فراهم شدن امکان تأمین مالی کارفرما در قرارداد EPC از محل اوراق مرابحه
یکشنبه, 28 خرداد 1402 12:00 اوراق مرابحه تامین مالی کارفرما کمیته فقهی بازار سرمایه سازمان بورس و اوراق بهادار 414

به گزارش دبیر کمیته تخصصی فقهی، بسته قراردادی مهندسی، تأمین تجهیزات و ساخت (EPC)، از راهکارهایی است که برای ساخت یا توسعه یک طرح مشخص کاربرد دارد.

به گزارش روابط عمومی انجمن مالی اسلامی ایران به نقل از مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی، کمیته تخصصی فقهی در جلسه اخیر خود با تأمین مالی کارفرما در قرارداد EPC از طریق انتشار اوراق مرابحه موافقت کرد.

به گزارش دکتر مجید پیره، دبیر کمیته تخصصی فقهی، بسته قراردادی مهندسی، تأمین تجهیزات و ساخت (EPC)، از راهکارهایی است که برای ساخت یا توسعه یک طرح مشخص کاربرد دارد. در این بسته قراردادی، کارفرما با پیمانکار در خصوص مجموعه ای از امور به شرح ذیل توافق می کند:

1- پیمانکار متعهد می شود، با استفاده از توان تخصصی خود، طراحی مربوط به زیرساخت های فنی جهت تحقق موضوع قرارداد (مثلاً ساخت یا توسعه خط تولید یک محصول مشخص) را طی دوره زمانی مشخص انجام دهد و الزامات تحقق موضوع قرارداد [از قبیل تجهیزات مورد نیاز، سازنده خاص آنها، فضای مورد نیاز و مانند آنها] را به صورت شفاف اعلام می کند و در إزاء آن، مبلغ مشخصی را دریافت خواهد کرد.

2- کارفرما مکلف است تأمین مالی لازم جهت خرید تجهیزات مورد نیاز طرح را انجام دهد. مبلغ و مشخصات تجهیزات مورد نیاز قبلاً به کارفرما اعلام شده است.

3- پیمانکار مکلف است مطابق زمان بندی معینی، تجهیزات مورد نیاز را با استفاده از منابع مالی ارائه شده از سوی کارفرما تهیه نماید.

4- بعد از تهیه تجهیزات مورد نیاز، پیمانکار نسبت به نصب تجهیزات و انجام اقدامات مقتضی به منظور فراهم کردن زمینه بهره برداری از آنها اقدام و مبلغ معینی را دریافت می کند.

5- پیمانکار مکلف است در نهایت کار را به گونه ای تحویل کارفرما دهد که موضوع قرارداد طبق توافق اولیه محقق شده باشد و در صورت بروز اشکال در خروجی نهایی طرح، مسئولیت ها متوجه پیمانکار است.


دکتر پیره در تبیین مصوبه اخیر این کمیته تصریح کرد مطابق این مصوبه، چنانچه در سازوکار انتشار اوراق مرابحه جهت تأمین مالی کارفرما در بسته قراردادی مهندسی، تأمین تجهیزات و ساخت (EPC)، وی به وکالت از دارندگان اوراق، کالاهای مشخصی را از فروشندگان به صورت نقد خریداری کند و سپس به خود در قالب بیع مرابحه واگذار کند، اصل فرآیند از منظر ملاحظات فقهی مربوط به انتشار اوراق مرابحه بلامانع است.

بدیهی است چنانچه این موضوع در بازار سرمایه عملیاتی شود، شرکت های کارفرما در قرارداد EPC قادر خواهند بود بخشی از منابع مالی مربوط به پرداخت های خود به پیمانکاران را از طریق اوراق مرابحه تأمین نمایند و از این ظرفیت بالقوه برای توسعه پروژه ها و طرح های توسعه ای استفاده گردد.

 

اوراق مرابحه در قرارداد EPC

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید