رشد 5.9 تریلیون دلاری صنعت مالی اسلامی جهان تا سال 2026 به کمک بانک های اسلامی
دوشنبه, 14 آذر 1401 23:13 صنعت مالی اسلامی توسعه مالی اسلامی بانکداری اسلامی صکوک 378

تازه ترین بررسی انجام شده بر روی شاخص توسعه مالی اسلامی جهان حاکی از رشد 5.9 تریلیون دلاری این صنعت تا سال 2026 میلادی دارد.

به گزارش روابط عمومی انجمن مالی اسلامی ایران به نقل از Zawya News، بر اساس شاخص توسعه مالی اسلامی که توسط گروه تجاری بورس لندن و شرکت اسلامی توسعه بخش خصوصی منتشر شد، انتظار می‌رود رشد صنعت مالی اسلامی جهانی تا سال 2026 به کمک بانک های اسلامی و انتشار صکوک به 5.9 تریلیون دلار برسد, پیش از این رشد صنعت مالی اسلامی جهان تا سال 2021 رقم 4 تریلیون دلار برآورد شده بود.


این داده ها از 136 کشور جهان گردآوری و بیش از 10 معیار کلیدی، از جمله دانش، حکمرانی، پایداری و آگاهی در آن لحاظ شده است.


مالزی با امتیاز 113 در صدر فهرست شاخص توسعه مالی اسلامی قرار دارد و پس از آن عربستان سعودی (74)، اندونزی (61)، بحرین (59)، کویت (59)، امارات (52)، عمان (48)، پاکستان (43) ، قطر (38) و بنگلادش (36) در رتبه های بعدی قرار دارند. شورای همکاری خلیج فارس (GCC) بالاترین میانگین امتیاز را دارد در حالی که ایالات متحده و کشورهای اروپایی کمترین امتیاز را دارند.
بر اساس این شاخص، بانکداری اسلامی در حال حاضر 70 درصد از صنعت مالی اسلامی جهانی را در اختیار دارد در حالی که صکوک با رشد 14 درصدی در سال 2021 به 713 میلیارد دلار رسید. صندوق های اسلامی، سومین بخش بزرگ، شاهد رشد چشمگیر 34 درصدی به ارزش 238 میلیارد دلار دارایی تحت مدیریت در سال 2021 بودند.


مهندس هانی سالم سنبل، مدیرعامل شرکت اسلامی توسعه بخش خصوصی، گفت: به تداوم رشد دو رقمی صنعت مالی اسلامی جهانی خوشبین هستیم، زیرا شاهد تحولات مثبت در بازارهای جدید و نوظهور مانند آسیا مرکزی و شمال آفریقا هستیم. پیشرفت‌ها در این مناطق به‌ویژه در رابطه با مقررات و ظرفیت‌سازی سال‌ها است که توسط سازمان‌هایی مانند شرکت اسلامی توسعه بخش خصوصی تسهیل پیدا کرده است.


بازارهای بزرگ و بالغ‌تر مالی اسلامی مانند شش کشور شورای همکاری خلیج فارس، مالزی و اندونزی به تقویت صنایع خود ادامه می‌دهند و با پیشرفت‌ها و نوآوری‌ها در بخش‌هایی مانند فین‌تک اسلامی، مقررات و پایداری, پیشرو هستند.


همچنین مصطفی عادل، رئیس امور مالی اسلامی گروه تجاری بورس لندن گفت: مالی اسلامی دیگر منحصر به کشورهای اسلامی یا مسلمان نیست. برای دهه‌ها، صنعت جهانی از مشارکت کشورهایی مانند بریتانیا در همه بخش‌ها سود برده است. ما خوشحالیم که در جولای 2022 اولین بانک اسلامی کامل استرالیا مجوز فعالیت خود را دریافت کرد که نشان دهنده جذابیت مداوم و فزاینده مالی اسلامی است.


با نگاهی خاص به مالی اسلامی، اجرای چندین طرح ملی در مقیاس بزرگ و داشتن نقشه راه به این صنعت رونق می بخشد. افغانستان، برونئی، اندونزی، قزاقستان، لابوان، مالزی، عمان، پاکستان و عربستان سعودی از جمله این کشورها هستند. عادل در پایان گفت: تحولات کلیدی در سراسر آفریقای شمالی که در آن بانکداری اسلامی و تکافل کشش و رشد زیادی به دست می‌آورد به توسعه مالی اسلامی در حرکت رو به جلو کمک خواهد کرد.

 

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید