کنفرانس‌ها و نشست‌های علمی

سخنرانی دکتر یونس سوالهی در وبینار بین‌المللی " توسعه بازار‌های مالی اسلامی در جهان چند قطبی "
پنج شنبه, 25 فروردين 1401 17:35 وبینار بین‌المللی ISRA بازار‌های مالی اسلامی گزارش وبینار انجمن مالی اسلامی ایران 576
Gallery Image 1

انجمن مالی اسلامی ایران وبینار بین‌المللی " توسعه بازار‌های مالی اسلامی در جهان چند قطبی " را روز سه‌شنبه 23 فروردین ماه 1401 برگزار کرد.

در این وبینار که روز سه‎‌شنبه 23 فروردین برگزار گردید، پروفسور دکتر یونس سوالهی: استاد موسسه ISRA مالزی، به شرح موارد زیرپرداخت:

پرفسور دکتر یونس سوالهی ، محقق ارشد در موسسه ISRA در ابتدای سخنرانی خود گفت: جهان چندقطبی به حالتی گفته می شود که در آن منافع مشروع یک کشور مورد احترام است و کشورهای در حال توسعه می توانند بر توسعه بین المللی تأثیر بگذارند. وی تصریح کرد: تنش‌های ژئوپلیتیکی همراه با همه‌گیری کووید-19 به عدم جهانی شدن کمک کرده و زمینه را برای نظم جهانی گسترده‌تری یعنی جهان چند قطبی فراهم کرده است.

وی افزود: جهان چند قطبی در حال حاضر باعث ایجاد تغییراتی در همبستگی برای چرخه های تولید صنعتی,قیمت جهانی کالاها و بازده بازار اوراق قرضه و سهام است.
دکتر سوالهی ادامه داد: چندقطبی بودن به نفع شرکت ها و بخش هایی است که زنجیره تامین آنها در سطح جهانی پیچیده نیست و محصولات و خدمات آنها تهدیدی برای امنیت اقتصادی یا ملی نیست.

وی بیان کرد: تجارت داخلی (کشورهای نوظهور و در حال توسعه), ظهور بانک های توسعه و سرمایه گذاری منطقه ای (بانک زیرساخت و سرمایه گذاری آسیایی) , روندهای بازار مالی کمتر آمریکا محور و افزایش رقابت بین ایالات متحده و چین بعنوان یکی از مشهودترین محرک ها از ماهیت چندقطبی شدن است.

دکتر سوالهی به تاثیر چند قطبی شدن اشاره کرد و افزود:
ممکن است به خلاء رهبری منجر شود که به بی ثباتی ژئوپلیتیکی را در سال های آینده دامن می زند.
ممکن است چالش های حاکمیت جهانی را تشدید کند.
ممکن است پیامدهای نامطلوبی برای توسعه بلندمدت بخش های مهم سیستمی مانند انرژی، خدمات مالی و مراقبت های بهداشتی داشته باشد.
همچنین شرکت‌ها، صنایع و بخش‌هایی که زنجیره‌های تامین را در سطح جهانی یکپارچه کرده‌اند به‌ویژه آنهایی که دارای تعهدات فناوری و امنیت سلامت هستند، می‌توانند به طرز فزاینده‌ای در برابر تجارت چندقطبی و روندهای سیاست امنیت ملی یا اقتصادی, آسیب‌پذیر باشند.

وی در ارتباط با موقعیت مالی اسلامی در یک جهان چند قطبی موارد زیر را بیان کرد:
عدم جهانی شدن اقتصاد کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی
بین‌المللی‌سازی مدل‌های مالی اسلامی موفق برای تأمین مالی و جذب سرمایه
تمرکز بر پایداری و واسطه گری مبتنی بر ارزش در چارچوب مقاصد الشریعه
صکوک با پشتوانه دارایی، تقسیم ریسک و اسلامی سازی زیرساخت های مالی
پر کردن فاصله بین آرمان های مالی اسلامی و واقعیت آن.
صدور صکوک فرامرزی
مالی اسلامی برای هدف قرار دادن مشتریانی با زنجیره تامین جهانی کمتر پیچیده است.
حمایت از ارزهای محلی کشورهای مسلمان با طلا برای تسویه معاملات منطقه ای و بین المللی
ایجاد بانک های منطقه ای و بین المللی بیشتر در بین کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی

دکتر یونس سوالهی در پایان گفت: مالی اسلامی پتانسیل ارائه یک سیستم قابل دوام متناسب با چشم انداز چندقطبی جدید را دارد. اتحادهای راهبردی کشورهای مسلمان با همتایان خود که دارای ارزش های مشترک هستند برای بین المللی کردن محصولات مالی اسلامی در دنیای جدید که به سمت عدم جهانی شدن می رود مورد نیاز است.

جهت مشاهده فایل و فیلم جلسه اینجا را کلیک کنید.

فایل جلسه

فیلم جلسه

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید