ایران و عربستان سعودی بزرگترین بازارهای مالی اسلامی جهان هستند.
شنبه, 11 آذر 1402 12:00 ایران عربستان سعودی مالی اسلامی صنعت بانکداری اسلامی خلیج فارس خدمات مالی اسلامی 150

میزان دارایی‌های مالی در صنعت بانکداری اسلامی به طور قابل توجهی در حال رشد است و‌ پیش‌بینی می‌شود این صنعت رشد بیشتری را شاهد باشد.

کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نقش مهمی در تامین مالی اسلامی دارند. این کشورها همراه با سایر کشورها در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا بیش از 70 درصد از دارایی های جهانی در صنعت مالی اسلامی را در اختیار دارند.

در دهه‌های اخیر امور مالی اسلامی به چارچوبی برای خدمات مالی، محصولات و مفاهیم تأمین مالی تبدیل شده است که با قوانین شریعت اسلامی در مورد توزیع و استفاده از وجوه همسو می‌شود.

مالی اسلامی که در ابتدا در دهه 1960 روی کار آمد با ایدئولوژی نظام مالی اسلامی مطابقت دارد و محصولات و خدمات را به اشکالی از جمله صکوک، اجاره، مشارکه، ودیعه و غیره ارائه می‌دهد.

بر اساس گزارش تحقیقی از Red Mad Robot، از نظر پایگاه دارایی، ایران، عربستان سعودی، مالزی، آفریقای جنوبی و قطر پنج کشوری هستند که بیشترین سهم از دارایی‌ها را در حوزه مالی اسلامی دارند. قابل ذکر است که ایران و عربستان سعودی مجموعاً 59 درصد از کل دارایی ها را در اختیار دارند که سهم ایران 37 درصد و عربستان سعودی 22 درصد است.

میزان دارایی های مالی در صنعت بانکداری اسلامی به طور قابل توجهی در حال رشد است و پیش بینی می شود این صنعت رشد بیشتری را شاهد باشد.
کل دارایی ها در بانکداری اسلامی طی یک دوره چهار ساله بیش از 55 درصد افزایش یافت و از 1.8 تریلیون دلار به 2.8 تریلیون دلار رسید. بر اساس پیش بینی ها انتظار می رود بازار بانکداری اسلامی در سراسر جهان تا سال 2026 از 4 تریلیون دلار فراتر رود که نشان دهنده اهمیت و رشد مداوم مالی اسلامی در دنیای خدمات مالی است.

مالی اسلامی بزرگترین بخش صنعت مالی اسلامی است که 70 درصد از دارایی های آن را تشکیل می دهد.

مشابه روندهای اصلی در صنعت خدمات مالی، دیجیتالی شدن در امور مالی اسلامی به سرعت در حال افزایش است. بازیگران جدیدی مانند فین‌تک در حال هجوم به بازار مالی اسلامی هستند و انتظار می‌رود رشد بخش دیجیتال در دوره آینده به 18 درصد در سال برسد. همچنین پیش بینی می شود تا سال 2026، صنعت فین تک اسلامی در سراسر جهان به حدود 179 میلیارد دلار برسد.

راه های امیدوارکننده ای برای تحول دیجیتال بانکداری اسلامی شامل تامین مالی جمعی، پلت فرم سرمایه گذاری، خدمات پرداخت، بانک های دیجیتال، بلاک چین، ارزهای دیجیتال، قراردادهای هوشمند، امنیت اطلاعات در صنعت مالی و فناوری بیمه وجود دارد.
بر پایه این گزارش در بانکداری اسلامی، مشارکت شخصی نهادها در عملیات معاملاتی، توزیع سود و زیان، تأمین مالی مستقیم معاملات و مشارکت سهام عدالت با استفاده از ابزارهای مالی مبتنی بر فروش، اجاره، مدیریت امانی و مشارکت سهام، جایگزین واسطه گری مالی توسط موسسات اعتباری می شود.

 

لینک کامل خبر.

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید