آخرین اقدامات حوزه حاکمیت شرکتی در پذیرش و عرضه اولیه شرکتها از سوی S&P
چهارشنبه, 26 آذر 1399 02:58 حکمرانی شرکتی S&P همایش مالی اسلامی 785
Gallery Image 1

سخنرانی دکتر سعید همایون در پنل بین المللی ششمین همایش مالی اسلامی با موضوع حکمرانی مطلوب و تاثیر آن در بازار سرمایه

در ششمین همایش مالی اسلامی انجمن مالی اسلامی ایران پنل تخصصی حکمرانی مطلوب و تاثیر آن در بازار سرمایه با حضور اساتید بین المللی و با زبان انگلیسی برگزار گردید.


در این پنل دکتر سعید همایون عضو هیئت علمی دانشگاه گاول سوئد بعنوان یکی از سخنرانان، به معرفی آخرین اقدامات صورت گرفته در حوزه حاکمیت شرکتی در پذیرش و عرضه اولیه شرکتها از سوی S&P پرداختند. به گفته وی این شرکت در اقدام اخیر خود در دسامبر 2020 دستورالعمل پذیرش شرکتهای بورسی مبتنی بر شریعت را منتشر نموده است. در این دستور العمل آمده است که فایل و مدارک شرکت‌هایی که متقاضی پذیرش مبتنی بر شریعت هستند، در حال حاضر برای پذیرش به شورای فقهی نیز ارسال میشود تا از حیث سلامت صورت‌های مالی و فرض تداوم مالی بررسی شوند.


این در حالیست که در دنیای امروز لازم است آثار اجتماعی و زیست محیطی این شرکت‌ها نیز مورد بررسی شورای فقهی قرار گیرد (بر اساس قاعده لا ضرر و لاضرار). بدین منظور لازم است در ابتدا معیارها و ملاک های پذیرش از جنبه مالی و حسابداری، نقش اجتماعی شرکت و فعالیت و تاثیرات محیطی در حاکمیت شرکتی همگی مبتنی بر شریعت تعریف شوند. پس از تعیین معیارها، مشخص شود که کدام دسته معیارها الزامی و کدام دسته بصورت داوطلبانه اند. در آخر هم شرکت ها پس از احراز شرایط برای عرضه شدن در بورس به میزانی که معیارهای داوطلبانه را هم برآورده سازند رتبه بندی شده و به سهامداران عرضه میشوند. همواره اعتقاد بر این است که مسئولین شورای مشورتی و کمیته فقهی نمایندگان سرمایه‌گذاران و حامی حقوق آنها در بازار سرمایه هستند. اتخاذ معیارهای دقیق و همه جانبه برای پذیرش شرکتها جهت عرضه شدن ریسک ضررهای احتمالی آینده را برای سرمایه گذاران به حداقل می رساند.


ایشان همچنین افزودند "در سالی که گذشت، دنیا درگیر شیوع ویروس کوید-19 شد و بسیاری از مشاغل و شرکت‌ها به جهت کمرنگ بودن نقش اجتماعی‌شان و یا اقدامات سوء‌ای که برای محیط زیست داشتند در معرض ورشکستگی و آسیب های شدید مالی قرار گرفتند. شاید چنانچه از ابتدا ملاک‌های دقیقی برای شناسایی جنبه‌های اجتماعی، زیست-محیطی و حاکمیتی این شرکت‌ها در نظر گرفته میشد بهتر می‌توانستند با این ویروس و تبعات آن مقابله کنند."


ایشان در انتها پیشنهاداتی را مبنی بر مشارکت پررنگ تر ایران در فروم‌ها، انجمن‌ها و سازمان‌های مطالعاتی و تحقیقاتی در حوزه مالی اسلامی و در وهله دوم ایجاد و بهره‌برداری از شاخص‌های اجتماعی، زیست-محیطی و حاکمیتی ESG در کمیته شورای فقهی بورس و همچنین نزد هییت های بورس‌ها برای ارزیابی ناشران بورسی ارائه کردند. در نهایت ایشان سخنرانی خود را با ذکر این نکته که در آینده نزدیک رتبه‌بندی شرکت‌ها براساس میزان پایبندی‌شان به موارد الزامی و داوطلبانه شریعت مبنایی برای تصمیم‌گیری سرمایه‌ گذاران خواهد بود خاتمه دادند.

 

علاقه مندان جهت تماشای فایل ویدیویی ضبط شده این ارائه اینجاکلیک کنید.

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید