بانک‌ مرکزی در مرکز بازار ارز/ اوراق کم‌هزینه جایگزین اسکناس پرهزینه شد
یکشنبه, 29 آبان 1401 05:40 بانک مرکزی اوراق اسکناس بازار ارز اقتصاد بانکداری اسلامی 311

بانک‌مرکزی اقدامات زیادی برای مدیریت بازار ارز در مقابل نوسانات اخیر در نتیجه ناآرامی اجتماعی و ایجاد تقاضای کاذب انجام داده است.

به گزارش روابط عمومی انجمن مالی اسلامی ایران به نقل از خبرنگار ایبِنا، یکی از مهم‌ترین وظایف بانک‌مرکزی در کشور مدیریت بازار ارز است. بازار ارز و نرخ آن عاملی مهم برای فعالیت‌های تولیدی است و مدیریت بازار ارز برای ایجاد ثبات، موجب کمک به پایداری و تداوم در رشد تولید است.

در یک‌ماه گذشته شاهد نوسانات بازار ارز بودیم که علت آن بیش‌تر به ناآرامی‌های اجتماعی، جوسازی رسانه‌ای و انتشار اخبار کذب در بازار ارز باز می‌گشت. نوساناتی که باعث ایجاد صف‌های طولانی مقابل صرافی‌ها شد و شاهد دلالانی بودیم که با انتشار اخبار کذب باعث ایجاد نوسان و با اجاره کارت ملی به دنبال دریافت سهمیه ارز توافقی افراد برای کسب پول‌های بادآورده بودند.

انتشار اخبار نادرست و جوسازی‌ها از اوایل آبان در حالی باعث ایجاد نوسان در بازار ارز می‌شد که بازار غیررسمی سهم ناچیزی از اقتصاد واقعی کشور را دارد و بیش‌تر فعالان آن را دلالان بازار ارز تشکیل می‌دهند. در حالیکه اکثر فعالیت‌های اقتصادی و نیاز واقعی دلار کشور با نرخ توافقی بازار متشکل و نرخ نیمایی تامین می‌شود که در تامین این دو مورد با هیچ مشکلی رو‌به‌رو نبوده‌ایم. در این گزارش اقدامات بانک‌مرکزی را در مدیریت بازار ارز بیان می‌کنیم.

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید