ایران دومین کشور بزرگ دارایی های اسلامی تحت مدیریت
یکشنبه, 15 اسفند 1400 09:26 دارایی های اسلامی CIBAFI مؤسسات مالی اسلامی شورای عمومی بانک‌ها 511
Gallery Image 1

شورای عمومی بانک‌ها و مؤسسات مالی اسلامی مستقر در بحرین اعلام کرد که بازار جهانی وجوه اسلامی در یک دهه اخیر به حدود 200 میلیارد دلار دارایی تحت مدیریت رسیده است.

شورای عمومی بانک ها و مؤسسات مالی اسلامی مستقر در بحرین (CIBAFI) اعلام کرد که بازار جهانی وجوه اسلامی در یک دهه اخیر با بیش از 300 درصد رشد به حدود 200 میلیارد دلار دارایی تحت مدیریت رسیده است.
دارایی های اسلامی تحت مدیریت (AuM) با وجود همه گیری کووید-19 در سال 2020، 13.7 درصد رشد نشان می دهد، اگرچه این رشد کمتر از رشد 35.1 درصدی سال 2019 است.
رشد دارایی تحت مدیریت صندوق های اسلامی در سال گذشته نشانه هایی از بهبود را نشان داد و به 194.51 میلیارد دلار در پایان سه ماهه سوم رسید که 17.1 درصد نسبت به پایان سال 2020 افزایش داشت. با این حال، این بخش در مقایسه با صندوق های متعارف در مراحل ابتدایی خود قرار دارد.
مالی اسلامی که پرداخت بهره و سفته‌بازی پولی محض را ممنوع می‌کند و تنها می‌تواند برای سرمایه‌گذاری در دارایی‌ها یا پرتفوی‌های مطابق با شرع استفاده شود، سال‌هاست در بازارهای آفریقا، خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی در حال افزایش است.
عبدالله بلاتیک دبیرکل شورای عمومی بانک ها و مؤسسات مالی اسلامی گفت: با بازار رو به رشد سرمایه‌گذاری‌های زیست‌محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG)، صندوق‌های اسلامی از پتانسیل رشد بسیار بالایی برخوردار هستند و انتظار می‌رود در سال‌های آینده نقش برجسته‌ای در صنعت خدمات مالی اسلامی (IFSI) ایفا کنند.
بر اساس این گزارش، عربستان سعودی بیشترین دارایی های تحت مدیریت را در بازار وجوه اسلامی دارد و پس از آن ایران و مالزی قرار دارند.

با این حال، مالزی با 401 صندوق دارای بیشترین تعداد صندوق را دارد و پس از آن اندونزی با 209 و عربستان سعودی با 183 صندوق در رتبه های بعدی قرار می گیرند.

1508 صندوق اسلامی در سراسر جهان وجود دارد که توسط 345 موسسه مالی اسلامی در 29 کشور اداره می شود.
در این گزارش آمده است که چالش‌های این بخش شامل چارچوب نظارتی صندوق‌های اسلامی و پذیرش استانداردهای نظارتی، حاکمیت شرعی، فقدان سرمایه‌گذاری‌های مطابق با شرع، مقیاس‌پذیری و توسعه بازار سرمایه در بلندمدت است.

به طور کلی، علیرغم ن رشد چشمگیر این صندوق های اسلامی در طول سال‌های اخیر، بازار جهانی این صندوق ها نسبتاً نابالغ و از نظر اندازه بسیار کوچکتر از همتای خود است.

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید