دکتر رهنما: آگاهی دادن و تلاش برای افزایش دانش وسواد سرمایه گذاران همگی به اجرای صحیح قوانین کمک می کنند
پنج شنبه, 27 آذر 1399 09:02 سوادمالی حاکمیت شرکتی ششمین همایش مالی اسلامی 855

ارائه دکتر رهنما، در ششمین همایش مالی اسلامی پیرامون راهبری شرکتی بعنوان حکمرانی مطلوب در بازار های مالی

به گزارش انجمن مالی اسلامی ایران، دکتر فریدون رهنما رودپشتی در ششمین همایش مالی اسلامی که روز چهارشنبه 26 آذر ماه و بصورت مجازی برگزارشد، راهبری شرکتی را بعنوان یکی از مولفه های حکمرانی مطلوب برشمرد و دستورالعمل آن را ناشی از اتفاقات بازار های مالی بین الملل دانست. وی اضفه کرد که امروز ، علی رغم پیچیده شدن کسب وکار ها در راهبر آن ها توانسته ایم خوب عمل کنیم.
دکتر رهنما افزود: نظام راهبری شرکتی از دو منظر مورد توجه قرار گرفته است، اول، نظام های درون سازمانی است یعنی ادواتی که در خود کسب وکار تعبیه می کنیم و دوماً نظام های برون سازمانی که در خارج از فضا عمل می کنند. مثل حاکمیت و یا دستگاه های نظارتی. همه اینها در طراحی یک سیستم راهبری شرکتی موثر هستند.
عضو هیئت مدیره انجمن مالی اسلامی گفت: موضوع پاسخگویی و حسابدهی،خلق ارزش و استفاده موثر از منابع شرکت،گزارش دهی به موقع و شفاف، رعایت انصاف و عدالت در رابطه با ذینفعان و همچنین ایفای نقش اجتماعی و شهروندی شرکت، از کلیدی ترین مولفه های یک نظام راهبری شرکتی مناسب است.
دکتر رهنما سواد مالی را که از مولفه های برنامه ششم اوراق بهادار است حائز اهمیت دانست و آن را بعنوان جزوی از دانش راهبری شرکتی برشمرد. چگونگی استفاده از پول، ورود به بازار سرمایه و سرمایه گذاری از مباحث مهم سواد مالی است.
وی افزود : آگاهی دادن و تلاش برای افزایش دانش وسواد سرمایه گذاران همگی به اجرای صحیح قوانین کمک می کنند. وقتی سرمایه گذاران از سواد مالی برخوردار باشند تحت تاثیر القائات رسانه ای قرار نمیگیرند و خود و سیاستگذار را دچار مشکل نمی کنند.
دکتر رهنما اضافه کرد: در موضوع حکمرانی بازار های مالی باید یکپارچگی حفظ شود و همراهی همه دستگاه ها برای سیاستگذاری لازم است. بنابراین باید بر یکسری سلسله پیوند ها در حکمرانی تمرکز داشت.
ایشان در پایان، منظومه حکمرانی مطلوب را برچهار رکن تعریف کردند که شامل دانش، پژوهش، سواد مالی و حاکمیت شرکتی است.

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید