رشد ۶ تریلیون دلاری صنعت مالی اسلامی تا سال ۲۰۲۶
چهارشنبه, 13 دی 1402 12:00 صنعت مالی اسلامی خلیج فارس دارایی های مالی اسلامی تامین مالی سرمایه گذاری فین تک 131

اندازه صنعت مالی اسلامی جهانی امسال از مرز 3 تریلیون دلار عبور خواهد کرد و پس از رشد با سرعت مشابه سال 2022، حدود 10 درصد رشد خواهد کرد.

به گزارش روابط عمومی انجمن مالی اسلامی ایران به نقل از IBS intelligence، با توجه به پویایی مطلوب در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و چند بازار اصلی دیگر، اندازه صنعت مالی اسلامی جهانی امسال از مرز 3 تریلیون دلار عبور خواهد کرد و پس از رشد با سرعت مشابه سال 2022، حدود 10 درصد رشد خواهد کرد. بر اساس رتبه بندی جهانی S&P در سال 2022، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بیشترین رشد را در دارایی های بانکی داشتند. مالزی و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بخش بزرگی از بازار صکوک را در همان دوره به خود اختصاص دادند.

بر اساس گزارش ICD-Refinitiv Islam Finance Development Indicator، صنعت مالی اسلامی جهانی تا سال 2026 به 6 تریلیون دلار افزایش خواهد یافت.

بر اساس گزارش IFDI، فعالیت های بانکداری اسلامی حدود 70 درصد از دارایی های مالی اسلامی جهان در سال 2021 را تشکیل می دادند. دومین بخش بزرگ، ابزارهای بازار سرمایه بدهی مطابق با شریعت است که 18 درصد را به خود اختصاص داده و صندوق های اسلامی با تقریبا ۴ درصد در رتبه سوم قرار دارند.

سایر نهادهای مالی اسلامی از جمله فناوری مالی (فین تک)، سرمایه گذاری، تأمین مالی و شرکت های لیزینگ و تأمین مالی خرد همچنین کارگزاران و معامله گران، ۴ درصد از دارایی های مالی اسلامی جهانی را در سال 2021 به خود اختصاص داده اند، در حالی که تکافل (بیمه اسلامی) کمترین سهم را در سال 2021 با حدود ۲ درصد داشته است.

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید