گزارش جهانی مالی اسلامی ۲۰۱۸
شنبه, 17 شهریور 1397 19:49 مالی اسلامی جهانی گزارش 1281
موسسه پژوهش و آموزش اسلامی (IRTI) و بانک جهانی، به تازگی گزارشی با عنوان «گزارش جهانی مالی اسلامی ۲۰۱۸» منتشر کرده‌اند که محوریت اصلی آن، نقش مالی اسلامی در تامین مالی سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت است.
موسسه پژوهش و آموزش اسلامی (IRTI) و بانک جهانی، به تازگی گزارشی با عنوان «گزارش جهانی مالی اسلامی ۲۰۱۸» منتشر کرده‌اند که محوریت اصلی آن، نقش مالی اسلامی در تامین مالی سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت است. در خلاصه مدیریتی این گزارش چنین آمده است:
«تامین مالی بلندمدت نقش مهمی در توسعه اقتصادی پایدار ایفا می‌کند. زیرا موجب تقویت تغییر ساختاری اقتصادها، توسعه زیرساخت‌ها و فراهم کردن وجوه برای سرمایه‌گذاری‌های ثابت در راستای ارتقای ظرفیت تولید می‌شود. نیاز به تامین مالی سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت به قدری زیادی است که منابع فراهم شده توسط دولت‌ها، بانک‌های توسعه چندجانبه و دیگر نهادهای توسعه‌ای سنتی تکافوی پوشش آن را ندارد. از این رو بخش خصوصی در برآورده کردن نیازهای تامین مالی بلندمدت نقش ویژه‌ای دارد؛ هرچند الگوهای تامین مالی موجود به وضوح نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران، دارایی‌های کوتاه‌مدت را با وجود نرخ بازده پایین آنها ترجیح می‌دهند. بنابراین افزایش ساختار سررسید تامین مالی، یکی از چالش‌های سیاستی کلیدی در توسعه جوامع به شمار می‌آید. عوامل و شرایط موجود بازار، به همراه تمایل سیستمی به سمت بدهی و سازکارهای انتقال ریسک کوتاه‌مدت، دسترسی به تامین مالی بلندمدت را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد و این امر موجب اختلال در تخصیص منابع و ایجاد شکاف در تامین مالی بلندمدت می‌شود، گرچه حجم پس‌انداز فراوانی هم وجود داشته باشد. هرچند این شکاف در همه کشورها وجود دارد ولی در اقتصادهای در حال توسعه، اهمیت بیشتری می‌یابد، زیرا مانع اجرای پروژه‌های با حجم سرمایه بیشتر برای ارتقای رفاه جامعه می‌شود».
این گزارش، دیدگاه جامعی درباره الزامات و موانع تامین مالی بلندمدت ارائه نموده و راهکار مشکل کمبود منابع مالی بلندمدت را استفاده از مالی اسلامی معرفی کرده است.
گزارش مالی اسلامی جهانی ۲۰۱۸ دارای نه فصل است. در بخش اول یعنی فصول اول تا چهارم شامل پیشینه نظری است و در آن، درباره اهمیت تامین مالی بلندمدت، چالش‌های سیاست‌گذاری و توصیه‌های لازم برای رفع آنها و نیز اثربخشی چارچوب مالی اسلامی در ارتقای تامین مالی سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت بحث شده است. در بخش دوم یعنی فصول پنجم تا نهم نیز مقالات منتخبی از «دومین نشست سالانه اقتصاد و مالی اسلامی: توسعه تامین مالی بلندمدت و بازارهای سرمایه اسلامی» آورده شده که به صورت مشترک توسط بانک جهانی، بانک توسعه اسلامی و گروه مالی رهنما در سال ۲۰۱۶ در مراکش برگزار شده است.
منبع: پورتال بانکداری اسلامی
Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید