سه شنبه, 27 دی 1401 11:09

سخنرانی معاون علمی، فناوری و دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در هشتمین همایش مالی اسلامی

نوشته شده توسط 
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

هشتمین همایش مالی اسلامی به همت انجمن مالی اسلامی ایران، با محور نوآوری‌های مالی اسلامی در تامین مالی دانش‌بنیان و کارآفرینی روز سه شنبه 27 دی ماه برگزار شد.

در این همایش علاوه بر رئیس و اعضای هیئت مدیره انجمن مالی اسلامی ایران، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری، رییس شورای فقهی بانک مرکزی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از فعالان دانشگاهی، حوزوی، بانکی، بیمه‌ها و ارکان بازار سرمایه کشور حضور داشتند.
دکتر دهقانی، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری که جزء سخنرانان کلیدی این همایش بود، در این مراسم آغاز جریان حمایت از زیست‌بوم فناوری و نوآوری در کشور را با تدابیر مقام معظم رهبری از سال ۸۹ و با تصویب قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌‌بنیان دانست. قانونی که حدودا طی ۱۲ سال اثرات مثبتی در زمینه افزایش کمی مفاهیم و مجموعه‌هایی چون پارک های فناوری، مراکز نوآوری، شتاب دهنده ها و توسعه زیرساخت ها و غیره داشت که شکل گیری ۸ هزار شرکت دانش بنیان و تبدیل گفتمان علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان به گفتمان غالب مسوولان و مدیران کشور از دستاوردهای دیگر این قانون در کشور به شمار می رود.
به گفته دهقانی برای هدف‌گذاری‌های آتی و ادامه این مسیر نمی‌توان تنها بر این کمیات و تعدد ساختارهای مختلف سرمایه‌گذاری کرد. به همین دلیل باید برای رسیدن به اهداف تعیین شده به دنبال ارتقای بهره‌وری و ایجاد ارزش افزوده و نمود اقتصاد دانش بنیان از فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و فناور باشیم.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری ادامه داد: همین هدف به ماموریت مهم معاونت علمی تبدیل شد تا بر اساس قانون مترقی جهش تولید دانش‌بنیان حرکت کنیم و چشم اندازی جدید در بسترهای موجود؛ برای رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان تعریف کنیم.
رییس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه شاید کمتر از ۱۰ کشور به قانونی مشابه قانون جهش تولید دانش‌بنیان برای توسعه علمی و فناورانه خود دسترسی دارند، افزود: اگر به دنبال اجرای کامل این قانون باشیم قطعا به یک مدل اقتصادی درست می‌رسیم و سهم ۱۰ درصدی دانش بنیان‌ها از تولید ناخالص ملی محقق خواهد شد.
وی ورود محسوس اقتصاد دانش‌بنیان در زندگی مردم را ضروری دانست و گفت: مردم باید شیرینی این مدل اقتصادی را در روزمرگی‌های خود احساس کنند چون از نظر ما مردم رکن اصلی جریان‌سازی، ثبات و رشد در هر جامعه‌ای محسوب می‌شوند.
روح الله دهقانی ادامه داد: این مردم هستند که به حکومت‌ها و نظام‌های مالی اعتبار و بها می‌دهند و بازار یک محصول را گرم یا راکد می‌کنند. چون مردم بر اساس یک هوش دسته جمعی کاملا هوشمند و هوشیار عمل می‌کنند. بنابراین اگر اثرگذاری اقتصاد دانش‌بنیان در زندگی مردم احساس شود می‌توان امید داشت که نقدینگی مردم وارد جریان دانش‌بنیانی شود.
دهقانی با مثالی درباره اهمیت استقبال مردم از جریان دانش‌بنیانی، گفت: به طور مثال در حوزه اقتصاد دیجیتال به دلیل خالی بودن بازار سکوهای خدمت رسانی؛ از ورود شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت شد و این اتفاق اقبال مردمی را به همراه داشت و باعث شد مردم نیاز جدی به اینترنت داشته باشند و یک پیوند محکم بین اقتصاد مردم و شبکه‌های اینترنتی شکل گرفت.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری با تاکید بر اینکه بعد از منابع طبیعی، بزرگ ترین فرصت اقتصادی کشور را مغزها، استعدادها و صاحبان علم و فناوری تشکیل می دهند، افزود: باید بپذیریم که تحریم و مشکلات ارزی در کشور وجود دارد و برای بی‌اثر کردن این مشکلات نیاز داریم از مغزافزارهایی که بر مبنای فناوری و نوآوری‌های نرم تولید شده‌اند استفاده کنیم.
وی به استعدادها، نیروی انسانی ارزان‌قیمت و درخشان، هزینه های پایین انرژی و زیرساخت ها اشاره کرد و آن را فرصتی مناسب برای توسعه علمی و فناورانه کشور دانست و افزود: باید تلاش کنیم به شکل درست از این مزیت‌های موجود بهره‌مند شویم.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری گفت: تمایل مردم به سمت خرید املاک، سکه و خودرو برای این است که تلاش می کنند سرمایه و بقای خود را حفظ کنند؛ اگر ما بتوانیم ارزش افزوده هزار برابری موجود در حوزه دانش بنیانی را به مردم اثبات کنیم می‌توانیم سرمایه های آنها را جذب کنیم.
وی ادامه داد: اینکه مردم بدانند به جای دلالی صرف در حوزه های اقتصادی می توانند مولد و اثرگذار باشند بسیار مهم است.
وی افزود: برای رسیدن به دستاوردهای جدید باید ابزارهای نوین هم داشته باشیم. مثلا برای تحقق بانکداری مدرن نیازمند داشتن نظام بانکی مدرن هستیم و در بستر بانکداری سنتی این اتفاق نمی افتد.
دهقانی حضور جوانان را امری لازم برای رسیدن به این تغییرات دانست و بیان کرد: برای داشتن نظام تامین مالی نوین و دستیابی به فناوری‌های نوآورانه مالی باید از توانمندی جوانان دانشمند خود بهره بگیریم.‌
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری با اشاره به وجود ۸ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور، گفت: این زیست بوم به نظام بانکی، بانک، نظام تامین مالی و دیگر ابزارهای اختصاصی نیاز دارد و معاونت علمی آماده همکاری در این زمینه است.

خواندن 356 دفعه آخرین ویرایش در یکشنبه, 24 ارديبهشت 1402 15:22
برای ارسال نظر وارد سایت شوید