اولین جلسه از دورۀ بازار سرمایه اسلامی در حوزه علمیه مشهد توسط مرکز پژوهش برگزار شد
دوشنبه, 21 فروردين 1402 21:22 بازار سرمایه اسلامی حوزه علمیه مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی تامین مالی صکوک 237

دکتر مجید پیره دبیر کمیتۀ تخصصی فقهی از برگزاری سلسله نشست‌های بازار سرمایه اسلامی در محل حوزه علمیه مشهد خبر داد.

به گزارش روابط عمومی انجمن مالی اسلامی ایران به نقل از مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی، دکتر پیره در این باره اظهار داشت، این نشست‌ها به درخواست حوزه علمیه سلیمانیه مشهد جهت تبیین مسائل فقهی بازار سرمایه به اساتید و خبرگان حوزوی و در محل این حوزه و با همکاری مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار می شود. وی اظهار داشت، در این سلسله نشست‌ها، مباحثی در خصوص ابعاد فقهی محصولات بازار سرمایه از قبیل انواع اوراق تأمین مالی (صکوک)، محصولات مشتقه و نهادها با تأکید بر مصوبات کمیته تخصصی فقهی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

دبیر کمیتۀ تخصصی فقهی ابراز داشت، در نخستین جلسه از این سلسله جلسات، مسائل روز فقهی در بازار سرمایه ایران مانند ماهیت شناسی سهام از منظر کمیته تخصصی فقهی، اجاره و وقف سهام از منظر این کمیته، حاکمیت شرعی در بازار سرمایه و روند بررسی و جمع بندی موضوعات در کمیته تخصصی فقهی بازار سرمایه اشاره شد. قوانین مرتبط با بازار سرمایه و معرفی ارکان آن نیز از دیگر موضوعاتی بود که در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. نحوه جمع بندی ابعاد فقهی موضوعات بازار سرمایه در کمیته تخصصی فقهی، اختلاف فتاوا در مسائل مالی و راهکارهای این کمیته برای تصویب موضوعات، نقاط قوت و ضعف در بررسی ابعاد فقهی موضوعات در بازار سرمایه از دیگر موضوعاتی بود که در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
پیره در پایان ابراز داشت، طبق برنامه ریزی صورت گرفته، کارشناسان ادارۀ مالی اسلامی مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی موضوعات بازار سرمایه را با تأکید بر مباحث فقهی آنها در جمع خبرگانی از حوزه علمیه سلیمانیه مشهد و دانشگاه رضوی تبیین خواهند کرد. متخصصین مالی اسلامی و علاقه‌مندان حوزوی جهت حضور و تبادل نظر در خصوص مباحث روز بازار سرمایه با تأکید بر مباحث فقهی آن، می توانند با دبیرخانه کمیته تخصصی فقهی با شماره 84083176 تماس حاصل نمایند.

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید