انتشار اوراق قابل خرید با پول نقد و بیت کوین در بازارهای بین المللی
شنبه, 24 آبان 1399 07:27 رمزارز صکوک اوراق بهادار مالی اسلامی بین المللی حسن بان 1102

آیا ایران هم میتواند علی رغم وجود تحریم‌ها، اوراق بهادار اسلامی (صکوک) را از طریق رمزارزها در بازارهای بین‌المللی به فروش برساند؟

یک بانک بزرگ چینی در حال انتشار اوراق قرضه ای است که می توان آن را هم با پول نقد و هم با بیت کوین خریداری نمود.

بانک ساخت و ساز چین که از لحاظ دارایی دومین بانک بزرگ جهان است اعلام کرده است "این اوراق بدهی اولین اوراق مالی پذیرفته شده مبتنی بر زنجیره بلوک در بورس اوراق بهادار است"

بانک ساخت و ساز چین برنامه دارد تا ۳ میلیارد دلار از فروش اوراق قرضه ای که افراد حقیقی و موسسات می توانند با استفاده از دلار آمریکا یا بیت کوین خرید کنند؛ تامین مالی کند.

دفتر مرکزی بانک در پکن، اوراق قرضه دیجیتالی را می فروشد که سرمایه گذاران خارج از چین می توانند با پرداخت حداقل ۱۰۰ دلار این اوراق خریداری کنند. کوپن اوراق هر سه ماه یکبار پرداخت می شود و سود سالانه این اوراق برابر با نرخ لایبور به علاوه ۵۰ دهم درصد ، یا تقریباً ۰.۷۵٪ در سال است.

این اوراق قرضه توسط شعبه بانک ساخت و ساز چین واقع در جزیره آف‌شور لابوان ، که یک مرکز مالی در مالزی و معروف به بهشت مالیاتی است ، منتشر می شود. نکته این است که این اوراق قرضه دیجیتال در پلتفرم فوشانگ Fusang ، بورس آنلاینی که تبادل رمزارزها را نیز انجام میدهد؛ پذیرفته و ثبت شده است. فوشانگ اولین بورس اوراق بهادار کاملاً مجاز آسیا فقط بر دارایی های دیجیتال تمرکز دارد.

صرافی فوشانگ؛ بیت کوین را به عنوان ابزار پرداخت می پذیرد و همچنین آن را برای خریدن اوراق قرضه دیجیتال‌ بانک ساخت و ساز چین به دلار آمریکا تبدیل می کند. سرمایه گذاران در اوراق قرضه بانک ساخت و ساز چین، فقط می توانند این اوراق قرضه را از طریق همین صرافی خریداری کنند که هزینه بسیار کمی را برای کارمزد معاملات دریافت می کند.

فلیکس فنگ چی ، مدیر بانک ساخت وساز چین در مالزی و سرپرست شعبه لابوان؛ در بیانیه ای اعلام کرده بود: "این اوراق قرضه؛ اولین اوراق بدهی بورسی مبتنی بر زنجیره بلوک در دنیا می باشد ." منابع مالی تامین شده از این اوراق به ناشر دولتی در چین تعلق میگیرد." وی ادامه داد "در اصل این اوراق مانند یک محصول بانکی سپرده سرمایه گذاری ثابت سه ماهه است که بسیار بیشتر از سپرده های بانکی ارزی مشابه به دلار آمریکا به سپرده گذاران سود پرداخت می کند. بجای سپرده گذاری، سرمایه گذاران (بجز مناطق خاص مالیاتی امریکا؛ چینی های ساکن چین و اشخاصی از ایران و کره شمالی) می توانند از سراسر دنیا این اوراق را با تبدیل بیت کوین به دلار خریداری نمایند."

این بانک این اقدام را به عنوان یک پیشنهاد پایلوت و خلاقانه در نظر گرفته است و از آنجا که کسب و کار اصلی بانک سپرده پذیری است لذا بانک با بیت کوین یا ارزهای رمزپایه معامله نمی کند و این‌کار توسط پلتفرم فوشانگ انجام می شود.

عرضه اولیه از روز چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ و بازار ثانویه دیجیتال مبتنی بر زنجیره بلوک از جمعه ۲۳ آبان آغاز شده است.

نکته قابل اهمیت این مساله برای ما این است که علی رغم تنوع ابزارهای مالی اسلامی در کشور ما، با توجه به وجود تحریم‌ها ما در فروش این اوراق در بازارهای بین‌المللی و تامین مالی از این طریق ناتوان بوده ایم. اما اکنون که ابزارهای بازار پول بر زیرساخت بازارهای سرمایه سوار می شوند و در بانک ها بجای سپرده پذیری؛ سرمایه گذاری انجام می شود و چه بسا به زودی حتی پکیجی از اوراق بهادار به عنوان پول استفاده شود، فرصت مناسبی است تا ما هم از این ظرفیت ایجاد شده استفاده کنیم و با انتشار اوراق قابله معامله با رمزارزها از ظرفیت‌های تامین مالی بین المللی نیز بهره مند شویم.

آنچه مسلم است مالی اسلامی (فارغ از بازار پول و سرمایه) ابزارهای سرمایه گذاری دارد که به راحتی بر مدل های نوین کسب و کار مالی سوار می شوند.

بنظر شما آیا زمان آن نرسیده  تا بزرگترین بانک های جهان اسلام، اوراق صکوک قابل معامله با رمزارز را منتشر نمایند ؟


دکتر حسن بان

فارغ التحصیل نخستین دوره DBA بازار سرمایه اسلامی انجمن مالی اسلامی ایران

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید