پذیرش دور جدیدی از اسناد خزانه اسلامی
شنبه, 17 شهریور 1397 19:44 خزانه اسناد اسلامی 1409
بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس که در کمتر از یک هفته اخیر شاهد پذیرش اسناد خزانه اسلامی در نمادهای «اخزا ۷۰۳» تا «اخزا۷۰۷» به ارزش مجموع ۱۳۷ هزار و ۶۰ میلیارد ریال بود
دور جدیدی از اسناد خزانه اسلامی در فرابورس پذیرش شد.
به گزارش ایبِنا، بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس که در کمتر از یک هفته اخیر شاهد پذیرش اسناد خزانه اسلامی در نمادهای «اخزا ۷۰۳» تا «اخزا۷۰۷» به ارزش مجموع ۱۳۷ هزار و ۶۰ میلیارد ریال بود، روز جاری با صدور اطلاعیه‌ای از سوی ندا بشیری مدیر این بازار، میزبان ۵ سری دیگر از اسناد خزانه اسلامی به ارزش بیش از ۵۸ هزار میلیارد ریال قرار گرفت.
ناشر این اوراق وزارت امور اقتصادی و دارایی به نمایندگی از دولت است و این سری اسناد خزانه اسلامی پذیرش‌شده نمادهای اخزا ۷۰۸ تا اخزا ۷۱۲ را دربرمی‌گیرد که موضوع انتشار آن‌ها تسویه بدهی‌های بندهای «ه» و «م» تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور است.
یکی از نکات مربوط به این ۵ سری اسناد خزانه اسلامی به زمان سررسید آن‌ها و در واقع مدت این اوراق بازمی‌گردد که متغیر بوده و از کمترین یعنی ۱۰ ماه تا بیشترین یعنی ۲۴ ماه را شامل می‌شود.
اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا۷۰۸» به تاریخ انتشار ۲۳ تیرماه جاری، ۱۵ ماهه بوده و تاریخ سرسید آن ۲۳ مهرماه سال آینده است. این اوراق به میزان ۱۰ هزار میلیارد ریال پذیرش شده است. در «اخزا۷۰۹» مبلغ پذیرش اوراق ۲۳ هزار میلیارد ریال است. زمان انتشار این اوراق نیز ۱۳ مردادماه ۱۳۹۷ و سررسید آن ۲۴ ماهه یعنی در تاریخ ۱۳ مرداد سال ۱۳۹۹ اعلام شده است.
در میان اخزاهای پذیرش‌شده «اخزا۷۱۰» دارای کمترین زمان باقی‌مانده تا سررسید این اوراق است به طوری که مدت زمان آن ۱۰ ماهه بوده و این سری اسناد خزانه که در تاریخ ۲۷ مردادماه جاری منتشر شده، بیست و هفتم خرداد سال آینده سررسید می‌شود. همچنین مبلغ پذیرش این اوراق ۳ هزار و ۳۱۴ میلیارد و ۱۲۹ میلیون ریال است.
در اخزا۷۱۱ و ۷۱۲ نیز مبلغ پذیرش هر سری از این اوراق ۱۰ هزار میلیارد ریال است و اخزای نخست ۱۱ ماهه و دومی ۱۲ ماهه است. بر این اساس «اخزا۷۱۱» در تاریخ سی‌ام تیرماه سال ۱۳۹۸ و «ااخزا۷۱۲» نیز ۳۰ مردادماه سال آینده سررسید خواهند شد.
لازم به ذکر است، هشتم مهرماه ۱۳۹۴ برای نخستین بار اسناد خزانه اسلامی در حجم ۴۰۰ هزار ورقه به ارزش ۴۰۰ میلیارد ریال با تاریخ سررسید ۲۳ اسفندماه همان سال، در نماد معاملاتی «اخزا۱» از طریق بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس عرضه و به قیمت ۹۰۰ هزار و ۵۰۰ ریال کشف قیمت شد.
از آن زمان تاکنون بر اساس قانون بودجه سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ هر ساله در نمادهای مختلفی این اوراق با هدف تسویه بدهی‌های دولت در بازار فرابورس پذیرش و معاملات ثانویه آن‌ها پس از عرضه در این بازار انجام می‌شود.
منبع: ایبنا
Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید