کنفرانس‌ها و نشست‌های علمی

گزارش کارگاه آموزشی آشنایی با آزمون بین المللی AAOIFI
جمعه, 22 ارديبهشت 1402 14:08 کارگاه آموزشی آزمون AAOIFI انجمن مالی اسلامی ایران سازمان حسابداری و حسابرسی 610

برنامه های صلاحیت حرفه ای در حال حاضر توسط AAOIFI برای ارتقای پایگاه منابع انسانی صنعت مالی اسلامی و ساختارهای حاکمیتی ارائه می شود.

زینب درویش کارشناس مسئول واحد ایجاد ظرفیت و برنامه های AAOIFI در ابتدای این نشست ضمن تشکر از انجمن مالی اسلامی ایران برای برگزاری این جلسه گفت: امیدواریم که طبق توافقات انجام گرفته میان انجمن مالی اسلامی ایران و AAOIFI هر چه زودتر شاهد نمایندگی انجمن مالی اسلامی ایران برای برگزاری آزمون های AAOIFI در ایران باشیم.
وی تصریح کرد: در حال حاضر AAOIFI دارای بیش از ۷۰ نمایندگی در کشورهای مختلف است.
زینب درویش به معرفی AAOIFI اشاره کرد و گفت: سازمان حسابداری و حسابرسی برای مؤسسات مالی اسلامی (AAOIFI) یک سازمان بین‌المللی مستقل غیرانتفاعی است که حسابداری، حسابرسی، حاکمیت، اخلاق و استانداردهای شرعی را برای نهادهای مالی اسلامی و صنعت مالی اسلامی فراهم می‌کند.
برنامه های صلاحیت حرفه ای در حال حاضر توسط AAOIFI برای ارتقای پایگاه منابع انسانی صنعت مالی اسلامی و ساختارهای حاکمیتی ارائه می شود.
کارشناس مسئول واحد ایجاد ظرفیت و برنامه های AAOIFI آزمون های مختلف این سازمان را به شرح ذیل معرفی کرد:

گواهی مشاور و حسابرس رسمی شرعی (CSAA)

CSAA یک آزمون حرفه ای در مشاوره و حسابرسی شرعی است. این برنامه برای تجهیز نامزدها به درک فنی لازم و مهارت های حرفه ای در مورد انطباق با شریعت و فرآیندهای بررسی برای بانک ها و نهادهای مالی اسلامی بین المللی طراحی شده است.
داشتن این گواهی تاکید بیشتری بر دانش عملی و برنامه های کاربردی (و تمرینات) در دنیای واقعی برای ارائه یک تجربه یادگیری پیشرفته و بهینه دارد.

گواهی حسابدار حرفه ای اسلامی (CIPA)

CIPA یک مدرک در حسابداری مالی اسلامی است که توسط AAOIFI ارائه می شود. این برنامه برای تجهیز داوطلبان به دانش فنی و مهارت های حرفه ای در حسابداری و زمینه های مرتبط (از جمله حسابرسی، مدیریت ریسک، حاکمیت، قانون و مالیات) مورد نیاز بانک ها و نهادهای مالی اسلامی بین المللی طراحی شده است.

گواهی کارشناس رسمی شرعی (CSE)

CSE مدرکی است که هدف اصلی آن تجهیز داوطلبان به دانش فنی و مهارت های حرفه ای مورد نیاز برای مشاوره در مورد نحوه قراردادها، محصولات، معاملات، سرمایه گذاری ها و همچنین سازو کارهای توزیع سود و زیان بین نهدهای مالی اسلامی و صاحبان حساب سرمایه گذاری است. از جمله سایر موارد مرتبط باید با اصول و قواعد شرعی منطبق با استانداردهای AAOIFI باشد.

گواهی حسابرس رسمی شرعی (CSA)

CSA مدرکی برای توسعه منابع انسانی برای حسابرسی شرعی داخلی نهادهای مالی اسلامی، ممیزی شریعت خارجی و عملکردهای منطبق با شریعت است. هدف اصلی این برنامه، تجهیز داوطلبان به دانش فنی و مهارت‌های حرفه‌ای مورد نیاز برای آماده‌سازی و انجام حسابرسی های شرعی مبتنی بر ریسک و بررسی‌های انطباق با استانداردهای AAOIFI، سایر استانداردهای بین‌المللی و بهترین شیوه‌های جهانی است.

گواهی مهارت در استانداردهای حسابداری مالی (CPFAS)

CPFAS یک گواهینامه در سطح پیشرفته است که برای متخصصان حسابداری مالی اسلامی طراحی شده است که مایلند درک صحیح، تفسیر و مهارت های پیاده سازی در الزامات استانداردهای حسابداری مالی AAOIFI را توسعه دهند. این گواهی تاکید بیشتری بر توسعه دانش فنی,عملی و مهارت ها در کاربرد استانداردهای حسابداری مالی در نهادهای مالی اسلامی برای معاملات مالی اسلامی دارد.
زینب درویش در مورد اعتبار این گواهینامه ها گفت: تا زمانی که دارندگان آن بصورت مستمر در صنعت مالی اسلامی فعالیت داشته باشند اعتبار دارد.
وی در مورد هزینه آزمون ها گفت: آزمون CPFAS ۷۵۰ دلار آزمون CSA مبلغ ۲۲۰۰ دلار و هزینه آزمون CSE مبلغ ۲۲۰۰ دلار و آزمون CIPA هم ۲۲۰۰ دلار است که تمامی هزینه ها هزینه شامل ثبت نام, ارائه جزوات آموزشی, آزمون آزمایشی و هزینه ارسال و گواهی است.
آزمون های AAOIFI هر سال ۲ بار معمولا در ماه های ژوئن و دسامبر برگزار می شود و بطور کل به سه زبان عربی, انگلیسی و روسی ارائه می شوند.
البته یکسری معافیت ها در آزمون های AAOIFI وجود دارد. این نهاد دارای دو نوع معافیت کامل و جزیی است. معافیت کامل شامل کسانی می شود که بیش از ۳ سال تجربه در نهادهای مالی اسلامی دارند و معافیت جزیی شامل کسانی می شود که ۳ سال تجربه در این نهادها را دارند. افراد دارای مشخصات اعلام شده باید مستندات خود را به AAOIFI ارائه دهند تا میزان معافیت آنها از آزمون ها مشخص شود.

منابع آزمون CIPA :
حسابداری مالی و گزارشگری
حسابرسی، اطمینان و اخلاق
محیط تجاری و نظارتی
استانداردهای شرعی و حاکمیت شرعی

منابع آزمون CSA :
موازین شرعی
حسابرسی شرعی، حاکمیت و اخلاق
حسابداری و حسابرسی مالی
محیط تجاری و نظارتی

منابع آزمون CSE :
موازین شرعی
ساختار و توسعه مالی اسلامی
استانداردهای فنی AAOIFI
محیط تجاری و نظارتی

منابع آزمون CPFAS :
چارچوب مفهومی AAOIFI برای گزارش نویسی مالی
صورت های مالی بانک ها و نهادهای

انواع قراردادهای اسلامی از قبیل مضاربه, مشارکت...

 

جهت مشاهده فیلم کامل کارگاه کلیک کنید.

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید