حجم کل صکوک ها برای اولین بار از 800 میلیارد دلار فراتر رفت
دوشنبه, 26 تیر 1402 12:00 صکوک بازارهای مالی اسلامی خاورمیانه بازار سرمایه ارز سرمایه‌گذاری 268

انتشار صکوک در بازارهای اصلی مالی اسلامی در سراسر خاورمیانه، آفریقا و منطقه جنوب آسیا با جهش 10 درصدی در مقایسه با سه ماهه دوم سال گذشته روبرو شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن مالی اسلامی ایران به نقل از گالف نیوز، موسسه رتبه بندی فیچ اعلام کرد حجم کل حجم صکوک ها برای اولین بار در سه ماهه دوم سال 2023 از 800 میلیارد دلار فراتر رفت، اما انتظار می رود روند انتشار صکوک در سه ماهه سوم سال جاری میلادی همزمان با تعطیلات تابستانی در بسیاری از کشورها کند شود.

انتشار صکوک در بازارهای اصلی مالی اسلامی در سراسر خاورمیانه، آفریقا و منطقه جنوب آسیا با جهش 10 درصدی در مقایسه با سه ماهه دوم سال گذشته روبرو شد و به 49.1 میلیارد دلار رسید در حالی که انتشار اوراق قرضه 4.8 درصد کاهش یافت.

بشار الناتور، رئیس بخش مالی اسلامی در موسسه رتبه‌بندی فیچ، گفت: سه ماه نخست سال جاری میلادی دوره شلوغی برای انتشار صکوک به دلیل نیازهای مالی ناشران و تلاش‌ به منظور تنوع‌سازی و همچنین ابتکارات برای توسعه بازارهای سرمایه بدهی محلی بود.
علاوه بر این، بازارهای جهانی صکوک با حجم انتشار بیشتر و طیف متنوعی از ناشران، ارزها و مناطق جغرافیایی درگیر هستند.

اکثر صکوک های رتبه بندی شده توسط موسسه فیچ دارای گرید سرمایه گذاری با 79 درصد بودند که 12.6 درصد از ناشران دارای چشم انداز مثبت و 77.5 درصد چشم انداز پایدار دارند. همچنین حجم صکوک مرتبط با طرح های پایداری در سه ماه دوم به 30.5 میلیارد دلار رسید که 22.5 درصد افزایش داشت.

انتشار جهانی صکوک
امارات متحده عربی اولین صکوک خزانه داری خود را به درهم منتشر کرد که از طرح های متنوع سازی بودجه و اکوسیستم مالی اسلامی محلی حمایت می کند. اوراق قرضه خزانه 7.6 برابر بیش از حد پذیره نویسی بود و در مجموع 2.26 میلیارد دلار (8.3 میلیارد درهم) جذب کرد.

اولین اوراق قرضه اسلامی قزاقستان (A+) توسط شرکت اسلامی توسعه بخش خصوصی مستقر در جده در سه ماهه دوم سال منتشر شد. همچنین مکزیک نیز در حال بررسی انتشار صکوک است.

در همین حال، شرکت Sobha Realty مستقر در دبی پس از تامین مالی 300 میلیون دلاری از فروش اولیه اوراق قرضه اسلامی خود در اوایل ماه جولای در بحبوحه بازگشت رونق در بخش املاک و مستغلات شهر، به آخرین ناشر شرکتی تبدیل شد.

همچنین شرکت املاک و مستغلات DAMAC در ماه آوریل صکوک سه ساله 400 میلیون دلاری فروخت.

بانک اسلامی ابوظبی (ADIB) همچنین 750 میلیون دلار اوراق قرضه اسلامی (AT1) را در ماه جولای فروخت. ADIB اعلام کرد که این صکوک در بورس لندن پذیرفته و معامله خواهد شد.

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید