ارسال بیش از ١٠٠ مقاله برای نخستین همایش علمی بازار سرمایه
دوشنبه, 17 مهر 1402 12:00 مقاله نخستین همایش علمی بازار سرمایه بازار سرمایه سازمان بورس و اوراق بهادار دکتر محمد توحیدی 278

با توجه به فرصت باقی مانده تا برگزاری نخستین همایش علمی بازار سرمایه، نشست خبری دکتر محمد توحیدی و دکتر میثم حامدی با خبرنگاران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن مالی اسلامی ایران به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، با توجه به فرصت باقی مانده تا برگزاری نخستین همایش علمی بازار سرمایه، نشست خبری دکتر محمد توحیدی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق‌علیه‌السلام و دبیر علمی همایش و دکتر میثم حامدی، مدیر پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان و دبیر اجرایی همایش با خبرنگاران برگزار شد. در این نشست دبیران همایش توضیحاتی درخصوص برنامه‌ریزی‌های انجام شده، نحوه برگزاری و مخاطبین همایش ارائه دادند.

مدیر پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار در این نشست گفت: از دی ماه سال ۱۴۰۱، برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری نخستین همایش علمی بازار سرمایه، با تشکیل ستاد اجرایی و علمی با محوریت هسته‌های مرکزی مدیریت پژوهش صورت گرفت.

دکتر میثم حامدی افزود: سال‌هاست همایش‌های متعددی در بازارهای مالی با محوریت نهادهای نظارتی و پژوهشکده‌ها یا مراکز تحقیقاتی وابسته به آنها برگزار می‌شود، اما این مهم در بازار سرمایه تاکنون عملیاتی نشده بود. همایش‌های پژوهشکده پولی و بانکی و پژوهشکده بیمه از جمله مصادیق این همایش‌ها محسوب می‌شوند و برگزاری همایش عملی در بازار سرمایه مورد غفلت واقع شده بود که در سال ۱۴۰۱ با تأیید و تأکید ریاست سازمان این موضوع در دستور کار قرار گرفت.

وی درپاسخ به پرسشی مبنی بر تفاوت این همایش با سایر همایش‌های بازار سرمایه توضیح داد: آنچه در سایر عناوین به‌عنوان همایش ملاحظه می‌شود، در اصل گردهمایی است و همایش علمی که مشارکت دانشگاه‌ها، دانشجویان و ذینفعان در توسعه علمی بازار سرمایه را به‌همراه داشته باشد، تاکنون در بازار سرمایه اتفاق نیفتاده است.

دکتر حامدی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: ستاد اجرایی همایش با همکاری مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس و اوراق بهادار؛ شرکت اطلاع‌رسانی و آموزش بورس و اداره پشتیبانی شکل گرفت و در ادامه، دانشگاه‌های مختلف، تشکل‌های خود انتظام و برخی از نهادهای مالی از برگزاری همایش حمایت کردند.

دکتر حامدی درخصوص حامیان همایش اذعان داشت: بورس‌ها، کانون‌ها، انجمن‌های علمی، دانشگاه‌ها و شرکت‌های تأمین سرمایه تمدن، دماوند، خلیج فارس، لوتوس پارسیان و امید از این همایش حمایت کرده‌اند.

دبیر اجرایی نخستین همایش علمی بازار سرمایه ادامه داد: تا کنون سه پیش نشست با موضوعات "برنامه هفتم و بازار سرمایه"، "تأمین مالی مسکن: چالش ها و فرصت ها" و "چالش ها و فرصت های تأمین مالی شرکت‌های دانش بنیان از طریق بازار سرمایه" با همکاری حامیان همایش و با حضور صاحب نظران دانشگاهی و اجرایی در محل سازمان بورس و اوراق بهادار، تأمین سرمایه مسکن و فرابورس ایران برگزار شده است.
بیش از ۱۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال و ۲۰ مقاله برای ارائه در همایش انتخاب شد

دکتر محمد توحیدی، دبیر علمی همایش نیز در ادامه درخصوص شکل‌گیری کمیته علمی همایش گفت: هسته اولیه فکری همایش در مدیریت پژوهش تشکیل و در جمعی کوچکتر برنامه‌ریزی علمی با حضور اساتید دانشگاهی انجام شد؛ سپس با استفاده از ظرفیت شورای مشورتی سازمان، شورای سیاست‌گذاری همایش شکل گرفت و در نهایت با حمایت دانشگاه‌های کشور، کمیته علمی با حضور ۲۸ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های مختلف کشور از جمله دانشگاه تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبایی، الزهراء (س)، امام صادق (ع)، امام حسین (ع)، اصفهان و مفید تشکیل شد.

وی با بیان اینکه انجمن مالی ایران، انجمن مالی اسلامی، مرکز مالی ایران و پژوهشگاه فضای مجازی سایر حامیان علمی همایش محسوب می‌شوند، ادامه داد: هماهنگی‌های صورت گرفته برای چاپ مقالات در نشریات علمی، ابتدا فصلنامه بورس اوراق بهادار متعلق به سازمان به عنوان نشریه اصلی برای انتشار مقالات علمی در نظر گرفته شد، اما با حمایت سایر دانشگاه‌ها، نشریه پژوهش‌های تجربی حسابداری دانشگاه الزهرا، تحقیقات مالی اسلامی دانشگاه امام صادق، نشریه پیشرفت‌های مالی و سرمایه‌گذاری دانشگاه آزاد اسلامی و نشریه پژوهش‌های راهبردی بودجه و مالی دانشگاه امام حسین نیز اعلام آمادگی کردند.

دبیر علمی نخستین همایش علمی بازار سرمایه تأکید کرد: مقالات پذیرفته شده همایش، بسته به ارزیابی داوران در دو قالب نشریات علمی یا کتاب مجموعه مقالات همایش به چاپ خواهند رسید.

دکتر توحیدی درخصوص فعالیت‌های علمی همایش نیز گفت: با وجود اینکه نخستین سال برگزاری همایش در بازار سرمایه بود، اما استقبال خوبی از همایش به عمل آمده و تا کنون بیش از ۱۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال که از این تعداد حدود ۲۰ مقاله برای ارائه در همایش انتخاب شده است.

وی افزود: از کل مقالات ارسالی، حدود ۴۰ مقاله رد شده و حدود ۱۵ مقاله برای نشریات علمی پژوهشی ارسال و حدود ۵۰ مقاله نیز در کتاب مجموعه مقالات همایش چاپ خواهد شد. ضمن آنکه فرایند داوری با استفاده از ظرفیت کمیته علمی و اساتید دانشگاهی نهایی شده و در روز همایش میزبان بیش از پنجاه استاد دانشگاه در پنل‌های تخصصی همایش خواهیم بود.

همایش علمی بازار سرمایه، چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ از ساعت ۰۸:۳۰ در محل همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود و ثبت نام برای عموم از طریق سایت cmiconf.ir امکان پذیر است.

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید