بانک‌های اسلامی بحرین در مسیر انطباق با استانداردهای جدید
شنبه, 18 آذر 1396 07:49 776

قانون جدید بانکداری اسلامی بحرین، حاکمیت شرکتی و انطباق با استانداردهای بازل ۳ را ترویج خواهد داد.

به گزارش سایت zawya ، یکی از مقامات ارشد بانک مرکزی بحرین اعلام کرد: بانک‌های اسلامی بحرین تا ماه ژوئن سال آینده به طور کامل با استانداردهای جدید مصوب بانک مرکزی بحرین (CBB) منطبق خواهند شد.

خالد حمد، مدیر اجرایی CBB در حوزه نظارت بانکی در کنفرانس سالانه بانک جهانی به نمایندگان انجمن حسابداران و حسابرسی موسسات مالی اسلامی ((AAOIFI) گفت: قانون جدید بانکداری اسلامی که بررسی و تحقیق مستقل بیرونی در آن امری الزامی محسوب می‌شود، حاکمیت شرکتی و انطباق با استانداردهای بازل ۳ را ترویج خواهد داد.

حمد اذعان داشت که بانک مرکزی بحرین (CBB) درصدد ارائه قوانین جامع و دقیق مدیریت ریسک و همچنین توسعه راهکارهای مناسب در زمینه‌‌‌ی مدیریت و استفاده بهینه از حساب‌های سرمایه‌گذاری، اصول توزیع سود و ایجاد ذخایر مناسب می‌باشد.

این مقام رسمی اعلام کرد: رشد اقتصادی در دو سال گذشته به دلایلی همچون کاهش قیمت نفت و افزایش فشارهای نظارتی به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است. اکنون زمان تحکیم و رفع نقایص موجود با هدف آماده‌سازی صنعت برای از سرگیری پیشرفت‌های آتی است.

حمد در خصوص مسائل کلیدی قابل توجه در بانک‌های اسلامی افزود: در این لیست استفاده از کالای مرابحه و توجه به ابزارهای جایگزین در مالی خصوصی و تأمین مالی آموزش و درمان کاهش یافته است. مؤسسات و بانک‌های اسلامی باید برای جبران کمبود ابزارهای نقدینگی، صکوک بیشتری را ارائه دهند.

مدیر اجرایی  CBB افزود: نیاز به استفاده بیشتر از قراردادهای مشارکتی با توسعه ابزارهای مدیریت ریسک مناسب نیز وجود دارد. بانکداری اسلامی باید یک مدل کسب و کار پایدار و همچنین ادغام بیشتر به منظور ایجاد مزیت رقابتی شفاف را توسعه دهد. برای تقویت نظارت و کارآیی، بانک‌های اسلامی ملزم به کسب یک نظام رتبه‌بندی اعتباری هستند. افزون بر این، فعالان صنعت بانکداری اسلامی باید با سازمان حسابداری و حسابرسی موسسات مالی اسلامی )AAOIFI( از طریق عضویت در این نهادها، تصویب استانداردهای کنونی و همچنین مشارکت در توسعه استانداردهای آتی به منظور ایجاد ثبات و انعطاف‌پذیری، همکاری کامل داشته باشند.

خالد حمد در پایان بیان داشت: تلاش برای ارتقای فرهنگ انطباق در بانک‌های اسلامی و ارتقای رفتار اخلاقی در همه سطوح ضروری است. محیط کسب و کار و فرهنگ سازمانی در بانک‌ها نیز نیاز به تغییر دارد و هیئت مدیره بانک‌ها مسئول ایجاد فرهنگ رفتار اخلاقی و رعایت اصول اخلاقی هستند به نحوی که باید خود را به عنوان یک الگو معرفی نمایند.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت دریافت گزارش این خبر به این نشانی مراجعه نمایند.

منبع: پورتال بانکداری اسلامی

Prev Next
برای ارسال نظر وارد سایت شوید