ادغام بیشتر در بانک‌های اسلامی و صنعت تکافل
چهارشنبه, 17 آبان 1396 12:38 618

بانکداران و تحلیلگران معتقدند زمان ادغام تعداد بیشتری از بانک‌ها در منطقه فرا رسیده است و انتظار می‌رود که اقدامات بیشتری در زمینه ادغام صنعت بانکداری و تکافل اسلامی رخ دهد.

به گزارش سایت gulfnews، ادغام جالب بانک ملی ابوظبی (NBAD) و نخستین بانک خلیج فارس (FGB) در امارات متحده عربی در سال گذشته موجب انتشار تعدادی گزارش تأیید نشده از ادغام محتمل‌الوقوع برخی از بانک‌ها در شورای همکاری خلیج فارس شد. البته اکثر این گزارش‌ها در نهایت توسط مدیران این بانک‌ها تکذیب شد.

این در حالی است که بانکداران و تحلیلگران معتقدند زمان ادغام تعداد بیشتری از بانک‌ها در منطقه فرا رسیده است و انتظار می‌رود که اقدامات بیشتری در زمینه ادغام صنعت بانکداری و تکافل اسلامی رخ دهد. البته بیشتر گفتگو‌های شایعه‌گونه در رابطه با مسأله ادغام در زمینه صنعت بانکداری اسلامی اتفاق می‌افتد.

موسسه UCapital در یادداشتی اعلام کرد: اندازه نسبتا کوچک بانک‌های اسلامی یکی از دلایل قانع‌کننده‌ای است که برای ادغام آنها در نظر گرفته می‌شود و این مسأله بانک‌های اسلامی را مجبور می‌کند تا راه‌های مختلفی را برای زنده ماندن پیدا کنند. به عنوان مثال مقیاس و اندازه دارایی‌های چهار بانک متعارف، مجموع کل دارایی‌های بانک‌های اسلامی در شورای همکاری خلیج‌ فارس را پوشش می‌دهد. دارایی‌های ترکیبی چهار بانک متعارف حدود 621 میلیارد دلار است در حالی که دارایی‌های کل بانک‌های اسلامی در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برابر با 563 میلیارد دلار در سه ماهه دوم سال 2017 است. از همین روی ایجاد بانک‌های اسلامی بزرگ ضروری است؛ زیرا می‌تواند نه تنها با بانک‌های اسلامی دیگر در منطقه بلکه با بانک‌های متعارف بزرگ رقابت نماید.

آخرین موج ادغام در صنعت بانکداری اسلامی در سال ۲۰۱۳- 2012 با ادغام بانک دبی با بانک اسلامی امارات ایجاد شد. انتظار می‌رود ادغام دو بانک کشور کویت با نام‌های بیت التمویل الکویتی و بانک الاهلی المتحد به ایجاد دومین بانک بزرگ اسلامی در شورای همکاری خلیج فارس پس از بانک الراجی بیانجامد. این بانک در صورت ادغام در دوازده کشور حضور خواهد داشت. بر اساس محاسبات بیت التمویل الکویتی در فرض ادغام این بانک می‌تواند با کنار زدن بانک ملی کویت، به بزرگترین بانک در این کشور تبدیل شود. ادغام بانک‌های قطر نیز از جمله مصرف الریان، بانک بروه و بانک بین‌المللی قطر که در سال گذشته اعلام شد، در حال پیشرفت است و انتظار می‌رود تا پایان سال جاری تکمیل شود.

بنابر پیش‌بینی آژانس رتبه‌بندی اعتباری Fitch، در حالی که انتظار می‌رود ادغام بانک ملی ابوظبی (NBAD) و نخستین بانک خلیج فارس (FGB) برای ایجاد یک الگوی موفق برای اجرای ادغام بیشتر در میان بانک‌های متعارف به طور موفقیت‌آمیز صورت گیرد، همچنان علیرغم شرایط مساعد بازار، افزایش ادغام و خرید در میان بانک‌های کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با وجود موانع ساختاری بعید به نظر می‌رسد.

  علاقه‌مندان می‌توانند جهت دریافت گزارش کامل این خبر به این نشانی مراجعه نمایند.

منبع: پورتال بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی

Prev Next
برای ارسال نظر وارد سایت شوید