برگزاری هفتمین و هشتمین نشست مالی اسلامی در حوزه علمیه سلمانیه مشهد
دوشنبه, 05 تیر 1402 12:00 نشست مالی اسلامی حوزه علمیه اقتصاد سازمان بورس و اوراق بهادار کمیته فقهی 323

بعد از برگزاری چند نشست به صورت مجازی، هفتمین و هشتمین نشست مالی اسلامی به صورت حضوری در محل حوزه علمیه سلیمانیه مشهد برگزار شد.

این برنامه به درخواست «هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی» حوزه علمیه خراسان در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد با همکاری مدیریت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار گردیده است. این دوره تخصصی به‌عنوان درس «فقه مالی» از واحدهای درسی مقطع پیشرفته «دوره‌های پودمانی اقتصاد» و با هدف موضوع‌شناسی تخصصی در عرصه بازارهای مالی ویژه طلاب و دانش‌پژوهان این هیئت و جمعی از دانشجویان ارشد دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شده است.

در این دو نشست، دبیر کمیته تخصصی فقهی و یک نفر از کارشناسان مالی اسلامی مدیریت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی به ارائه موضوعات روز بازار سرمایه اسلامی در حوزه اوراق اجاره، اوراق مرابحه، اوراق سلف و اوراق مشارکت پرداختند. مبانی فقهی این اوراق، تبیین مفهوم بیع العینه و ارتباط آن با اوراق تأمین مالی اسلامی، سازوکار تعیین نرخ سود اوراق و برخی از مسائل اجرایی مربوط به اوراق از مباحثی بود که در این دو نشست ارائه گردید.
 شایان ذکر است اجرایی شدن ابزارهای تأمین مالی در بازار سرمایه ایران مبتنی بر مصوبات کمیته تخصصی فقهی بوده است که بر مبنای نظر مشهور مراجع عظام تقلید و استفتائات صورت گرفته و آراء فقهی اعضاء کمیته تخصصی فقهی جمع بندی فقهی صورت گرفته است. علاقه مندان جهت دریافت فایل کتاب مصوبات کمیته تخصصی فقهی می توانند به اینجا  مراجعه نمایند.

 خاطرنشان می سازد در ادامه این سلسله نشست ها، در خصوص سایر مسائل بازار سرمایه اسلامی از قبیل مبانی فقهی و حقوقی سهام، صندوق ها و بورس بازی بحث و تبادل نظر خواهد شد.

 

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید