید و رفاه اجتماعی هدایت کند.

حسین‌زاده بحرینی اظهار کرد: اکنون بانک‌ها تولید نقدینگی و مال سازی کرده و کالاهای غیرضروری و لوکس وارد می‌کنند و مشغول بنگاهداری هستند و تمام این موارد در نتیجه ضعف بانک مرکزی بوجود آمده و امیدوارم با تصویب این قانون، بانک مرکزی یک رویه و اقتدار جدید پیدا کند.

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید