موافقت کمیته فقهی بورس با انتشار اوراق منفعت مبتنی بر منافع آزادراه‌ها
یکشنبه, 21 ارديبهشت 1399 14:18 مصوبات کمیته فقهی اوراق منفعت اوراق منفعت برای آزادراه ها مجید پیره سازمان بورس 1112

حق دریافت عوارض آزادراه‌ها برای دوره زمانی معین می‌تواند به موجب انتقال منافع آن به سرمایه‌گذاران در فرآیند انتشار اوراق منفعت، به سرمایه‌گذاران اختصاص یابد.

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: کمیته فقهی با این موضوع موافقت کرد که حق دریافت عوارض آزادراه‌ها برای دوره زمانی معین می‌تواند به موجب انتقال منافع آن به سرمایه‌گذاران در فرآیند انتشار اوراق منفعت، به سرمایه‌گذاران اختصاص یابد.

مجید پیره، دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، درباره مصوبات جلسه اخیر کمیته فقهی این سازمان اظهار کرد: اوراق منفعت یکی از ابزارهایی است که برای تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی در بازار سرمایه ایران منتشر شده و تا الان برخی از شرکت‌ها از محل انتشار آن توانسته‌اند به نقدینگی مورد نیاز دسترسی پیدا کنند.

دیدگاه کمیته فقهی درباره دارایی موضوع اوراق منفعت

پیره ادامه داد: طبق مصوبه کمیته فقهی، دارایی موضوع انتشار اوراق منفعت، شامل منافع ناشی از دارایی‌های با دوام یا خدمات معین است و سؤالی که از این کمیته مطرح شد این بحث بود که آیا سهام می تواند به عنوان دارایی پایه اوراق منفعت محسوب شود یا خیر؟ در پاسخ به این سؤال در جلسه اخیر کمیته فقهی، بعد از بحث و بررسی، در نهایت اعضای کمیته فقهی با قرار گرفتن برخی از سهام شرکت‌ها به عنوان دارایی موضوع اوراق منفعت موافقت کردند، اما در این جلسه با قرار گرفتن سود سهام به عنوان دارایی موضوع اوراق منفعت موافقت نشد.

پیره یادآور شد: دلیل این موضوع این بود که از نظر کمیته فقهی اوراق منفعت باید روی منافع دارایی‌های معین منتشر شود و سود را نمی‌توانیم به عنوان منفعت سهام در نظر بگیریم. با این مبنا کمیته فقهی با انتشار اوراق منفعت مبتنی بر سود سهام مخالفت کرد اما با انتشار اوراق منفعت مبتنی بر برخی از انواع سهام موافقت کرد.
انتشار اسناد خزانه اسلامی برای توسعه بناهای تاریخی

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار درباره مصوبه دیگر این کمیته در جلسه اخیر اظهار کرد: همچنین در جلسه اخیر کمیته فقهی درباره مصوبه مربوط به انتشار اسناد خزانه اسلامی برای توسعه بناهای تاریخی و انتشار اوراق منفعت مبتنی بر عوارض آزادراه‌ها بحث و تبادل نظر شد. در این جلسه اعضای کمیته فقهی بر مصوبات قبلی درباره لزوم تفکیک مالکیت ذی‌نفع نهایی اسناد خزانه اسلامی با ناشر آنها تأکید کردند.

پیره ادامه داد: بر این مبنا در عین اینکه انتشار اسناد خزانه اسلامی برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری و بناهای تاریخی مورد تأکید قرار گرفت اما واگذاری این اسناد صرفاً باید به پیمانکاران بخش خصوصی صورت گیرد و کمیته فقهی با لحاظ این نکته با انتشار این اسناد خزانه اسلامی موافقت کرد.

وی درباره دستور کار دیگر کمیته فقهی سازمان بورس اظهار کرد: همچنین موضوع دیگری که در جلسه قبل کمیته فقهی جمع‌بندی شد واگذاری عوارض دریافتنی از بزرگراه‌ها به عنوان دارایی پایه در انتشار اوراق منفعت بود. کمیته فقهی با این موضوع موافقت کرد که عوارض دریافتنی از آزادراه‌ها می‌تواند به عنوان به موجب قرارداد انتقال منافع آزادراه‌ها به سرمایه گذاران، به آنها اختصاص یابد.

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان گفت: بنابراین، از نظر مصوبه اخیر کمیته فقهی، دارایی پایه در انتشار اوراق منفعت، منافع آزادراه است و بعد از انتقال این منافع آتی به سرمایه‌گذاران، اختصاص عوارض دریافتنی مربوط به دوره زمانی مشخصی در آینده به سرمایه گذاران بلااشکال خواهد بود.

منبع: ایکنا

 

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید