بانک توسعه اسلامی و ارزهای دیجیتال منطبق با شریعت
چهارشنبه, 29 آذر 1396 08:48 618

بانک توسعه اسلامی قصد دارد با استفاده از ابزارهای مالی مبتنی بر ارز دیجیتال، شمول مالی را در کشورهای عضو خود افزایش دهد. این بانک در حال تشکیل تیمی از شرکت‌های فین‌تک عربستانی و بلژیکی برای انتشار این محصول جدید است.

به گزارش پایگاه خبری IFN، بانک توسعه اسلامی قصد دارد با استفاده از ابزارهای مالی مبتنی بر ارز دیجیتال (رمزگذاری شده)[1]، شمول مالی را در کشورهای عضو خود افزایش دهد. این بانک چندجانبه در حال تشکیل تیمی از شرکت‌های فین‌تک (فناوری مالی) عربستانی و بلژیکی برای انتشار این محصول جدید است.

شرکت‌های آتئون تکنولوژی[2] و ستل‌مینت[3] با همکاری مشترک با بانک توسعه اسلامی (از طریق بازوی پژوهشی آن یعنی موسسه اسلامی پژوهش و آموزش) قصد دارند از طریق قراردادهای هوشمند دیجیتال (بلاک‌چین)، محصولات مالی منطبق با شریعت طراحی کنند. شرکت آتئون تکنولوژی یکی از شرکت‌های تابعه هلدینگ گروه الحمرانی در عربستان سعودی است که در زمینه مشاوره فین‌تک فعالیت می‌کند. شرکت ستل‌مینت نیز یک شرکت نرم‌افزاری بلژیکی با تجربه زیاد در زمینه طراحی نرم‌افزارهای دیجیتال (بلاک‌چین) برای موسسات مالی است.
 

هشام یوغی، مدیرعامل شرکت آتئون در این باره می‌گوید: «این پروژه در راستای استفاده از ارز دیجیتال اجتماعی منطبق با شریعت[4] است. پس از امکان‌سنجی فنی این محصول، تحلیل اثرات اقتصادی به‌کارگیری محصول نیز اجرا خواهد شد و در صورت موفقیت‌آمیز بودن پروژه، ابزار جدید می‌تواند در همه ۵۷ کشور عضو بانک توسعه اسلامی به کار گرفته شود».

از دیدگاه اسلامی، پول باید شفاف، باثبات و قابل اطمینان باشد. فناوری‌های دیجیتالی این ظرفیت را دارند که چنین قابلیت‌هایی را فراهم سازند. قراردادهای هوشمند دیجیتالی می‌توانند امکان خودکارسازی فرایند قراردادها را برای موسسات اسلامی فراهم سازند و پیچیدگی‌ها و زواید اداری و حقوقی را در محصولات مالی اسلامی کاهش دهند. آکادمی فقه اسلامی در سال ۱۹۹۰ انعقاد قرارداد با استفاده از ابزارهای الکترونیکی را تایید کرده است.

علاقمندان می توانند جهت دریافت اطلاعات بیشتر به این نشانی مراجعه نمایند.

منبع: پورتال بانکداری اسلامی

[1]. blockchain-based fnancial instrument

[2]. Ateon Technology

[3]. SettleMint

[4]. Shariah compliant social cryptocurrency

 

Prev Next
برای ارسال نظر وارد سایت شوید