افزایش جهانی تقاضا برای محصولات مالی اسلامی با حمایت از اهداف توسعه پایدار
شنبه, 13 اسفند 1401 02:43 تقاضا مالی اسلامی توسعه پایدار سازمان ملل متحد شریعت سرمایه‌گذاری خدمات مالی 297

اکنون فرصتی وجود دارد که محصولات مالی اسلامی را به طور گسترده‌تر با حمایت از اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد (SDGs) پیوند دهیم.

به گزارش روابط عمومی انجمن مالی اسلامی ایران به نقل از The Banker، بسیاری از بانک‌های اسلامی مدت‌هاست که بر جنبه‌های اخلاقی تأمین مالی مطابق با شرع تأکید کرده‌اند. به عنوان مثال، امور مالی اسلامی یک عنصر اجتماعی قوی دارد و مسلمانان باید 2.5 درصد از درآمد خود را به عنوان زکات واجب برای کمک به نیازمندان اهدا کنند.
اکنون فرصتی وجود دارد که محصولات مالی اسلامی را به طور گسترده‌تر با حمایت از اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد (SDGs) پیوند دهیم و بدین ترتیب مشتریانی با اخلاق از همه مذاهب جذب کنیم. همانطور که چارلز هارسنیپ، مدیر عامل بانک گیت هاوس، یک وام دهنده بریتانیایی منطبق با شریعت، به The Banker گفت: یک همسویی طبیعی بین اصول شریعت و چارچوب های بانکی اخلاقی و پایدار وجود دارد.
«تغییر نحوه نگرش ما به امور مالی اسلامی، همگرایی استانداردهای مشترک را تشویق می‌کند که می‌تواند برای مشاهده تأثیر مسئولانه پایدار سرمایه‌گذاری در حوزه‌های زیست‌محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) در سراسر بخش‌های مالی اسلامی، تکامل یابد. نوریپا کامسو، رئیس سابق بانک راکیات در مصاحبه ای با The Banker گفت:معتقدم که بسیار منطقی است که از شیوه های مالی مسئولانه و پایدار مانند ESG به عنوان ابزاری برای ایجاد تعامل استفاده شود.
همچنین در بخش زیست محیطی، حسن عثمان، مدیرعامل Jaiz Bank در نیجریه به The Banker گفت: «این یک اصل اساسی مالی اسلامی است که در فعالیت هایی که برای جامعه مضر تلقی می شود سرمایه گذاری نکنند. برای مثال، فعالیت هایی که برخی از عناصر محیطی را از بین می برد و تعادل یک اکوسیستم را مختل می کند، توسط یک موسسه مالی اسلامی تامین مالی نمی شود.
یک نظرسنجی اخیر از مشتریان خرد چهار بانک اسلامی که به سفارش شورای مالی اسلامی بریتانیا انجام شد، نشان داد که 90 درصد پاسخ‌دهندگان گفتند مهم است که بانک آنها محصولاتی مطابق با SDGs ارائه دهد. از هر 10 نفر هفت نفر گفتند که همسویی محصولات مالی با پایداری آنها را تشویق می کند تا از محصولات بانک خود بیشتر استفاده کنند.

این نظرسنجی همچنین آشنایی انواع محصولات و خدمات مالی را مورد آزمایش قرار داد که تفاوت هایی را بین شمال و جنوب جهان مشاهده کرد. برای مثال، امور مالی اخلاقی، صفر خالص (خودداری از افزودن به تولید گازهای گلخانه‌ای در جوّ زمین است)، وام‌دهی سبز و سرمایه‌گذاری پایدار به طور قابل‌توجهی برای پاسخ‌دهندگان از شمال جهان آشناتر بودند در حالی که سرمایه‌گذاری تأثیرگذار برای پاسخ‌دهندگان از جنوب جهان آشناتر بود.
همچنین هنگام پرداخت هزینه اضافی برای محصولات همسو با SDG تفاوت وجود داشت.

جالب توجه است که 64 درصد از پاسخ دهندگان از رسانه های اجتماعی برای اطلاع از امور مالی اسلامی استفاده کردند و آن را به محبوب ترین منبع اطلاعاتی تبدیل کردند. از میان پاسخ دهندگانی که از رسانه های اجتماعی استفاده می کردند، 83 درصد از فیس بوک برای اطلاع از محصولات مالی اسلامی استفاده کردند در حالی که فیس بوک محبوب ترین پلت فرم رسانه اجتماعی در جنوب جهان بود و لینکدین محبوب ترین پلت فرم رسانه اجتماعی در شمال بود.

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید